وبلاگ

روش‌ های پرداخت مدرن بدون تماس

-پرداخت-مدرن-بدون-تماس

پرداخت عبارت است از انتقال پول، کالا یا خدمات در ازای کالاها و خدمات به نسبت قابل قبولی که قبلاً توسط تمام طرفین مشمول توافق شده است. پرداخت می‌تواند در قالب خدمات مبادله شده، پول نقد، چک، انتقال سیمی، کارت اعتباری، کارت نقدی یا ارزهای دیجیتال انجام شود. با این حال، روش‌ های پرداخت مدرن برای مبادلات کارایی بسیاری دارند.

روش‌های پرداخت مدرن

پرداخت عبارت است از انتقال پول یا کالا و خدمات در ازای یک محصول یا خدمات. پرداخت‌ها معمولاً پس از توافق طرفین مشمول و طبق شرایط انجام می‌شود. با این حال، ممکن است پرداخت قبل، در طول (پرداخت اقساط) یا پس از ارائه کالا یا خدمات انجام شود. پرداخت را می‌توان به صورت نقدی، چک، حواله سیمی، کارت اعتباری یا کارت نقدی انجام داد.

روش‌های پرداخت مدرن نیز از انواع پرداخت اینترنتی و پلتفرم‌های دیجیتال استفاده می‌کنند.

سیستم پولی امروزی امکان پرداخت با ارز را فراهم می‌کند. ارز که ابزار مبادلات اقتصادی را ساده کرده، وسیله مناسبی برای پرداخت و همچنین ذخیره آسان پول فراهم می‌کند.

قبل از استفاده گسترده از ارز و سایر روش‌های پرداخت مدرن، از پرداخت‌های پایاپای استفاده می‌شد که در آن یک محصول یا خدمات با کالای دیگری مبادله می‌شد. در پرداخت‌های پایاپای اجناس مازاد با هم تعویض می‌شدند. این روش نیز مشکلات بسیاری به همراه داشت.

معرفی روش‌های پرداخت مدرن

روش‌های پرداخت مدرن نتیجه تغییر و تحول انواع روش‌های پرداخت هستند. در طول تاریخ، این نوع پرداخت‌ها تغییر کرده و تکامل یافته‌اند و احتمالاً روش‌های پرداخت جدیدی در آینده ظاهر می شوند.

کارت‌های اعتباری

کارت‌های اعتباری با سقف معینی اعتبار استفاده می‌شوند. زمانی که می‌خواهید از کارت اعتباری خود استفاده کنید، اطلاعات حساب شما به بانک تجاری ارسال می‌شود. در ادامه بانک تاجر از شبکه کارت اعتباری مجوز برای پردازش تراکنش دریافت می‌کند.

بسیاری از کسب‌وکارها کارت‌های اعتباری را می‌پذیرند، اگرچه بسیاری از آن‌هایی که کارت‌ها را می‌پذیرند، کارمزد دریافت می‌کنند. این کارمزد اغلب درصدی از مبلغ تراکنش و/یا یک کارمزد ثابت برای هر پرداخت است.

تلفن‌های همراه

پرداخت موبایلی به هر نوع پرداختی اطلاق می‌شود که با استفاده از دستگاه تلفن همراه مانند گوشی هوشمند یا تبلت انجام می‌شود. این کار را معمولاً می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد، از جمله استفاده از یک برنامه تلفن همراه، پیام متنی یا دستگاه فعال NFC (ارتباطات میدان نزدیک). محبوبیت پرداخت‌های موبایلی به‌ویژه در میان مصرف‌کنندگان جوان در حال افزایش است، بنابراین شرکت‌ها باید از این روند آگاه باشند. در صورت امکان، به مشتریان امکان پرداخت با استفاده از دستگاه تلفن همراه خود را ارائه دهید.

وقتی نوبت به پردازش روش‌های پرداخت مدرن موبایلی می‌رسد، شرکت‌ها می‌توانند از سیستم داخلی خود استفاده کنند یا آن را به یک ارائه‌دهنده شخص ثالث برون سپاری کنند. شرکت‌هایی که گزینه دوم را انتخاب می‌کنند، می‌خواهند مطمئن شوند که یک پردازشگر پرداخت قابل اعتماد و ایمن را انتخاب می‌کنند.

برای پرداخت‌های تلفن همراه به یک تلفن پیشرفته با قابلیت ارتباط میدان نزدیک (NFC) نیاز دارید. کاربر نیز باید تنظیمات کیف پول را طوری انجام دهد که اطلاعات کارت موجود را داشته باشد. تایید پلتفرم پرداخت توسط صادر‌کننده کارت اعتباری نیز از دیگر اقداماتی است که باید برای پذیرش پرداخت موبایلی انجام شود.

پرداخت‌های بدون تماس

پرداخت‌های بدون تماس

پرداخت‌های بدون تماس

پرداخت‌های بدون تماس با توجه به سبک پرداخت، جزء روش‌های پرداخت مدرن محبوب به حساب می‌آیند. این پرداخت‌ها نوعی پرداخت هستند که در آن مشتریان می‌توانند با ضربه زدن به تلفن، کارت یا دستگاه دیگری پرداخت انجام دهند. این نوع پرداخت‌ها در سال‌های اخیر به دلیل ظهور روش‌های پرداخت موبایلی محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. پرداخت‌های بدون تماس مزیت راحتی و امنیت را دارند، زیرا مشتریان نیازی به نگرانی در مورد وارد کردن جزئیات کارت خود در هر بار خرید ندارند. در عوض، اطلاعات آن‌ها به طور ایمن در دستگاه آن‌ها ذخیره می‌شود.

پرداخت‌های بدون تماس مانند سایر روش‌های پرداخت مدرن فرآیند پرداخت را سرعت می‌بخشند، زیرا مشتریان مجبور نیستند منتظر پردازش کارت خود باشند. علاوه بر این، مشتریان می‌توانند به‌راحتی هزینه‌های خود را پیگیری کنند و به صورت دقیق تراز بانکی خود را زیر نظر داشته باشند. اگر تصمیم به پذیرش پرداخت‌های بدون تماس دارید، مطمئن شوید که راه‌حل‌های مختلف موجود را بررسی کرده و راه‌حلی را انتخاب کنید که قابل اعتماد و مطمئن باشد. همچنین باید هزینه‌های مربوط به پرداخت‌های بدون تماس را نیز در نظر بگیرید، زیرا ممکن است بسیار زیاد باشند. برای صرفه‌جویی در پول، ممکن است بخواهید به راه‌حل‌های پرداختی که کارمزدهای با تخفیف یا چشم‌پوشی ارائه می‌دهند را انتخاب کنید.

فناوری پرداخت بدون تماس که در سال‌های اخیر ظهور کرده، پرداخت‌ها را آسان‌تر کرده است. این روش هم جزء روش‌های پرداخت مدرن به حساب می‌آید. دستگاه کارت اعتباری – که ترمینال نقطه فروش (POS) نامیده می‌شود – می‌تواند اطلاعات بانکی مشتری را از طریق برنامه نرم‌افزاری نصب شده روی دستگاه تلفن همراه بخواند. هنگامی که تلفن اطلاعات را از پایانه POS می‌خواند، سیگنالی تولید می‌شود که به مشتری اطلاع می‌دهد که پرداخت انجام شده است.

دستگاه کش لس از جمله روش‌های پرداخت نوین است که جزء پرداخت‌های بدون تماس معرفی می‌شود. این دستگاه کلیه پردازش‌های بانکی به غیر از دریافت وجه نقد را ارائه می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد با کارت‌های نقدی اقدام به خرید کنند.

چک‌ها

چک‌ها در طول سال‌ها به دلیل پیشرفت‌های فناوری از بین رفته‌اند و امکان ارسال الکترونیکی پرداخت‌ها را فراهم می‌کنند. با این حال، هنوز هم جزو روش‌های پرداخت مدرن به حساب می‌آیند. مواردی از پرداخت وجود دارند که چک‌ها ممکن است برای آن‌ها مفید باشند، مانند زمانی که فروشنده تمایل دارد پرداخت تضمین شده داشته باشد. چک صندوق‌دار بانکی یا چک گواهی شده دو نوع چکی هستند که بانک‌ها برای کمک به فروشندگان در دریافت پول بدهی از خریدار ارائه می‌کنند. چک‌ها به حساب بانکی یک پرداخت‌کننده مرتبط هستند. هر چک حاوی شماره مسیریابی بانک شما (یک کد نه رقمی برای شناسایی موسسه مالی) و همچنین شماره حساب شماست. هنگامی که چک نوشته می‌شود، گیرنده چک را واریز کرده و معامله را به واحد تسویه ارسال می‌کند. واحد تسویه تغییرات مناسب را در حساب هر یک از طرفین اعمال می‌کند.

انتقال وجوه الکترونیکی

روش‌های پرداخت مدرن ACH و حواله‌های سیمی برای پرداخت‌های مکرر و بزرگ استفاده می‌شوند. در این نوع پرداخت‌ها، استفاده از چک یا کارت اعتباری ایده‌آل نیست، به همین علت روش‌های پرداخت مدرن گزینه‌ ایده‌آل‌تری هستند. به‌عنوان مثال، پرداخت از سمت یک سازنده به تامین‌کننده معمولاً با انتقالات سیمی انجام می‌شود. به‌خصوص زمانی که این پرداخت در سطح بین‌المللی باشد. پرداخت ACH در بیشتر موارد برای واریز دستمزد و حقوق کارکنان به شکل مستقیم استفاده می‌شود.

اگرچه حواله سیمی و ACH هر دو انتقال وجوه الکترونیکی هستند و به‌عنوان روش‌های پرداخت مدرن معرفی می‌شوند، اما با هم تفاوت بسیاری دارند. ACH ها فقط در داخل کشور کار می‌کنند و اغلب یک یا چند روز کاری طول می‌کشد تا به طور کامل پردازش شوند. سیم‌ها اغلب در همان روز پردازش می‌شوند، اما محدودیت‌هایی برای مکان دارند. علاوه بر این، ACH ها با توجه به عملکردی که دارند، می‌توانند معکوس شوند. این در حالی است که پرداخت‌های سیمی پس از شروع تراکنش دائمی هستند.

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یا توکن‌ها رویکرد مدرن‌تری برای تسهیل تراکنش‌ها هستند. یک فرد دارای ارز دیجیتال می‌تواند سکه یا توکن را به هر آدرسی در یک بلاک چین ارسال کند. بلاک‌چین‌هایی با قابلیت قرارداد هوشمند می‌توانند منطق را برای برداشت یا انتقال خودکار مبالغ خاص بر اساس شرایط اساسی مداخله کنند.

استفاده گسترده از ارزهای دیجیتال نسبت به سایر روش‌های پرداخت مدرن هنوز در مراحل ابتدایی خود است. با این حال، ارز دیجیتال فقط به اتصال اینترنت برای تسهیل پرداخت نیاز دارد. تا زمانی که هر دو طرف یک کیف پول دیجیتال در یک شبکه داشته باشند، می‌توان پرداخت‌ها را انجام داد.

کیف پول دیجیتال

کیف پول دیجیتال یکی از روش‌های پرداخت مدرن است. البته این روش برای ذخیره و مدیریت ارز دیجیتال شما کاربرد دار. در حال حاضر انواع مختلفی از کیف پول‌های دیجیتال وجود دارند، اما تمام آن‌ها در یک مورد مشترک هستند: آن‌ها به شما امکان می‌دهند ارز دیجیتال خود را به صورت امن ذخیره کنید. ضمن اینکه اغلب راهی برای پرداخت با استفاده از آن ارز ارائه می‌دهند.

اگر به فکر پذیرش ارز دیجیتال به‌عنوان یکی از روش‌های پرداخت مدرن هستید، باید یک کیف پول دیجیتال برای خود راه‌اندازی کنید. اگرچه برخی از افراد هنوز ترجیح می‌دهند از روش‌های سنتی مانند پول نقد یا کارت‌های اعتباری استفاده کنند، با این وجود افراد بسیاری از کیف‌پول‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، بنابراین در صورت افزایش تقاضا باید برای آن آماده باشید. این بدان معنی است که شما باید انواع مختلف کیف پول‌های موجود و نحوه تنظیم آن‌ها را بدانید.‌ همچنین باید مطمئن شوید که تمام اقدامات احتیاطی امنیتی لازم را انجام داده‌اید و از ایمن بودن داده‌های خود اطمینان مطمئن باشید.

کیف پول دیجیتال برای شما مزایای بسیاری دارد، زیرا به شما امکان می‌دهد چندین اشکال پرداخت را در یک مکان ذخیره کنید. به علاوه، بسته به کیف پولی که انتخاب می‌کنید، ممکن است بتوانید به تخفیف‌ها و جوایز ویژه دسترسی داشته باشید. این موضوع باعث شده شرکت‌ها، فروشگاه‌ها، انواع موسسه‌ها و… از روش‌های مدرن پرداخت استفاده کنند و کیف پول‌های دیجیتال را برای مشتریان راه‌اندازی کنند.

پرداخت‌های بدون تماس

پرداخت‌های بدون تماس

جمع‌بندی

 روش‌های پرداخت مدرن تنوع بسیاری دارند. هر کدام از این روش‌ها با توجه به نوع دسترسی، میزان امنیت، رضایت مشتریان، شرایط شغلی و… انتخاب می‌شوند. کیف پول دیجیتال، ارز دیجیتال، انتقالات الکترونیکی، پرداخت‌های بدون تماس مانند کش لس، پرداخت‌های موبایلی و… از جمله روش‌های پرداخت نوین هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *