وبلاگ

بازگرداندن کارت ضبط شده توسط خودپرداز: راهنمای عملی

چگونه کارت ضبط شده را برگردانیم؟

دستگاه ATM یا عابر بانک یکی از دستگاه‌های پر کاربرد در دنیای امروز است که با استفاده از کارت بانکی شما عملیات بانکی مورد نظر شما را انجام می‌دهد. این دستگاه به تسهیل عملیات بانکی مانند دریافت و انتقال وجه کمک شایانی کرده و سرعت انجام آن‌ها را افزایش داده است. همچنین با استفاده از دستگاه ATM  دیگر نیازی به مراجعه به شعبه بانک نیست.

دستگاه خودپرداز از چندین پروتکل امنیتی استفاده می‌کند تا از دزدیده شدن کارت و یا دسترسی افراد متفرقه به حساب شما جلوگیری کند. این پروتکل‌ها ممکن است بعضی مواقع باعث ضبط شدن کارت شما توسط عابر بانک می‌شود. در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که چگونه کارت ضبط شده را برگردانیم. در ادامه همراه ما باشید.

مراحل فوری پس از ضبط کارت

در ابتدا برای پاسخ به این سوال که چگونه کارت ضبط شده را برگردانیم باید گفت، پس از ضبط شدن کارت توسط دستگاه خودپرداز، باید در اسرع وقت با بانک تماس گرفته و یا به شعبه بانک برای بازگردانی کارت خود مراجعه نمایید. دستگاه خودپرداز به دلایل مختلی ممکن است کارت شما را ضبط کند. این دلایل عبارتند از: 1- سه مرتبه اشتباه وارد کردن رمز کارت 2- منقضی شدن تاریخ اعتبار کارت 3- اعلام مفقودی کارت توسط صاحب آن 4- گذشتن 30 ثانیه پس از پایان کار و عدم برداشته شدن کارت توسط شما

متداول‌ترین دلیل ضبط شدن کارت مورد چهارم می‌باشد. اگر شما گزینه اتمام کار و درخواست دریافت کارت را فشار دهید اما به هر دلیلی پس از گذشتن 30 ثانیه کارت خود را از روی دستگاه کارتخوان برندارید، دستگاه کارت شما را ضبط می‌کند. اگر کارت ما توسط کارتخوان ضبط شد، چگونه کارت ضبط شده را برگدانیم؟ بهترین روش برای بازگرداندن کارت ضبط شده، تماس با بانک و یا مراجعه به شعبه بانک است. اما اگر دستگاه خودپرداز متعلق به شعبه بانک نبوده و در مغازه یا خیابان قرار داشت، می‌توانید شماره کاربر خودپرداز را از روی بدنه آن پیداکرده و با او تماس حاصل نمایید.

شخصی در حال قرار دادن کارت بانکی در دستگاه خودپرداز

بعد از ضبط شدن کارت، با بانک مربوطه تماس بگیرید.

تماس با بانک و درخواست بازگرداندن

روی بدنه اکثر دستگاه‌های خودپرداز، اطلاعات تماس پشتیبان آن ذکر شده است. همچنین شماره پشتیبانی بانک‌ها نیز اکثرا در سایت ذکر شده است. شما با تماس با این شماره‌ها می‌توانید درخواست بازگرداندن کارت ضبط شده خود را ثبت نمایید. همچنین اگر دستگاه خودپرداز داخل بانک نبود و از آن داخل مغازه یا خیابان استفاده نمودید، به صورت معمول شماره کاربر یا صاحب آن دستگاه در اطراف آن نوشته شده است؛ برای بازگرداندن کارت خود با شماره مورد نظر تماس گرفته تا راهنمایی‌های مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

چگونه کارت ضبط شده را برگردانیم؟

اگر تا به اینجای مقاله کمی گمراه شده اید، در این بخش به طور واضح به سوال چگونه کارت ضبط شده را برگردانیم پاسخ می دهیم. برای برگرداندن کارت ضبط شده توسط دستگاه خودپرداز دو راه وجود دارد: 1- تماس با پشتیبان دستگاه 2- مراجعه حضوری به شعبه بانک مورد نظر. اگر کارت شما توسط خودپرداز کنار شعبه بانک ضبط شده است، می‌توانید با مراجعه به سایت بانک مورد نظر، شماره پشتیبانی آن را یافته و جهت دریافت راهنمایی برای بازگرداندن کارت خود با آن تماس حاصل نمایید.

اگر خودپرداز در جایی غیر از بانک بود، برای مثال داخل مغازه یا فروشگاه‌ها، معمولا برروی بدنه دستگاه شماره تماس پشتیبان نوشته می‌شود؛ شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی جهت باززگرانی کارت خود با شماره ذکر شده تماس حاصل نمایید. همچنین می‌توانید به شعبه بانک مراجعه نمایید و ضبط شدن کارت خود را به همراه علت به مسئول دستگاه خودپرداز اعلام نمایید؛ سپس برخی از مشخصات از شما خواسته می‌شود که با اعلام آن‌ها، مسئول بانک کارت را به شما باز خواهد گرداند.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ضبط مجدد

برای جلوگیری از ضبط مجدد کارت خود می‌توانید چند اقدام پیشگیرانه را انجام دهید. اولین اقدام این است که به هیچ عنوان رمز خود را بیش از دو بار اشتباه وارد نکنید. از رایج‌ترین دلایل ضبط کارت سه مرتبه اشتباه وارد کردن رمز عبور است. دومین روش این است که قبل از منتضی شدن تاریخ اعتبار کارت خود، به شعبه بانک مربوطه مراجعه کرده و درخواست دریافت کارت جدید خود را ثبت کنید. بدین ترتیب دیگر هیچگاه کارت شما به دلیل منقضی شدن تاریخ اعتبار ضبط نخواهد شد.

همچنین توجه داشته باشید، پس از اتمام کار خود با عابربانک کارت خود را به سرعت بردارید تا از ضبط شدن آن توسط دستگاه کارتخوان جلوگیری کنید. بهترین روش برداشتن بلافاصله کارت پس از تمام شدن عملیات است.

بازگرداندن کارت ضبط شده از دستگاه عابر بانک

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ضبط مجدد کارت بانکی

حفظ امنیت اطلاعات حساب

یکی دیگر از دلایل ضبط شدن کارت می‌تواند، دسترسی افراد متفرقه به حساب شما باشد. شما باید در حفظ و نگهداری کارت و اطلاعات آن کوشا باشید؛ زیرا هرگونه کوتاهی ممکن است عواقبی برای شما داشته باشد. همچنین رمز عبور و رمز دوم قدرتمندی برای حساب خود تعیین کنید و از قرار دادن تاریخ تولد، شماره شناسنامه و یا رمزهای قابل حدس به عنوان رمز عبور خودداری کنید. سعی کنید رمز دوم شما حداقل دارای 8 رقم باشد.

علاوه بر این از نوشتن رمز عبور برروی کارت نیز به شدت خودداری نمایید. به هیچ عنوان کاغذی که روی آن رمز عبور خود را یادداشت نموده‌اید را داخل کیف پول خود قرار ندهید. همچنین از عکس گرفتن از کارت خود و ارسال آن برای دیگران خودداری نمایید؛ با این کار اطلاعات مهم درج شده برروی کارت شما به راحتی به دست افراد غیر مجاز افتاده و ممکن است باعث ایجاد مشکل برای شما شود. در تراکنش‌های اینترنتی سعی کنید برای هر مبلغی از رمز پویا استفاده نمایید.

راه‌های جایگزین در صورت تاخیر بازگرداندن کارت ضبط شده

اگر در روز تعطیل کارت شما توسط خودپرداز ضبط شد و نمی‌توانید تا زمان باز شدن بانک صبر کنید، می‌توانید از روش‌های دیگری برای انجام عملیات بانکی مورد نظر خود استفاده کنید. یکی از این روش‌ها اینترنت بانک است. بسیاری از بانک‌ها از خدمات اینترنت بانک پشتیبانی می‌کنند و شما با وارد کردن اطلاعات حساب خود می‌توانید تمامی اقدامات مورد نظر مانند جا به جایی وجه (کارت به کار و پایا) و یا دریافت موجودی از اینترنت بانک استفاده کنید.

برای فعالسازی اینترنت بانک، باید از پیش به یکی از شعب بانک مورد نظر خود مراجعه نموده و درخواست فعالسازی خود را ثبت کنید. پس از دریافت اطلاعات مورد نیاز، به شما یک نام کاربری و رمز عبور داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید وارد اینترنت بانک شوید. همچنین بسیاری از بانک‌ها برای اینترنت بانک خود اپلیکیشن نیز دارند که استفاده از آن بسیار راحت است.

روش های جایگزین برای بازگرداندن کارت بانکی

راه‌های جایگزین در صورت تاخیر بازگرداندن

سخن پایانی – چگونه کارت ضبط شده را برگردانیم

در این مقاله به سوال چگونه کارت ضبط شده را برگردانیم پاسخ دادیم. ضبط شدن کارت توسط دستگاه خودپرداز اتفاق بسیار رایجی است. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی پیش بیاید. از جلمه این دلایل می‌توان به اشتباه وارد کردن رمز، منقضی شدن کارت، اعلام مفقودی کارت توسط صاحب آن و گذشتن 30 ثانیه پس از اتمام کار و برنداشتن کارت از روی دستگاه اشاره نمود.

اگر کارت شما به یکی از دلایل فوق توسط دستگاه خودپرداز ضبط شد، دو راه در پیش رو دارید: تماس با پشتیبان دستگاه و مراجعه به شعبه بانک. به صورت معمول شماره پشتیبان دستگاه روی بدنه آن ذکر شده است؛ می‌توانید با آن شماره تماس بگیرید. پشتیبان دستگاه در مورد راه‌های بازگردانی کارت شما را راهنمایی می‌کند. اگر کارت شما در روز تعطیل توسط خودپرداز ضبط شد و امکان مراجعه به شعبه بانک را نداشتید، می‌توانید از طریق اینترنت بانک، عملیات بانکی مورد نظر خود را انجام دهید.

ای تی ام پوز تهران

سوالات متداول

  • چه زمانی کارت من ضبط می شود؟

کارت شما ممکن است به دلایل مختلفی ضبط شود. از جمله این دلایل: وارد کردن رمز عبور اشتباه: اگر سه بار رمز عبور اشتباه وارد کنید، کارت شما ضبط خواهد شد. بلعیدن کارت: گاهی اوقات، به دلیل نقص فنی، دستگاه خودپرداز ممکن است کارت شما را بخورد. عدم برداشتن کارت: اگر پس از انجام تراکنش، کارت خود را از دستگاه خارج نکنید، پس از مدتی (معمولاً 30 ثانیه) کارت شما ضبط خواهد شد. که در نهایت شما باید مراحل بازگرداندن کارت ضبط شده را که در این مقاله، پرداخته شد انجام دهید.

  • چگونه می توانم کارت ضبط شده خود را برگردانم؟

با در دست داشتن مدارک شناسایی (مانند کارت ملی) به شعبه بانکی که کارت شما را صادر کرده است مراجعه کنید و کارت خود را دریافت کنید. یا با شماره مرکز پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید و آنها شما را راهنمایی خواهند کرد. همچنین برخی از بانک ها به شما امکان می دهند تا از طریق خدمات آنلاین بانکداری اینترنتی یا اپلیکیشن موبایل، کارت ضبط شده خود را پیگیری و آزاد کنید.

  • چگونه از ضبط شدن کارت توسط دستگاه خودپرداز جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ضبط شدن کارت توسط دستگاه خودپرداز ابتدا باید توجه داشته باشید که اگر رمز خود را برای سه مرتبه اشتباه وارد کنید، کارت شما ضبط خواهد شد؛ در نتیجه نباید رمز خود را بیش از دو بار اشتباه وارد کنید. همچنین باید پیش از رسیدن به تاریخ انقضاء کارت خود، آن را به شعبه بانک مورد نظر تحویل داده و درخواست دریافت کارت جدید را ثبت کنید تا از ضبط شدن کارت خود توسط خودپرداز جلوگیری کنید. همچنین توجه داشته باشید پس از اتمام عملیات بلافاصله کارت خود را از روی دستگاه بردارید. زیرا اگر کارت بیش از 30 ثانیه روی دستگاه باقی بماند، دستگاه آن کارت را ضبط خواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *