وبلاگ

چگونگی رفع مشکل قفل شدن دستگاه کارتخوان

چگونگی رفع مشکل قفل شدن دستگاه کارتخوان

 

یکی از مشکلاتی که در بین تمامی دستگاه‌های کارتخوان مانند کش لس بسیار شایع است، قفل شدن دستگاه است. بیشتر صاحبان کسب و کار حداقل یک بار با مشکل قفل شدن دستگاه کارتخوان مواجه شده‌اند. با توجه به اینکه دستگاه های کارتخوان نقش پررنگی در خرید و فروش کالا دارد و متداول‌ترین روش انتقال پول در میان خریداران و فروشندگان است، باید تلاش کنید که در همه حال دستگاه شما فعال باشد. به همین دلیل اگر دستگاه شما به هر دلیلی قفل شد باید با چگونگی رفع مشکل قفل شدن دستگاه کارتخوان آشنا باشید. در این مقاله به روش‌های رفع قفل این دستگاه می‌پردازیم.

مراحل باز کردن قفل شدن دستگاه کارتخوان

قفل شدن دستگاه کارتخوان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. از جلمه این دلایل می‌توان به مشکل در پرونده مالیاتی، ضربه خوردن دستگاه و یا باز شدن اجزاء دستگاه کارتخوان اشاره نمود. دلیل قطعی هرکدام از موارد بالا باشد، روش‌های رفع مشکل متفاوت است. به طور معمول ممکن است این مشکل پس از گذشت چند دقیقه رفع می‌شود. اگر نشد باید با روش‌های ریست دستگاه کارتخوان و یا بروزرسانی آن اقدام به رفع مشکل نمایید. همچنین اگر تمام این موارد را انجام دادید و همچنان مشکل پابرجاست، باید با پشتیبانی فنی تماس حاصل نموده و مشکل خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

دستگاه کارتخوان هوشمند و لمسی شبیه تلفن همراه

با مراحل باز کردن دتسگاه کارتخوان آشنا شوید.

ریست دستگاه کارت خوان

ریست کردن یکی از روش‌های رفع مشکل قطع شدن دستگاه کارتخوان می‌باشد. این کار به دلیل اینکه دستگاه را مجددا راه اندازی کره و باعث می‌شود که تنظیمات و اطلاعات مورد نظر مجددا بارگیری شوند، می‌تواند باعث رفع مشکل شود. برای این کار شما باید دکمه ریست دستگاه را فشار دهید تا دستگاه خاموش شود. سپس باید دستگاه را مجددا روشن نمایید. پس از روشن شدن دستگاه به صورت کامل به احتمال زیاد مشکل شما رفع شده است. اگر این روش باعث رفع مشکل شما نشد به سراغ روش بعدی بروید.

بروزرسانی دستگاه کارت خوان

در برخی از مواقع ممکن است علت قفل شدن دستگاه کارتخوان عدم بروزرسانی و قدیمی شدن نرم افزار دستگاه باشد.

شما می‌توانید برای رفع مشکل قطع شدن، دستگاه کارتخوان خود را بروزرسانی کنید. این کار ممکن است باعث رفع قفل دستگاه شود. همچنین سعی کنید همواره بررسی کنید که آیا بروزرسانی برای نرم افزار دستگاه در دسترس است یا خیر. این بروزرسانی‌ها می‌توانند باعث بهبود مسائل امنیتی و یا بهبود عملکرد کلی دستگاه شوند و از بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند. اگر پس از بروزرسانی همچنان مشکل شما پابرجا بود، با پشتیبانی و یا جایی که دستگاه کارتخوان را خریداری نموده‌اید تماس حاصل نموده و مشکل خود را برای آن‌ها شرح دهید تا راهنمای مورد نیاز خود را دریافت کنید.

پیشگیری از قفل شدن دستگاه کارتخوان

همانگونه که گفته شد شایع‌ترین دلیل برای قفل شدن دستگاه کارتخوان، مشکل در پرونده مالیاتی، ضربه خوردن و یا باز شدن اجزاء دستگاه است. به همین دلیل برای پیشگیری از قفل شدن دستگاه، باید در ابتدا اقدام به تشکیل پرونده و یا رفع نواقص پرونده مالیاتی خود بپردازید. سپس برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه ضربه فیزیکی به دستگاه، می‌توانید آن را داخل جعبه‌های حفاظتی ویژه‌ای نگهداری نمایید که مخصوص دستگاه‌های کارتخوان طراحی شده است.

همچنین این دستگاه به دلیل اینکه به سیستم مالی کل کشور متصل است، از امنیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل هرگونه اقدام به بازکردن یا دستکاری آن، باعث قفل شدن دستگاه کارتخوان می‌شود. در نتیجه اگر دستگاه شما با مشکلی مواجه شده است، از تعمیر خودسرانه آن خودداری نموده و آن را به مراکز معتبر بسپارید.

کارت بانکی درون دستگاه کارتخوان برای رفع قفل شدن دستگاه کارتخوان

از قفل شدن مجدد دستگاه کارتخوان پیشگیری کنید.

نکات امنیتی برای کارتخوان‌ها

برای افزایش ایمنی کارتخوان‌ها حتما داده‌ها را به صورت رمزگذاری شده انتقال دهید. در این صورت حتی اگر کسی به صورت غیر مجاز به اطلاعات دسترسی داشته باشد، نمی‌تواند از آن‌ها استفاده‌ای بکند. همچنین باید از پروتکل‌های امنیتی استفاده نمایید. این پروتکل‌ها باعث می‌شوند بتوانید حملاتی مانند تقلب در تراکنش‌ها، کپی کردن کارت و تزریق کد مخرب را تشخیص داده و یا حتی از آن‌ها جلوگیری کنید. معروف‌ترین پروتکل‌هایی که در این زمینه وجود دارند عبارتند از: (Europay, Mastercard و Visa) EMV و PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard)

برای حفظ و افزایش امنیت دستگاه‌های کارتخوان و پیشگیری از قفل شدن دستگاه کارتخوان، باید دسترسی فیزیکی به دستگاه و برنامه‌های نرم‌افزاری آن کاملا کنترل شود. این کنترل دسترسی می‌تواند شامل استفاده از رمز عبور، شناسایی دو مرحله‌ای و مکانیزم‌های دسترسی مبتنی بر نقش باشد. در تراکنش‌ها استفاده از امضاء دیجیتال موجب فراهم شدن امنیت بالاتری می‌شود. امضاء دیجیتال در تراکنش‌ها با استفاده از کلیدهای خصوصی و عمومی انجام می‌شوند و به دلیل غیر قابل تغییر بودن و یکتایی آن، باعث جلوگیری از تقلب در تراکنش‌ها می‌شود. همچنین کارتخوان‌ها باید قابلیتی تحت عنوان تشخیص تقلب را در تراکنش‌ها داشته باشند.

این قابلیت باعث می‌شود که دستگاه بتواند کارت‌های کپی شده، تراکنش‌های مشکوک، تغییرات غیر مجاز در نرم افزاز و سخت افزار کارتخوان را تشخیص دهد. آخرین موردی که می‌تواند امنیت کارتخوان را بالاتر ببرد، بروزرسانی نرم افزار دستگاه است. بروزرسانی‌ها شامل پچ‌هایی برای رفع نقاط ضعف امنیتی دستگاه و اجرای بهتر پروتکل‌های امنیتی هستند.

همچنین برای اطلاعات امنیتی بیشتر می توانید به سایت verifone.com مراجعه کنید.

تماس با پشتیبانی در صورت نیاز

اگر هیچ کدام از روش‌های بالا کمکی به رفع مشکل قفل شدن دستگاه کارتخوان نکرد، تنها راه باقی مانده تماس با پشتیبانی یا محلی است که دستگاه را از آن خریداری نموده‌اید.

پس از تماس با پشتیبانی به صورت کامل دلایل قفل شدن دستگاه و همچنین مراحلی که برای رفع این مشکل طی کرده‌اید را برای پشتیبانی شرح دهید تا بتوانند با توجه به موقعیت شما بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهند. شماره پشتیبانی با توجه به نوع دستگاه و سامانه بانکی که از آن خریداری نموده‌اید متفاوت است. شما باید با توجه به نوع دستگاه و سامانه بانکی که از آن استفاده می‌کند، شماره پشتیبانی مربوطه را پیدا کرده و سپس برای رفع مشکل با آن‌ها تماس حاصل نمایید.

کشیدن کارت در دستگاه برای رفع قطع شدن دستگاه کارتخوان

در صورت نیاز با پشتیبانی تماس بگیرید.

سخن پایانی

مشکل قفل شدن دستگاه کارتخوان یک مشکل رایج است که بیشتر صاحبان دستگاه کارتخوان حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اند. قفل شدن دستگاه ممکن است به دلایل مختلفی مانند نداشتن یا ناقص بودن پرونده مالیاتی، ضربه خوردن دستگاه و یا باز شدن قطعات دستگاه رخ دهد. دستگاه کارتخوان به دلیل اینکه به سیستم مالی کشوری متصل می‌شود، سیستم امنیتی بسیار حساسی دارد و کوچکتری موضوعی می‌تواند باعث قفل شدن آن شود. با توجه به اهمیت این دستگاه در تراکنش‌های روزمره، در صورت قفل شدن دستگاه باید با چگونگی رفع مشکل قفل شدن دستگاه کارتخوان آشنایی داشته باشید.

ای تی ام پوز تهران

سوالات متداول

چگونه می‌توان از قفل شدن دستگاه کارتخوان جلوگیری کرد؟

دستگاه کارتخوان معمولا به سه دلیل قفل می‌شود: 1- عدم تکمیل و یا عدم تشکیل پرونده مالیاتی 2- باز شدن قطعات دستگاه 3- ضربه خوردن دستگاه

برای جلوگیری از قفل شدن دستگاه در ابتدا باید از تشکیل و همچنین تکمیل پرونده مالیاتی خود اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که این پرونده ناقص باشد ممکن است دستگاه کارتخوان شما قفل شود. همچنین این دستگاه سیستم بسیار حساس و پیشرفته امنیتی دارد. اگر به هر شکلی تلاش برای باز کردن آن انجام دهید، دستگاه به سرعت قفل شده و دیگر اجازه ادامه فعالیت به شما نمی‌دهد. بنابراین اگر احساس کردید که دستگاه شما مشکلی دارد که باید باز شود، حتما آن را به دست تعمیرکاران معتبر بسپارید. برای جلوگیری از ضربه دیدن و خرابی دستگاه نیز آن را داخل جعبه‌های حفاظتی ویژه‌ای قرار دهید که برای این کار ساخته شده‌اند.

رعایت چه نکاتی می‌تواند باعث افزایش امنیت دستگاه کارتخوان شود؟

اولین نکته‌ای که برای افزایش ایمنی کارتخوان‌ها وجود دارد این است که حتما داده‌ها را به صورت رمزگذاری شده انتقال دهید. علاوه بر این باید از پروتکل‌های امنیتی استفاده نمایید. پروتکل‌های امنیتی موجب تشخیص حملاتی مانند تقلب در تراکنش‌ها، کپی کردن کارت و تزریق کد مخرب شده و یا می‌توانید از آن‌ها جلوگیری کنید. کنترل دسترسی از دیگر مواردی است که امنیت دستگاه شما را افزایش می‌دهد. برای افزایش امنیت دستگاه‌های کارتخوان، باید از از رمز عبور، شناسایی دو مرحله‌ای و مکانیزم‌های دسترسی مبتنی بر نقش استفاده نمایید تا افراد غیر مجاز تنوانند از آن استفاده کنند.

برای افزایش امنیت در تراکنش‌ها می‌توانید از از امضاء دیجیتال استفاده نمایید. امضاء دیجیتال غیر قابل تغییر بودن و یکتایی بوده و باعث جلوگیری از تقلب در تراکنش‌ها می‌شود. همچنین اگر کارتخوان شما دارای قابلیتی تحت عنوان تشخیص تقلب باشد باید آن را فعال نمایید. این قابلیت موجب می‌شود که دستگاه بتواند کارت‌های کپی شده، تراکنش‌های مشکوک، تغییرات غیر مجاز در نرم افزاز و سخت افزار کارتخوان را تشخیص دهد. آخرین موردی که می‌تواند امنیت کارتخوان را بالاتر ببرد، بروزرسانی مداوم نرم افزار دستگاه است.

آیا مشکلات قطع شدن برای دستگاه های عابر بانک هم اتفاق میوفته؟

بله، دستگاه‌ATM یا همان عابربانک ها هم گاهی اوقات با مشکلاتی نظیر قطع شدن مواجه می‌شوند. دلایل مختلفی می‌توانند از جمله مشکلات فنی( نقص فنی، اتمام پول ، قطعی برق)، مشکلات خارجی ( شرایط آب و هوایی، فعالیت های مجرمانه) و مشکلات دیگری تعداد زیاد تراکنشات، کارهای تعمیراتی و .. باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *