وبلاگ

راهنمای رفع مشکل قطع شدن دستگاه کارت خوان

راهنمای رفع مشکل قطع شدن دستگاه کاتخوان

اگر شما نیز دستگاه کارتخوان دارید، حداقل یک بار با قطعی دستگاه و مشکلات مشابهی برخورد داشته‌اید. قطع شدن دستگاه کارت خوان ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد که از جمله این دلایل می‌توان به مشکلات فنی، عدم اتصال به پایانه، نداشتن و یا عدم تکمیل پرونده مالیاتی و ثبت نکردن دستگاه کارتخوان در پرونده مالیاتی اشاره نمود. برای بررسی دلایل قطع شدن دستگاه کارت خوان باید تمامی این موارد را به نوبت بررسی نموده و دستگاه را عیب یابی نمایید. در صورتی که موفق به یافتن مشکل دستگاه نشدید، می‌توانید با پشتیبانی فنی و یا فروشنده دستگاه کارت خوان تماس حاصل نمایید.

در این مقاله از ای تی ام پوز تهران به بررسی دلایل قطعی دستگاه کارت خوان و روش‌های رفع آن می‌پردازیم.

شناسایی دلایل قطع شدن دستگاه کارت خوان

امروزه دستگاه‌های کارت خوان به بخش مهمی از کسب و کارها تبدیل شده‌اند و یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای دریافت پول از مشتریان به حساب می‌آیند. قطع شدن دستگاه کارت خوان می‌تواند معضل و مشکل بزرگی برای هر کسب و کاری باشد. به همین دلیل شناسایی دلایل قطعی دستگاه کارتخوان از اهمیت بالایی برخوردار است. شما با شناسایی این دلایل می‌توانید نسبت به عیب یابی و رفع مشکل دستگاه اقدام نمایید. برخی دلایل قطعی در دستگاه‌های کارتخوان مختلف یکسان است. در ادامه به بررسی این دلایل و روش‌های رفع آن‌ها می‌پردازیم.

نگه داشتن کارت در بالای دستگاه کارت خولن

شناسایی دلایل قطعی دستگاه کارت خوان

مشکلات فنی: مشکلات فنی می‌تواند شامل عدم روشن شدن دستگاه، جایگذاری غلط سیم‌کارت، مشکلات باتری یا منبع تغذیه و… باشد. روشن نشدن دستگاه کارت خوان می‌تواند به دلیل خرابی باتری یا منبع تغذیه باشد. اگر دستگاه شما با باتری کار می‌کند، یکبار باتری‌های دستگاه را تعویض نمایید. این کار باید توسط خودتان و یا یک متخصص انجام شود. همچنین اگر دستگاه شما از منبع تغذیه استفاده می‌کند، سعی کنید با استفاده از یک منبع تغذیه دیگر دستگاه را روشن نمایید. اگر این روش‌ها باعث رفع مشکل نشد، با فروشنده‌ای که دستگاه را از او خریداری نموده‌اید تماس حاصل نمایید.

عدم اتصال دستگاه به پایانه: عدم اتصال دستگاه کارت خوان به پایانه بانکی می تواند به دلیل کم بودن آنتن، فعال نبودن GPRS سیم کارت یا استفاده از سیم کارت دارای پین کد و … باشد. اگر در محلی که هستید آنتن سیم کارت ضعیف باشد، اتصال به درگاه بانکی سخت بوده و یا حتی در برخی از مواقع ممکن است قطعی را تجربه نمایید. همچنین اگر GPRS سیم کارت خود را فعال نکرده باشید، نمی‌توانید از اینترنت سیم کارت استفاده نمایید.

نداشتن پرونده مالیاتی: به جرات می‌توان گفت چیزی حدود 99 درصد از مشکل قطع شدن دستگاه کارت خوان مربوط به پرونده مالیاتی است. به همین دلیل می‌توان گفت اگر موارد بالا دلیل قطع شدن دستگاه کارت خوان شما نیست، مشکل از عدم تکمیل یا عدم تشکیل پرونده مالیاتی توسط شماست. در واقع اگر شما صاحب دستگاه کارتخوان هستید و دستگاه شما قطع شده است، باید سریعا نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و یا تکمیل آن اقدام نمایید.

 

 

 

 

 

ثبت نکردن دستگاه کارتخوان در پرونده مالیاتی: اگر شما پرونده مالیاتی دارید اما همچنان دستگاه شما کار نمی‌کند، به احتمال زیاد مشکل شما مربوط به این بخش می‌شود. شما باید برای استفاده از دستگاه کارتخوان، در پرونده مالیاتی خود دستگاه مورد نظر را ثبت نمایید. یکی دیگر از دلایل قطع شدن دستگاه کارت خوان مربوط به بی‌توجهی و یا عدم ثبت دستگاه کارتخوان در پرونده مالیاتی است.

مراحل اولیه برای رفع قطع شدن دستگاه کارت خوان

برای عیب یابی و رفع قطعی دستگاه کارت خوان ابتدا باید از مشکلات ابتدایی‌تر شروع نموده و به سمت مشکلات بزرگ‌تر برویم. به همین دلیل ابتدا بررسی می‌کنیم که آیا باتری یا آداپتور دستگاه سالم است یا خیر. اگر توانایی بررسی باتری‌های دستگاه را دارید، خودتان باتری‌ها را بررسی نموده و یا جایگزین نمایید در غیر این صورت، باید با یک متخصص تماس حاصل نمایید.

کشیدن کارت در دستگاه کارتخوان

مراحا اولیه برای رفع مشکل قطع شدن دستگاه کارت خوان

در صورتی که دستگاه شما برای کار از آداپتور و برق مستقیم استفاده می‌کند، دقت نمایید که یک آداپتور مشابه با آداپتور دستگاه و با ولتاژ و جریان یکسان را جایگزین نموده و سعی کنید دستگاه را روشن نمایید. البته توصیه می‌شود این کار را نیز به یک متخصص بسپارید. همچنین اگر دستگاه دچار ضربه و یا شوک الکتریکی شده است، دستگاه را به مراکز تعمیرات معتبر ببرید. همچنین نحوه قرار گیری سیم کارت، فعال بودن سیم کارت، فعال بودن بسته اینترنتی و شارژ سیم کارت را بررسی نمایید. در صورتی که مشکل دستگاه شما از هیچ کدام از موارد ذکر شده نبود باید پرونده مالیاتی خود را بررسی نمایید.

همانطور که گفته شد، دستگاه‌های کاتخوان می‌توانند در معرض مشکلات مختلفی از جمله قطع شدن ناگهانی، عدم اتصال به شبکه، عدم پذیرش کارت و چاپ رسید نامعتبر قرار بگیرند. این مشکلات می‌توانند تجربه ناخوشایندی را برای شما و مشتریانتان رقم بزنند. یک از راه حل هابرای این مشکلات، استفاده از دستگاه‌ کش لس است. خرید دستگاه‌ کش لس به دلیل مزایای متعددی که دارند، به یکی از محبوب‌ترین روش‌های پرداخت تبدیل شده‌اند.

وصل مجدد کارتخوان‌های قطع شده

از آنجایی قطع شدن دستگاه کارت خوان بیشتر به دلیل عدم تکمیل یا عدم تشکیل پرونده مالیاتی رخ می‌دهد. در این قسمت به بررسی روش‌های رفع این مشکل می‌پردازیم.

اگر اداره امور مالیات، در پرونده مالیاتی شما مشکلی را مشاهده نماید که صلاح بداند تا زمان برطرف شدن این مشکل شما نباید تراکنش مالی داشته باشید، دستگاه کارتخوان شما را قطع می‌کند. در این صورت بعد از قطع شدن دستگاه کارت خوان خود، به سراغ پرونده مالیاتی خود بروید. اگر پرونده مالیاتی تا کنون تشکیل نداده‌اید، باید یک پرونده مالیاتی تشکیل دهید. اگر هم پرونده مالیاتی دارید، باید نسبت به اصلاح و یا تکمیل آن اقدام نمایید. این نکته را مدنظر داشته باشید که پس از تشکیل پرونده مالیاتی، دستگاه کارتخوان مورد نظر را باید در پرونده مالیاتی خود ثبت نمایید. در غیر این صورت دستگاه کارتخوان شما فعال نخواهد شد.

جهت رفع مشکل پرونده مالیاتی خود باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • ابتدا وارد سایت www.tax.gov.ir شوید.
  • سپس برروی گزینه خدمات اصلی مالیاتی کلیک نمایید.
  • روی گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک کلیک نمایید.
  • در صفحه جدید، به سمت پایین اسکرول نموده و روی دکمه ورود به ثبت نام کلیک نمایید.
  • حال شماره ملی و کد امنیتی خواسته شده را وارد نمایید.
  • در این مرحله اگر از قبل پرونده مالیاتی داشته باشید، آن پرونده به شما نمایش داده شده و می‌توانید پرونده ناقص خود را تکمیل نمایید. در غیر این صورت، باید یک حساب کاربری جدید ساخته و پرونده مالیاتی خود را از ابتدا تشکیل دهید.

درخواست قطع شدن دستگاه کارت خوان

گاهی مواقع افراد درخواست قطع شدن دستگاه کارت خوان را دارند. این درخواست ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که کاملا به کسب و کار و شخص صاحب آن مربوط است. در صورتی که شما نیز درخواست قطع دستگاه کارتخوان را دارید، باید مراحل زیر را طی نمایید:

  1. وارد سایت my.tax.gov.ir شوید.
  2. کد ملی و رمز عبور خود را وارد نمایید.
  3. گزینه خدمات مالیاتی را انتخاب نمایید
  4. سپس از زیرمجموعه «مدیریت مالیات بر ارزش افزوده»، برروی گزینه «درخواست لغو مجوز فعالیت» کلیک نمایید.
  5. در این مرحله باید نوع فعالیت خود را (فروشگاهی یا خدماتی) انتخاب نمایید.
  6. دلیل درخواست لغو مجوز فعالیت خود را از لیستی که ارائه شده انتخاب نمایید.
  7. مدارک مورد نیاز را اسکن نموده و در سامانه آپلود نمایید. این مدارک شامل تصویر کارت ملی، تصویر جواز کسب، تصویر سند مالکیت یا اجاره نامه محل کسب و آخرین اظهارنامه مالیاتی می‌‏باشند.
  8. پس از انجام تمامی مراحل بالا، درخواست شما ثبت شده و برای بررسی ارسال می‌شود.

تماس با پشتیبانی فنی

در برخی از موارد ممکن است با هیچ کدام از روش‌های بالا مشکل قطع شدن دستگاه کارتخوان برطرف نشود. در این صورت نیاز به پشتیبانی فنی دارید. شما می‌توانید با شماره‌های 35087 و 35027000 جهت صحبت با واحد پشتیبانی امور مالیاتی تماس حاصل نمایید. همچنین اگر در اتصال به درگاه بانکی مشکل دارید، می‌توانید با شماره‌های پشتیبانی بانک مورد نظر خود تماس حاصل نمایید. اگر هم مشکل شما ناشی از خود دستگاه کارتخوان است، می‌توانید با فروشنده‌ای که دستگاه را از او خریداری نموده‌اید تماس حاصل نمایید.

نگه داشتن کارت رو به روی دستگاه کارتخوان

با پشتیبانی فنی تماس حاصل فرمایید.

پیشگیری از قطعی‌های آتی

برای جلوگیری از قطع شدن دستگاه کارت خوان، باید ابتدا پرونده مالیاتی خود را تشکیل داده و در صورت ناقص بودن، آن را تکمیل نمایید. سپس دستگاه مورد نظر را در پرونده مالیاتی خود ثبت نمایید تا مشکلی از این بابت نداشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که همیشه از آداپتور و یا باتری‌های اصل و بهینه استفاده نمایید تا از خرابی دستگاه خود جلوگیری نمایید. بررسی دائمی وضعیت بسته اینترنت سیم کارت و شارژ آن، نیز می‌تواند به پیشگیری از قطعی دستگاه کارتخوان کمک نماید.

به‌روزرسانی نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه

یکی از دلایل قطعی دستگاه کارتخوان می‌تواند قدیمی بودن نرم افزار دستگاه شما باشد. شما باید به صورت مداوم بررسی نمایید که آیا به‌روزرسانی جدیدی برای دستگاه شما موجود شده است یا خیر. اگر به‌روزرسانی جدیدی مشاهده نمودید، بلافاصله اقدام به نصب آن روی دستگاه خود نمایید. در این صورت از قطع شدن دستگاه کارت خوان براثر قدیمی بودن ورژن نرم افزار دستگاه جلوگیری می‌کنید. همچنین سخت افزار برخی از دستگاه‌های کارتخوان ممکن است قدیمی شده باشند و دیگر پشتیبانی نشوند. در این صورت نیاز است که دستگاه جدیدی را تهیه نمایید.

تحیول دادن کارت به یکدیگر در کنار دستگاه کارتخوان

نرم افزار و سخت افزار های دستگاه کارت خوان را به روز رسانی کنید.

سخن پایانی

دستگاه‌های کارتخوان به یکی از اصلی‌ترین ارکان کسب و کارهای امروزی تبدیل شده‌اند؛ به گونه‌ای که دیگر دریافت پول نقد از مشتری منسوخ شده و تمامی مشتریان و فروشندگان، خواهان انتقال پول با استفاده از دستگاه کارتخوان هستند. به همین دلیل اگر شما یک فروشنده هستید باید بررسی نمایید که همواره دستگاه شما به درستی کار کند. در صورتی که دستگاه کارتخوان شما قطع شده باشد، می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که داخل این مطلب گفته شد، آن را مجددا وصل نمایید. قطع شدن دستگاه کارت خوان ممکن است در هر شرایطی پیش آید و عواملی مانند مشکلات فنی، عدم اتصال به پایانه بانکی و یا نواقص پرونده مالیاتی ممکن است باعث قطعی دستگاه کارتخوان شوند.

سوالات متداول

دلیل قطعی دستگاه کارتخوان چیست؟

قطعی دستگاه کارتخوان می‌تواند به دلایل مختلفی مانند مشکلات فنی، مشکلات مربوط به سیم کارت و عدم اتصال به پایانه بانکی و حتی نواقص پرونده مالیاتی رخ بدهد.

برای رفع قطعی دستگاه کارتخوان چه کاری باید انجام دهیم؟

برای رفع قطعی دستگاه کارتخوان باید تمامی عواملی که ممکن است موجب بروز چنین مشکلی شود را بررسی نموده و دستگاه را عیب یابی نمایید. تمامی روش‌های رفع مشکل قطعی دستگاه کارتخوان در این مطلب گفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *