وبلاگ

آموزش استفاده از خودپرداز (به صورت گام به گام)

آموزش استفاده از خودپرداز (به صورت گام به گام)

امروزه دستگاه‌های خودپرداز در همه جا و مکانی وجود دارند؛ به طوری که در هر خیابانی می‌توانید یکی از آن‌ها را پیدا کنید. علیرغم روش‌های پرداخت دیجیتالی، استفاده از دستگاه‌های خودپرداز به همان اندازه رایج و محبوب‌اند.

بنابراین، ما در این مقاله از آموزش استفاده از خودپرداز قصد داریم تا شما را ابتدا با دستگاه خودپرداز و بخش‌های مختلف آن آشنا کنیم و در نهایت نحوه استفاده از خودپرداز را به صورت گام به گام برای شما شرح دهیم.

ATM چیست؟

دستگاه خودپرداز (Automated Teller Machine) که با نام دستگاه عابربانک نیز شناخته می‌شود، دستگاه بانکداری الکترونیکی است که به مشتریان امکان برداشت یا واریز وجه نقد، مشاهده موجودی و مانده حساب، فعالسازی رمز پویا و انجام تراکنش‌های مهم بانکی نظیر انتقال وجه، پرداخت قبض، پرداخت قسط، خرید شارژ و غیره را می‌دهد.

مزیت این دستگاه‌ها این است که برای انجام هر یک از تراکنش‌های مذکور، دیگر نیازی به مراجعه به بانک نخواهید داشت؛ بلکه تنها با همراه داشتن یک کارت اعتباری بانکی و بدون صرف زمان به راحتی می‌توانید امور بانکی خود را از طریق دستگاه ATM انجام دهید.

معرفی بخش‌های مختلف ATM

قبل از این که به آموزش استفاده از خودپرداز بپردازیم، لازم است تا با بخش‌های مختلف دستگاه ATM آشنا شوید. تمام دستگاه‌های عابربانک شامل چندین بخش مشترک هستند که آن‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم.

1. کارتخوان

هر دستگاه خودپرداز دارای یک اسلات کارتخوان است که با قرار دادن کارت بانکی خود در آن، تراشه هوشمند تعبیه شده در کارت یا نوار مغناطیسی آن را می‌خواند و به این صورت به اطلاعات درون حافظه کارت شما دسترسی پیدا می‌کند.

2. صفحه‌کلید

برای انجام بیشتر عملکردها در دستگاه خودپرداز، مشتریان باید پین یا رمز کارت خود و نوع عملیاتی را که می‌خواهند انجام دهند به همراه مبلغ مورد نظرشان را از طریق صفحه‌کلید وارد کنند.

هر صفحه‌کلید از بخش اعداد در سمت چپ و بخش کلیدهای عملیاتی (دکمه ثبت، پاک کردن و انصراف) در سمت راست آن تشکیل شده است. دکمه سبزرنگ (Enter) برای عملیات ثبت و تأیید، دکمه زرد (Clear) برای حذف و ویرایش و دکمه قرمزرنگ (Cancel) برای انصراف دادن در نظر گرفته شده‌اند. شما می‌توانید با کارکرد هر یک از این دکمه‌ها در بخش آموزش استفاده از دستگاه خودپرداز آشنا شوید.

3. صفحه نمایش

همه دستگاه‌های خودپرداز دارای صفحه نمایشی برای انجام کلیه کارها و تراکنش‌ها هستند. این صفحه نمایش، شما را در طول فرآیند تراکنش راهنمایی می‌کند و اطلاعات مورد نیازتان مانند اطلاعات حساب و موجودی کارت بانکی‌تان را به شما نمایش می‌دهد.

4. نگهدارنده پول نقد

نگهدارنده پول نقد، بخش مهمی در دستگاه خودپرداز است که معمولاً در زیر صفحه نمایش و به صورت شکافی بر روی دستگاه تعبیه شده است و به صندوق پولی که در پشت یا پایین دستگاه قرار دارد، متصل می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، وظیفه این بخش، شمارش اسکناس‌ها بر اساس مبلغ درخواست شده و تحویل اسکناس‌ها به صاحب کارت است.

5. چاپگر رسید

هر دستگاه خودپرداز دارای یک چاپگر کوچک است که معمولاً در بالای اسلات کارتخوان قرار دارد و به مشتریان اجازه می‌دهد تا بتوانند رسید تراکنش‌های خود را به همراه تاریخ و ساعت روز جاری، میزان مبلغ برداشت شده، مانده حساب و شماره پیگیری آن چاپ و مشاهده کنند.

اما برای این که بدانید چگونه باید از دستگاه ATM استفاده کنید، ادامه این مقاله از آموزش استفاده از خودپرداز را دنبال کنید.

آموزش استفاده از خودپرداز

آموزش استفاده از خودپرداز برای نحوه صحیح کار با دستگاه ATM ضروری است. هر فردی می‌تواند با داشتن یک کارت اعتباری متصل به شبکه شتاب حتی بدون داشتن حساب در یک بانک از دستگاه خودپرداز مربوط به آن بانک برای امور بانکی خود استفاده کند. هر چند که برای برخی از عملیات مانند تغییر رمز یا فعالسازی رمز پویا نیاز است تا یک حساب در بانک مربوطه داشته باشید.

اما در ادامه مطلب با نحوه استفاده از خودپرداز بانک برای انجام عملیات اصلی مانند بررسی مانده حساب، برداشت وجه، کارت به کارت، تغییر رمز و فعالسازی رمز پویا به صورت مرحله به مرحله آشنا می‌شوید.

1. بررسی مانده حساب

بررسی مانده حساب، یک گزینه معمول در هر دستگاه خودپرداز است. به طور کلی، شما می‌توانید در این آموزش استفاده از خودپرداز با مراحل زیر از موجودی حساب خود مطلع شوید:

  • کارت بانکی خود را در قسمت کارتخوان دستگاه ATM قرار دهید.
  • با ورود کارت به داخل دستگاه، لازم است تا زبان مورد نظر خود را از میان دو گزینه فارسی یا انگلیسی به وسیله دکمه‌های کناری صفحه نمایش انتخاب کنید.
  • رمز کارت خود را از طریق صفحه‌کلید دستگاه ATM وارد و دکمه ثبت را فشار دهید.
  • در صفحه نمایش، گزینه “اعلام مانده حساب” را از طریق دکمه‌های کناری صفحه نمایش انتخاب کنید. شما می‌توانید این گزینه را در کنار سایر تراکنش‌ها مانند برداشت وجه یا انتقال وجه مشاهده کنید.
  • سپس بر روی اعلام موجودی ضربه بزنید و چاپ رسید خود را دریافت کنید.

2. برداشت وجه

در این بخش از مقاله آموزش استفاده از خودپرداز، شما می‌توانید مراحل زیر را برای برداشت پول از دستگاه عابربانک دنبال کنید:

  • کارت بانکی خود را در کارتخوان قرار دهید.
  • زبان فارسی را انتخاب کنید.
  • سپس رمز کارت خود را وارد کنید و دکمه ثبت را بزنید.
  • نوع عملیاتی را که می‌خواهید انجام دهید از میان گزینه‌های برداشت وجه، واریز وجه و … انتخاب کنید. در اینجا به دلیل این که قصد دارید تا مبلغ مشخصی را از حساب خود برداشت کنید، پس گزینه “برداشت وجه” را به وسیله دکمه کناری آن در صفحه نمایش انتخاب کنید. البته در برخی از خودپردازها که به صفحه نمایش لمسی مجهز هستند، شما می‌توانید با انگشت اشاره خود بر روی گزینه مورد نظرتان ضربه بزنید.

همچنین در نظر داشته باشید که سقف مجاز روزانه برای برداشت پول نقد از دستگاه ATM، مبلغ 200 هزار تومان است.

  • در این قسمت، لازم است تا میزان مبلغی را که می‌خواهید برداشت کنید، مشخص کنید. در صورتی که مبلغ مورد نظر شما در میان گزینه‌های دستگاه وجود ندارد، می‌توانید از صفحه‌کلید دستگاه، مبلغ مورد نظر خود را به ریال وارد کنید و دکمه ثبت را بزنید.

در صورتی که فکر می‌کنید در وارد کردن مبلغ، اشتباه کرده‌اید، می‌توانید با دکمه زردرنگ بر روی صفحه کلید، مبلغ مورد نظرتان را ویرایش کنید.

  • در این مرحله از آموزش استفاده از خودپرداز، دستگاه از شما سؤال می‌کند که آیا رسید چاپ شده تراکنش خود را می‌خواهید یا خیر. در این صورت اگر تمایل به دریافت این رسید دارید می‌توانید بر روی گزینه “بلی” که در صفحه نمایش دستگاه، نشان داده می‌شود ضربه بزنید تا رسید برای شما چاپ شود.
  • سپس کارت خود را از کارتخوان بردارید تا دستگاه شروع به شمارش اسکناس‌ها برای آماده کردن مبلغ درخواستی شما کند.
  • در نهایت، پس از اتمام شمارش اسکناس‌ها، شما می‌توانید وجه درخواستی خود را از قسمت نگهدارنده پول و رسید آن را از قسمت چاپگر دستگاه بردارید.

3. انتقال وجه

برای انتقال وجه از حساب خود به حساب بانکی دیگران، پس از قرار دادن کارت بانکی در کارتخوان، انتخاب زبان و وارد کردن رمز عبور کارت خود، از بخش تراکنش‌ها، گزینه “انتقال وجه” را انتخاب و مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گزینه حساب اصلی کارت را انتخاب کنید.
  • در این قسمت، شماره کارتی را که قصد واریز وجه به آن دارید، وارد کنید و دکمه تأیید را بزنید.
  • سپس مبلغ واریزی را به ریال وارد کنید و دکمه ثبت را بزنید.
  • صفحه‌ای باز می‌شود که در آن می‌توانید صحت اطلاعات انتقال وجه شامل مبلغ، شماره کارت و نام گیرنده وجه را بررسی و تأیید کنید.
  • در نهایت با انجام صحیح مراحل بالا، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن عملیات انتقال وجه دریافت می‌کنید.

4. عملیات رمز

اگر قصد این را دارید که رمز اول (رمز اصلی) و رمز دوم (خدمات اینترنتی) کارت خود را تغییر دهید یا رمز پویا (رمز دوم یکبار مصرف) را فعالسازی کنید، از قسمت تراکنش‌ها، گزینه “عملیات رمز” را انتخاب و مراحل زیر را انجام دهید:

  • تغییر رمز اول کارت: برای این کار، گزینه “تغییر رمز کارت” را انتخاب کنید. سپس، رمز عبور قبلی خود و رمز عبور جدید را وارد کنید و دکمه ثبت را بزنید.

این عملیات را می‌توانید برای اختصاص و همچنین تغییر دادن رمز دوم کارت خود نیز انجام دهید.

  • آموزش استفاده از خودپرداز برای فعالسازی رمز پویا: برای این کار، گزینه “فعالسازی رمز پویا” را انتخاب کنید. در مرحله بعدی، فعال‌سازی نسخه پیامکی را انتخاب کنید یا اگر اپلیکیشن رمزساز مربوط به بانک حساب خود را دارید، این گزینه را انتخاب کنید.

در نسخه پیامکی، شماره همراه خود را که مختص به کارت بانکی‌تان است را وارد و تأیید کنید. در نهایت با ارسال چهار رقم آخر کارت خود به سامانه پیامکی مشخص شده یا با استفاده از کدهای دستوری USSD بانک مربوطه، مراحل دریافت رمز پویا را تکمیل کنید.

در نسخه اپلیکیشنی، با دریافت کد فعالسازی از طریق پیامک، آن را در اپلیکیشن مربوطه وارد کنید تا اپلیکیشن شروع به تولید رمز پویا برای عملیات بانکی شما کند.

جمع‌بندی

از آنجایی که استفاده از دستگاه خودپرداز به یک نیاز ضروری در جامعه تبدیل شده است و روزانه افراد زیادی از دستگاه ATM استفاده می‌کنند، در صورت تمایل به کسب درآمد از طریق این دستگاه می‌توانید با شرکت تهران خودپرداز تماس بگیرید و اقدامات لازم را برای نصب دستگاه خودپرداز در محل کار خود انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *