وبلاگ

راهنمای رفع مشکلات رایج دستگاه‌های کارتخوان

راهنمای رفع مشکلات رایج دستگاه های کارتخوان

دستگاه‌های کارتخوان کسب و کارها را متحول کرده و کاربرد بسیار زیادی دارد؛ به شکلی که امروزه هم مشتریان و هم صاحبان کسب و کار ترجیح می‌دهند به جای استفاده از پول نقد از دستگاه کارتخوان استفاده کنند. این دستگاه با وجود اینکه باعث افزایش سرعت خرید و فروش شده و کمک بسیاری به کسب و کارها کرده است، در برخی از مواقع با مشکلاتی مواجه می‌شود و از دسترس خارج می‌شوند. به همین دلیل باید این ایرادات سریعا رفع شوند. در این مقاله به بررسی مشکلات رایج دستگاه کارت خوان و روش‌های رفع آن‌ها می‌پردازیم.

 

شناسایی و رفع مشکلات رایج دستگاه کارت خوان

در میان مشکلات رایج دستگاه کارت خوان که به وجود می‌آید، برخی خطاها در بیشتر دستگاه‌ها مشترک هستند. اگر شما دارای یک دستگاه کارتخوان هستید، بهتر است که با مشکلات رایج دستگاه کارت خوان و روش‌های رفع آن آشنا باشید؛ در اینصورت اگر دستگاه شما با مشکلی مواجه شد می‌توانید آن را رفع نمایید. در ادامه راه‌های شناسایی و رفع خطاهای رایج دستگاه کارتخوان را بررسی می‌نماییم.

کشیدن کارت در دستگاه کارت خوان

مشکلات رایج دستگاه کارت خوان و رفع خطاهای آن

رفع خطای 58 در کارتخوان

خطای 58 یکی از مشکلات رایج دستگاه کارت خوان است که مربوط به زمانی می‌باشد که بانک خریدار اجازه انجام تراکنش را برای خریدار مسدود کرده باشد. خطای فوق ممکن است به دلایلی مانند محدودیت‌های امنیتی، اطلاعات نامعتبر کارت، محدودیت‌های مالی و یا مسدود نمودن کارت توسط بانک خریدار به وجود می‌آید. برای حل این مشکل، خریدار باید با بانک مورد نظر خود تماس گرفته و دلیل مسدود شدن کارت را جویا شود. همچنین، می‌توانید از کارتی دیگر استفاده نموده و یا روش پرداخت را تغییر دهید.

خطاهای دستگاه کارتخوان سیار s90

مشکلات رایج دستگاه کارت خوان سیار s90، به دو دسته تقسیم می‌شوند: نرم افزاری و سخت افزاری. یکی مشکلات سخت افزاری این دستگاه می‌تواند خوب کار نکردن صفحه لمسی باشد. اگر صفحه لمسی به درستی کار نمی‌کند، ممکن است درایور آن دچار مشکل شده باشد و یا نیاز به نسب درایور داشته باشد. همچنین ممکن است کانکتور USB دستگاه نیز دچار مشکل شده باشد. دیگر خطایی که در این دستگاه رایج می‌باشد، عدم چاپ رسید است.

اگر دستگاه شما رسید چاپ نمی‌کند، ممکن است جوهر آن تمام شده باشد و یا درایورهای مناسب برای تجهیزات نصب نشده باشد. همچنین دستگاه ممکن است مشکلات نرم افزاری داشته باشد که برای رفع آن‌ها ممکن است نیاز به آپدیت نمودن و یا نصب مجدد نرم افزار دستگاه باشد.

رفع کد خطای 30 کارتخوان

این خطا به معنای این است که فرمت وارد شده اشتباه می‌باشد. این پیام معمولا زمانی به نمایش در می‌آید که شما از نسخه قدیمی‌تر نرم افزار دستگاه استفاده می‌کنید. پس در صورت مشاهده خطای 30، نرم افزار خود را به‌روزرسانی نمایید.

نگه داشتن مارت در قسمت اسکن دستگاه کارت خوان

خطاهای مختلف دستگاه کارت خوان

رفع خطای ۹۳ کارتخوان

خطای 93 نشان دهنده پر شدن صف تراکنش‌ها است. این خطا به این معنی است که حافظه دستگاه شما خاطر تعداد بالای تراکنش‌هایی که ذخیره کرده، پر شده است. این خطا معمولا در دستگاه‌های کارتخوانی دیده می‌شود که از حافظه با ظرفیت پایین برخودار می‌باشد. دستگاه کارتخوان تمامی تراکنش‌ها را در حافظه خود ذخیره می‌کند و اگر حافظه آن کم باشد، به سرعت پر می‌شود. خطای 93 جزو مشکلات رایج دستگاه کارتخوان قدیمی است که برای رفع آن باید حافظه دستگاه را تخلیه نمایید. برای این کار می‌توانید به بخش ذخیره تراکنش‌ها در دستگاه مراجعه نموده و سابقه تراکنش‌های ذخیره شده را پاک نمایید.

خطا در برقراری ارتباط کارت خوان ثابت از مشکلات رایج دستگاه کارت خوان

خطای عدم برقراری ارتباط با سرور یکی دیگر از مشکلات رایج دستگاه کارت خوان است که در بیشتر مواقع مربوط به تنظیمات و اینترنت دستگاه می‌باشد. اگر با خطای عدم برقراری ارتباط با سرور مواجه می‌شوید نیاز است که ابتدا تمامی اتصالات دستگاه کارتخوان به خصوص اتصال کابل شبکه و خود کابل را بررسی نمایید. تمامی کابل‌ها و اتصالات باید بدون مشکل و خرابی باشند.

همچنین این مشکل ممکن است ناشی از نرم افزار دستگاه و تنظیمات آن باشد. شما باید اطمینان حاصل نمایید که نرم افزار کارت خوان به درستی نصب شده باشد و همچنین پیکربندی آن را بررسی نمایید که به درستی انجام شده باشد. علاوه بر این مشکل عدم اتصال در دستگاه کارتخوان می‌تواند به دلیل مشکلات سخت افزاری نیز باشد. مشکلات سخت افزاری مرتبط با عدم اتصال می‌توانند خرابی پورت‌ها باشد. همچنین این خطا ممکن است به دلیل قطعی یا مشکلات شبکه نیز به نمایش درآید. قطعی دستگاه یکی دیگر از کشگلات رایج دستگاه کارت خوان می باشد.

در صورتی که دستگاه شما دچار مشکلات قطعی می باشد، مقاله قطع شدن دستگاه کارت خوان را از دست ندهید.

مشکل عدم برقراری ارتباط از مشکلات رایج دستگاه کارت خوان

خطا در برقراری ارتباط کارتخوان ثابت

رفع خطای ۱۲ کارتخوان

خطای 12 نشان دهنده این است که در ارسال پیام مجوز به پایانه مورد نظر مشکلی پیش آمده است. این خطا می‌تواند به دلیل عدم صدور اجازه از پایانه مورد نظر برای انجام تراکنش می‌باشد.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

برای جلوگیری از بروز مشکلات رایج دستگاه کارت خوان باید با اصول نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه دستگاه کارتخوان آشنایی داشته باشید. مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که دستگاه کارت خوان به دلیل اینکه به شبکه مالی کل کشور متصل می‌شوند، از امنیت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل در صورت دستکاری و یا تلاش برای باز کردن دستگاه باعث قفل شدن آن می‌شود. اگر دستگاه شما با مشکل مواجه شد، از بازکردن آن خودداری نمایید و آن را به تعمیر کار بسپارید.

همچنین شما می‌توانید برای جلوگیری از خراشیدگی و یا خرابی دستگاه کارتخوان آن را داخل جعبه‌های محافظتی نگهداری نمایید که برای این دستگاه‌ها طراحی شده‌اند. علاوه بر موارد بالا هد مغناطیسی را نیز باید به صورت مرتب تمیز نمایید. هد مغناطیسی قسمت حساسی از دستگاه کارتخوان است که وظیفه آن خواندن اطلاعات از روی نوار مشکی رنگ کارت بانکی است. شما با استفاده از پد یا دستمال مرطوب حاوی الکل به تمیز کردن دستگاه بپردازید. بهتر است این کار را در زمان خاموش بودن دستگاه انجام دهید. همچنین می‌توانید از راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های تمیزکاری که توسط سازندگان ارائه شده است استفاده نمایید.

کشیدن درست کار یکی از مشکلات رایج دستگاه کارت خوان

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه دستگاه کارتخوان

به‌روزرسانی نرم‌افزار و سخت‌افزار

بسیاری از مشکلات رایج دستگاه کارت خوان ممکن است به دلیل عدم به‌روز بودن نرم افزار و یا سخت افزار دستگاه می‌باشد. برای مثال در توضیح خطای 93 گفته شد که دستگاه‌های قدیمی، حافظه‌هایی با ظرفیت پایین‌تری داشتند؛ به همین دلیل حافظه این دستگاه‌ها به سرعت پر شده و خطای 93 را نمایش می‌دهند. در نتیجه با استفاده از دستگاه‌های جدیدتر با سخت افزار به‌روزتر، دیگر خطای 93 را مشاهده نمی‌کنید. همچنین در مواقعی مانند عدم اتصال دستگاه به پایانه و یا مشاهده خطای 30، ممکن است مشکل از نرم افزار دستگاه و عدم به‌روزرسانی آن باشد. بنابراین با به‌روزرسانی دائمی نرم افزار دستگاه، می‌توان از این خطاها جلوگیری نمود.

راهنمای تماس با پشتیبانی فنی

ما در این مطلب به معرفی ممشکلات رایج دستگاه کارت خوان پرداختیم. ممکن است شما در برخی از مواقع ارورهای دیگری را نیز دریافت نمایید. در این صورت بهتر است با واحد پشتیبانی فنی شرکتی که دستگاه کارتخوان را از آن خریداری نمودید، تماس حاصل نمایید. برای سهولت در تماس با پشتیبانی فنی، در اینجا شماره برخی از شرکت‌های مطرح ارائه کننده دستگاه کارتخوان را برای شما آورده‌ایم:

  • شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد (فناپ): 23505-021
  • شماره پشتیبانی سایان کارت: 23762376-021
  • شماره پشتیبانی پرداخت نوین آرین: 48006-021
  • شماره پشتیبانی کارت اعتباری ایران کیش: 1688
  • شماره پشتیبانی پرداخت الکترونیک سامان: 84080-021
  • شماره پشتیبانی پرداخت الکترونیک سداد: 42739000-021
  • شماره پشتیبانی به پرداخت ملت: 27312731-021
  • شماره پشتیبانی آسان پرداخت (آپ): 83333-021
  • شماره پشتیبانی تجارت الکترونیک پارسیان: 2318-021
  • شماره پشتیبانی الکترونیک کارت دماوند: 64012-021
  • شماره پشتیبانی پرداخت الکترونیک سپهر: 27636000-021
  • شماره پشتیبانی فن آوا کارت: 43697000-021

سخن پایانی

دستگاه کارتخوان یکی از انقلابی‌ترین دستگاه‌های ساخته شده است که تحولی عظیم در کسب و کارها به وجود آورده است. این دستگاه به روشی محبوب برای پرداخته هزینه تبدیل شده و امروزه اکثر کسب و کارها از این دستگاه برای دریافت هزینه از مشتریان استفاده می‌کنند. دستگاه کارتخوان نیز مانند تمامی دستگاه‌های دیگر ممکن است در برخی مواقع با خطاهایی مواجه شود.

هر کدام از این خطاها مربوط به قسمتی خاصی از دستگاه است که با روش‌های مختلفی می‌توانید آن را رفع نمایید. در این مقاله به توضیح مشکلات رایج دستگاه کارتخوان پرداخته و همچنین به بررسی روش‌های رفع این خطاها پرداختیم. علاوه بر این، راجع به خطاهای رایج دستگاه کارتخوان s90 نیز توضیح دادیم. اگر نتوانستید مشکل دستگاه را حل نمایید و یا احساس کردید که برای رفع مشکل دستگاه نیاز به بازشدن آن وجود دارد، از تعمیر خودسرانه دستگاه خودداری نموده و با پشتیبانی فنی شرکتی که دستگاه کارتخوان را از آن خریداری نمودید تماس حاصل نمایید. همچنین اگر به دنبال منبع خارجی برای کسب اطلاعات بیشتر هستید، به سایت ingenico.com مراجعه کنید.

 

ای تی ام پوز تهران

سوالات متداول

علت عدم برقراری ارتباط در دستگاه کارت خوان چیست؟

دستگاه کارت خوان ممکن است در برخی از موارد به خطای عدم برقراری ارتباط با پایانه بانکی را به شما نمایش دهد. این خطا بیشتر مواقع مرتبط به اینترنت دستگاه است. اگر شما از کارتخوان سیار استفاده می‌کنید، این اینترنت توسط سیم کارت تامین می‌شود. پس منشا اصلی خطا می‌تواند سیم کارت شما باشد. به همین دلیل باید ابتدا از جایگذاری صحیح سیم کارت در دستگاه اطمینان حاصل نمایید. همچنین این مشکل می‌تواند به دلیل آنتن دهی ضعیف، کم بودن شارژ سیم کارت، تمام شدن بسته اینترنتی و یا فعال نبودن GPRS سیم کارت نیز باشد. اگر شما از دستگاه کارتخوان ثابت استفاده می‌کنید، ممکن است مشکل از پورت شبکه دستگاه، کابل شبکه و یا تنظیمات شبکه شما باشد.

چگونه می‌توان از بروز مشکل و خطا در دستگاه کارتخوان جلوگیری نمود؟

شما می‌توانید با به‌روزرسانی دائمی نرم افزار دستگاه از بروز مشکلات رایج دستگاه کارت خوان جلوگیری نمایید. همچنین این دستگاه از سیستم امنیتی بسیار حساسی برخوردار است و باید از هرگونه تلاش برای دستکاری تنظیمات و یا بازکردن دستگاه به شدت خودداری نمایید.

آیا ذستگاه های کش لس هم دارای مشکلات فوق می باشد؟

دستگاه‌های کش لس به دلیل عدم نیاز به چاپ رسید، مشکلات کمتری نسبت به دستگاه‌های کارتخوان دارند. با این حال، دستگاه‌ کش لس نیز می‌توانند به دلیل مشکلات مربوط به باتری، اتصال به اینترنت یا هک شدن، دچار مشکل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *