وبلاگ

کد گرفتن کارت از عابر بانک

کد گرفتن کارت از عابر بانک، شایعه یا واقعیت؟

همه ما با دستگاه عابر بانک  یا ATM حداقل یکبار کار کرده‌ایم. این دستگاه به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم بانکی تبدیل شده و بسیاری از کارها مانند دریافت وجه نقد از بانک را آسان نموده است. زمانی که کار شما با دستگاه عابر بانک تمام می‌شود و دکمه دریافت کارت را فشار می‌دهید، 30 ثانیه زمان دارید تا کارت خود را بردارید. در صورتی که فراموش کنید کارت خود را بردارید، دستگاه عابر بانک کارت شما را ضبط کرده یا به اصطلاح آمیانه آن را می‌خورد. البته این یکی از دلایل ضبط کارت توسط دستگاه کارتخوان است. دلایلی مانند اشتباه وارد کردن رمز کارت و یا خرابی کارت نیز می‌توانند باعث ضبط شدن کارت شما توسط دستگاه باشند.

برای آشنایی بیشتر با سایر دلایل ضبط کارت توسط ATM و یادگیری کد گرفتن کارت از عابر بانک در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

دریافت کارت ضبط شده از بانک

پس از ضبط شدن کارت شما توسط عابر بانک، بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پس گرفتن کارت، مراجعه به شعبه بانک مورد نظر است. شما با مراجعه به شعبه بانکی که عابر بانک آن کارت شما را ضبط کرده است، می‌توانید با ارائه اطلاعات و مدارک خود به مسئول دستگاه کارت خود را پس بگیرید. مسئول دستگاه اطلاعات شما را دریافت کرده، مخزن دستگاه را بررسی می‌کند و در صورت درست بودن و مطابقت اطلاعات شما با کارتی که داخل مخزن دستگاه است، کارت را به شما باز می‌گرداند. اگر به هر دلیلی کارت شما قابل بازگردانی نباشد، باید به یکی از شعب بانک خود مراجعه نموده و درخواستی برای دریافت کارت عابر بانک جدید ثبت نمایید.

وارد کردن کارت در ATM برای کد گرفتن کارت از عابر بانک

دریافت کارت ضبط شده از بانک

علت ضبط کارت توسط عابر بانک

ضبط شدن کارت شما توسط عابربانک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اولین و ساده‌ترین دلیل، همانطور که گفته شد، گذشتن مهلت 30 ثانیه‌ای برداشت کارت پس از پایان عملیات می‌باشد. پس از پایان عملیات دستگاه به شما 30 ثانیه فرصت می‌دهد تا کارت را بردارید. اگر این کار را نکنید، دستگاه کارت را ضبط می‌کند. همچنین اگر رمز کارت را سه بار پشت سر هم به صورت اشتباه وارد کنید، دستگاه کارت شما را ضبط می‌کند. همچنین اگر کارت شما گم شده باشد و مفقودی آن را به پلیس یا بانک مورد نظر خود اعلام نموده باشید، هر زمان شخصی کارت شما را وارد دستگاه عابر بانک کند، کارت ضبط خواهد شد.

چگونه کارت ضبط شده را برگردانیم؟

تنها راهی که برای برگداندن کارت عابر بانک ضبط شده وجود دارد، مراجعه به شعبه‌ای است که عابر بانک در مقابل آن قرار داد. اخیرا خبری در فضای مجازی در حال انتشار است که پس از خورده شدن کارت، با فشردن دکمه‌های انصراف و صفر کارت به شما بازگردانده می‌شود؛ به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان کد گرفتن کارت از عابر بانک  یک شایعه است. زیرا کارتی که توسط دستگاه عابر بانک ضبط می‌شود، وارد یک مخزن یا جعبه می‌شود که دیگر قابلیت بازگشت به درگاه ارائه کارت را ندارد.

این محفظه تنها از پشت دستگاه و تنها توسط اپراتور یا مسئول دستگاه قابل باز شدن است. پس در زمان ضبط شدن کارت شما توسط عابر بانک، منتظر باز شدن شعبه بانک مانده و با مدارک مورد نیاز به بانک مراجعه نمایید. هنگام ورود به بانک مشکل پیش آمده را به مسئول مربوطه گزارش داده و اطلاعات خواسته شده را ارائه دهید تا کارتتان را به شما بازگردانند.

پرسش‌های رایج در مورد کد گرفتن کارت از عابر بانک

مهم‌ترین سوال در مورد کدگرفتن کارت از عابر بانک این است که آیا این کد واقعا عمل می‌کند؟

همانطور که گفته شد، کد گرفتن کارت از عابر بانک تنها یک شایعه اینترنتی بوده و حقیقت ندارد. به دلیل ساختار و نحوه عملکرد دستگاه عابر بانک امکان بازگردانی کارت ضبط شده توسط دستگاه، بدون مراجعه به شعبه بانک، وجود ندارد. در نتیجه وارد کردن دکمه‌های انصراف و صفر و یا هر کد دیگری باعث بازگرداندن کارت عابر بانک به شما نمی‌‎شود. زمانی که دستگاه عابر بانک کارت شما را ضبط می‌کند آن را به داخل محفظه‌ای می‌اندازد که به هیچ عنوان نمی‌توان آن را مجددا از طریق دستگاه باز گرداند.

تنها راه بازگردانی کارت مراجعه به بانک و دریافت آن از مسئول مربوطه است. شما می‌توانید در روزها و ساعات اداری به بانک مورد نظر مراجعه نموده و کارت خود را پس بگیرید.در صورتی که کار شما فوری است و نیاز به انجام عملیات بانکی دارید، می‌توانید از موبایل بانک‌ها و یا خدمات بانکداری اینترنتی برای انجام تراکنش‌ها و یا دریافت موجودی، شارژ، کارت به کارت و… استفاده نمایید.

زدن دکمه ثبت در دستگاه عابر بانک

پرسش‌های رایج در مورد کد گرفتن کارت از عابر بانک

وقتی عابر بانک، کارت را میخورد چه کنیم؟

زمانی که دستگاه عابر بانک کارت شما را ضبط کرده یا به اصطلاح می‌خورد، چند راهکار در پیش روی خود دارید. ابتدا باید به دقت مواردی که روی صفحه نمایش عابر بانک نمایش داده شده است را بخوانید؛ گاهی اوقات امکان دارد پیامی که روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود علت ضبط شدن کارت شما و همچنین نحوه دریافت آن را توضیح داده باشد. همچنین برای بازگردانی کارت خود می‌توانید از طبق دو روش زیر استفاده کنید. این دو روش توسط بانک‌ها و مراجع معتبر تایید شده‌اند. در ادامه به توضیح این دو روش می‌پردازیم.

روش اول:

  1. ابتدا با شماره پشتیبانی بانک خود تماس حاصل نمایید. این شماره به صورت معمول یا روی دستگاه عابر بانک و یا در سایت بانک مورد نظر درج شده است.
  2. به اپراتور مشکل پیش آمده و علت ضبط کارت خود را توضیح دهید.
  3. اطلاعات مورد نیاز مانند شماره کارت را به اپراتور اعلام نمایید.
  4. اپراتور شما را برای دریافت کارت خود راهنمایی می‌کند.

روش دوم:

  • به شعبه بانک مراجعه نمایید.
  • مشکل پیش آمده و دلیل ضبط کارت را به متصدی بانک توضیح داده و کارت ملی و اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهید.
  • متصدی شعبه اطلاعات شما را بررسی نموده و با کارت ضبط شده مطابقت می‌دهد. در صورت صحت اطلاعات کارت ضبط شده را به شما باز می‌گرداند.
  • اگر کارت شما به هر دلیلی قابل بازگشت نباشد، باید از طریق شعبه بانک خود درخواست صدور مجدد کارت را بدهید.

اگر فورا نیاز به استفاده از خدمات بانکی دارید و نمی‌توانید تا زمان باز شدن بانک صبر کنید و وقت خود را صرف راه های کد گرفتن کارت از عابر بانک را صرف نکنید و می‌توانید از خدمات بانکداری اینترنتی برای انجام تراکنش‌های خود استفاده نمایید. همچنین راه جایگزین دیگری که برای این کار وجود دارد این است که از اپلیکیشن‌های موبایل بانک استفاده نمایید. امروزه بیشتر بانک‌ها اپلیکیشن‌هایی تحت عنوان موبایل بانک ارائه می‌کنند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تراکنش‌های مورد نظر خود را انجام دهید.

کارت بانکی در مقابل دستگاه عابر بانک

راهکار هاییی برای کد گرفتن کارت از عابر بانک

نتیجه گیری – کد گرفتن کارت از عابر بانک

در این مقاله به بررسی شایعه یا واقعیت داشتن کد گرفتن کارت از عابر بانک پرداختیم. توضیح داده شد که دستگاه‌های عابر بانک جایگاه ویژه‌ای در سیستم بانکداری دارند. امروزه مردم به جای حمل پول نقد کارت‌های عابر بانک را با خود حمل نموده و در صورت لزوم با استفاده از کارت، ار دستگاه‌های عابر بانک وجه نقد دریافت می‌کنند. همچنین دستگاه‌های عابر بانک تقریبا توانایی ارائه هرگونه خدمات بانکی را دارند. برای این دستگاه‌ها یک سیستم امنیتی جهت جلوگیری از سرقت کارت در نظر گرفته شده است.

این سیستم پس از اتمام عملیات بانکی به شما 30 ثانیه مهلت می‌دهد تا کارت خود را از روی دستگاه بردارید. اگر این مهلت 30 ثانیه‌ای به پایان برسد و همچنان کارت روی دستگاه باقی مانده باشد، دستگاه کارت شما را ضبط می‌کند. برای بازگرداندن کارت، شما باید به شعبه‌ای که صاحب عابر بانک است مراجعه نموده و مشکل پیش آمده را برای مسئول بانک توضیح دهید. پس از ارائه توضیحات و اطلاعات مورد نیاز، مسئول بانک کارت شما را از داخل مخزن دستگاه برداشته و به شما تحویل می‌دهد.

سوالات متداول

  • آیا امکان بازگردانی کارت عابر بانک از طریق وارد کردن کد مخصوص وجود دارد؟

خیر. دستگاه عابر بانک به دلیل ساختار خود، پس از ضبط کارت عابر بانک، آن را به داخل محفظه‌ای می‌اندازد که تنها از پشت دستگاه قابل دسترسی است و قابلیت بازگردانی آن را ندارد. به همین دلیل وارد کردن هر کدی پس از ضبط کارت توسط دستگاه عابر بانک وقت تلف کردن است و به هیچ عنوان قرار نیست دستگاه کارت شما را به شما برگرداند. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای بازگردانی کارت عابر بانک، مراجعه به شعبه مربوطه و توضیح مشکل پیش آمده به مسئول مربوطه است.

  • چگونه از ضبط شدن کارت توسط دستگاه عابر بانک جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ضبط شدن کارت توسط دستگاه عابر بانک، از اشتباه وارد کردن رمز خود خودداری نمایید. سعی کنید همیشه رمز را با دقت وارد کنید و هیچ دکمه‌ای را اشتباه نزنید. همچنین اگر کارت شما با مشکلاتی مانند خم شدگی شدید، پارگی یا ساییدگی، آسیب دیدن نوار مغناطیسی و یا آسیب دیدگی چیپ کارت مواجه است، امکان دارد دستگاه کارت عابر بانک کارت شما را ضبط کند. برای جلوگیری از آسیب دیدن کارت خود آن را در کنار اشیاء تیز و برنده قرار ندهید. در نهایت حتما بلافاصله پس از پایان عملیات بانکی و یا پیش از پایان یافتن مهلت 30 ثانیه‌ای، کارت عابر بانک خود را از روی دستگاه بردارید.

  • آیا استفاده از کد کارت عابر بانک در دستگاه‌های خودپرداز غیربانک امن است؟

استفاده از کد کارت عابر بانک در دستگاه‌های خودپرداز غیربانک، به خصوص در مکان‌های عمومی، ریسک بیشتری به همراه دارد. سارقان ممکن است از دستگاه‌های اسکیمر برای کپی اطلاعات کارت شما و سپس با استفاده از کدتان، پول شما را برداشت کنند. تا حد امکان از دستگاه‌های خودپرداز بانک خود یا دستگاه‌های معتبر در مکان‌های امن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *