وبلاگ

بیمه دستگاه خودپرداز چیست؟ | شرایط بیمه خودپرداز

بیمه دستگاه خودپرداز چه شرایطی دارد

اخیرا خیلی از افرادی که صاحب دستگاه های atm در کشور هستند برای جلوگیری از خسارت های احتمالی از کارشناسان تهران خودپرداز سوال می کنند که آیا بیمه دستگاه عابر بانک امکان پذیر است؟ در ادامه با مقاله “بیمه دستگاه خودپرداز چیست؟” همراه باشید تا از جزئیات و شرایط بیمه خودپرداز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در سال های اخیر برای افرادی که وجه نقد در اختیار آنها برای سرمایه گذاری آزاد می باشد، خرید خودپرداز است. دستگاه خودپرداز نیز به عنوان بخشی از یک شعبه بانک عمل کرده و اجازه انجام تراکنش های نقدی و غیر نقدی را به کاربران می دهد؛ لذا امکان سرقت و سو استفاده های مختلف افراد سودجو از دستگاه ATM وجود دارد. در اینجاست که مبحث بیمه عابر بانک و اهمیت وجود آن برای صاحب این دستگاه مطرح می‌گردد.

برای استعلام انلاین قیمت خودپرداز روی لینک کلیک کنید : قیمت دستگاه خودپرداز

چرا باید دستگاه خودپرداز خود را بیمه کنیم؟

همانطور که اشاره گردید؛ دستگاه خودپرداز و به ویژه خودپردازهای نقدی در معرض سرقت و همچنین آسیب رسیدن به آن؛ به خصوص در مناطقی که از امنیت مکانی پایین تری برخودار هستند، می‌باشد. بنابراین لزوم تهیه و تدوین بیمه برای دستگاه خودپرداز را می‌توان از جمله مهمترین اقدامات پس از نصب این دستگاه برای فرد خریدار و سرمایه گذار دانست.

شرکت های بیمه متعددی درصدد هستند که برای پایین آوردن میزان خسارت های ناشی از سرقت، شکستگی، تخریب، آتش سوزی خسارت های نرم افزاری و سخت افزاری؛ تعهداتی را به فرد صاحب دستگاه واگذار نماید که در ازای پرداخت حق بیمه توسط سرمایه گذار به شرکت بیمه در سقف مشخص شده، میزان خسارات ذکر شده را پوشش می‌دهد. به این ترتیب فرد خریدار می‌تواند با خاطری راحت نسبت به خرید و نصب دستگاه خودپرداز در مکان‌های مختلف اقدام نماید و در صورت بروز هرگونه حادثه تعیین شده در بیمه نامه، شرکت بیمه خسارات ناشی ا زآن را پرداخت خواهد نمود.

انواع بیمه برای دستگاه خودپرداز

شرکت های بیمه معمولا در قبال برخی حوادث و سرقت ها به ارائه خدمات بیمه دستگاه ATM میپردازند که ازجمله مهمترین مواردی که به نوعی تهدید برای سرمایه فرد خریدار و نیاز به بیمه کردن این دستگاه احساس می‌گردد، شامل موارد زیر می‌گردد:

  • بیمه دستگاه خودپرداز در مقابل آتش سوزی

از آنجا که دستگاه خودپرداز نوعی دستگاه الکترونیکی محسوب می‌گردد، به علل مختلف فنی و سخت افزاری امکان آتش سوزی در دستگاه و از بین رفتن قطعات و همچنین و جه نقد موجود در آن می‌گردد. افراد می‌توانند با بیمه خودپرداز خود در سقف های مختلف، نسبت به بیمه آتش سوزی برای آن اقدام نمایند تا در صورت بروز هرگونه آتش سوزی، بیمه خسارات وارده را پرداخت نماید.

آتش سوزی در دستگاه خودپرداز به دلایل مختلفی از جمله؛ گرم بودن بیش از حد دمای هوا در مناطق بسیار گرمسیر، آتش سوزی توسط سارقین و خرابکاران، ایجاد اتصالی در سیم و کابل‌های متصل به دستگاه می‌تواند رخ دهد که در تمامی این موارد بیمه، دستگاه را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. دقت داشته باشید که در موارد ذیل که منجر به آتش سوزی دستگاه ATM  می‌گردد، بیمه هیچ تعهدی به فرد خریدار نخواهد داد:

  • آتش سوزی ناشی از اعتصاب، شورش و جنگ
  • زلزله، سیل و بلایای طبیعی
  • آتش گرفتن وجه نقد دستگاه خودپرداز خارج از سقف تعیین شده در بیمه نامه

 

شرایط بیمه خودپرداز

شرایط بیمه خودپرداز

بیمه دستگاه خودپرداز در مقابل شکستی

در صورت بروز هر یک از موارد زیر در خصوص شکستگی و از بین رفتن قطعات دستگاه یا خراب شدن کامل دستگاه شامل پوشش شرکت بیمه متعهد شده، خواهد گردید:

  • -شکستن گاو صندوق بدون تعمد فرد صاحب دستگاه با تشخیص بیمه گذار
  • -باز شدن یا شکسته شدن درب گاو صندوق دستگاه توسط سارقین
  • -دزدیدن و سرقت کامل دستگاه توسط سارقین
  • -سرقت بخشی از سخت افزارهای دستگاه ATM توسط سارقین

بیمه سرقت دستگاه خودپرداز

بیشترین درخواست در جهت بیمه دستگاه های خودپرداز از سوی مالکین این دستگاه در شرکت های بیمه است، بیمه دستگاه عابر بانک نسبت به سرقت و دزدی سخت افزارها و یا وجه نقد درون گاو صندوق است. این امر؛ به خصوص در مناطق و محلاتی با درجه امنیت پایین‌تر، طرفداران بیشتری دارد.

بیمه دستگاه خودپرداز نسبت به سرقت‌های خرد و کلان، مسلحانه و غیرمسلحانه، شکستن درب گاو صندوق و سرقت وجه نقد آن، سرقت وجه نقد در حال حمل از بانک به دستگاه(وجه نقد د رگردش)، سرقت کامل دستگاه یا بخشی از قطعات سخت افزاری atm را می‌توان از جمله مهمترین دلایل برای درخواست در شرکت‌های بیمه، درخصوص تامین بیمه سرقت دانست.

بیمه دستگاه خودپرداز در مقابل خسارت‌های سخت افزاری و نرم افزاری

از آنجا که این دستگاه ها نیاز به خدات دوره ای و پشتیبانی کاملا حرفه‌ای دارد، اما باز هم ممکن است به دلایل مختلف منجر به بروز آسیب  و خسارت در دستگاه‌های خودپرداز در بخش‌های سخت افزاری و نرم آفزای آن گردد و به این ترتیب موجب بروز خسارت‌های فراوان برای فرد صاحب دستگاه گردد. هرگونه بروز خسارت‌های سخت افزاری که در هنگام امضای تعهد نامه بیمه بین بیمه گذار و شخص مالک دستگاه صورت گیرد، در صورت خرابی یا تعویض شامل حال ذینفع نیز می‌گردد.

بیمه برای دستگاه خودپرداز

بیمه برای دستگاه خودپرداز

بیمه پول در صندوق عابربانک

نوع دیگری از پوشش‌های بیمه ای دستگاه خودپرداز؛ شامل بیمه دستگاه خود پرداز در جهت پول در صندوق است. به این معنا که در دستگاه‌های عابربانک نقدی که دارای محفظه گاو صندوق در جهت قرار دادن وجه نقد و برداشت آن توسط کاربران می‌باشد، به علل مختلف ممکن است موجب بروز خسارت برای فرد مالک گردد.

از جمله این موارد می‌توان به دزدی وجه نقد از گاو صندوق، خراب شدن قطعات سخت افزاری پرداخت وجه نقد و ایجاد خسارت برای کاربران، آتش گرفتن وجه نقد موجود در دستگاه به علل مختلف و … را می‌توان نام برد. دقت داشته باشید که فرد بیمه گر می‌بایست تمامی نکات و اقدامات امنیتی درخصوص امنیت وجوه نقد موجود در دستگاه را رعایت کرد و برای بیمه گذار محرز باشد. در این صورت می‌تواند از پوشش بیمه ای در جهت رفع خسارت ناشی از سرقت یا از بین رفتن وجوه نقد دستگاه استفاده نماید.

بیمه پول درگردش در مقابل سرقت

با توجه به مفادی که در بیمه نامه برای بیمه وجه نقد دستگاه خودپرداز و در واقع تعیین پول موجود درصندوق دستگاه و یا پول درگردش، بین بیمه گذار و فرد مالک دستگاه خودپرداز امضا می‌گرد، می‌توان پول نقد خارج از دستگاه را نیز بیمه کرد. این بدان معناست که هنگام حمل وجه نقد از شعبه بانک مربوطه تا دستگاه خودپرداز توسط کارگزار بانک، قرار دادن وجه نقد به صورت کامل درون دستگاه و همچنین اتفاقات و مواردی که حین انجام این موارد رخ می‌دهد و همچنین هک نرم افزاری حساب درگردش مالک دستگاه خودپرداز همگی می‌تواند تا سقف تعیین شده بیمه گذار، بیمه گردد و به این ترتیب، بیمه گذار تمامی خسارات وارده را پوشش خواهد داد.

البته باید دقت داشته باشید که سقف بیمه تعیین شده برای وجه نقد فیزیکی دستگاه و پول درگردش، همگی با توجه به درخواست مالک دستگاه و تایید بیمه گذار تعیین می‌گردد و انتخاب سقف آن با توجه به نوع بیمه مشخص خواهد شد. در واقع به بیان تخصصی‌تر، می‌توان گفت که بیمه پول به دو دسته بیمه پول درگردش یا در راه و حساب فرد مالک و قبول خطرات ناشی از انتقال پول به دستگاه ا ز طرف بیمه گذار می‌باشد و دسته دوم بیمه پول در صندوق که بیمه گذار تمامی مسکوکات نقدی دستگاه را در محدوده جغرافیایی تعین شده بیمه می‌نماید.

خلاصه مطلب شرایط بیمه دستگاه خودپرداز

از آنجا که سود ناشی از سرما یه گذاری بر روی دستگاه های خودپرداز زیاد است، باید دقت داشته باشید که حفظ امنیت سلامت دستگاه و وجوه نقد آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. شرکت‌های بیمه گذار با تعیین سقف مشخصی نسبت به بیمه خودپرداز شما ناشی از دزدی، خسارات و همچنین وجوه نقد فیزیکی یا در راه آن می‌نمایند که می‌تواند از تحمیل خسارت های بالا بر دوش مالکین این دستگاه ها بکاهد و آنها با راحتی خیال بیشتری به سرمایه گذاری در این امر بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *