وبلاگ

انواع دستگاه خودپرداز و خودبانک دیواری و سالنی

انواع دستگاه خودپرداز atm

دستگاه خودپرداز یا همان اصطلاحاً عابر بانک با نام لاتین Automated Teller Mashine که به اختصار ATM نیز نامیده می شود توسط کاربران همان بانک یا بانک های دیگری که عضو شبکه شتاب هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. به طور واضح تر این کاربران می توانند با وارد کردن کارت عابر بانک خود و وارد کردن گذرواژه نسبت به دریافت خدمات از بانک اقدام کنند.

بنابراین نیاز به قرار گرفتن در صف های طولانی بانک برای انجام کارهای بانکی نمی باشد. اگر دقت کرده باشید که در مکان های مختلف از جمله فروشگاه ها، معابر، هتل ها و مواردی از این دست، دستگاههای عابر بانک متفاوتی وجود دارد. اگر تمایل دارید گه بدانید تفاوت این دستگاه ها در چیست و چرا از دستگاه‌های مختلف در مکان های مختلف استفاده می‌شود، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

انواع دستگاه خودپرداز

دستگاه خودپرداز یا ATM دارای انواع مختلفی می باشد که تفاوت آنها بیشتر از لحاظ ظاهری می باشد. البته کیفیت، سرعت و قیمت دستگاه خودپرداز مناسب و همچنین هزینه نگهداری و پشتیبانی آن ها نیز در حال رقابت با یکدیگر می باشند و به همین دلیل شاید در بانک های مختلف و در مکان های مختلف شما شاهد دستگاه‌های مختلف حتی با برندهای متفاوت باشید.

از طرف دیگر معمولاً خودپردازها با توجه به اینکه در مکان های مسقف قرار گیرند یا در معابر و به صورت بدون سقف قرار داشته باشند، نیز دارای ابعاد مختلفی می باشد. ما بیشتر دستگاه های خودپرداز دیواری و سالنی معمولی را مشاهده کرده ایم، اما دستگاه های دیکری نیز در سیستم بانکی وجود دارد. برای اینکه بتوانید با انواع دستگاه خودپرداز atm بیشتر آشنا شوید با ما در ادامه همراه باشید.

  • دستگاه خودپرداز دیواری

همانطور که از نام دستگاه خودپرداز دیواری برمی‌آید، نوعی عابر بانک می باشد که در دریچه ی ایجاد شده بر روی دیوار نصب می گردد. این مدل دستگاه را در داخل دیوار که آن را توسط شیشه یا دریچه ای کاور کرده باشند، قرار می دهند و شما قسمت های اصلی دستگاه و پشت دستگاه را مشاهده نمیکنید، زیرا کاملاً درون محفظه قرار گرفته اند و شما تنها می توتمید قسمت جلویی و نمایشی دستگاه را که شامل صفحه کلید صفحه نمایش دریچه های ورود خروج کارت و اسکناس می باشد را مشاهده خواهید کرد.

از طرف دیگر درب گاوصندوق این دستگاه نیز به گونه‌ای است که از پشت دیوار قابل دسترسی برای صاحب دستگاه خواهد بود و پول را از پشت دستگاه قرار می‌دهد. دستگاه‌های خودپرداز دیواری با توجه به زیبایی و جذابیت که می تواند در محیط شهری ایجاد کند، به علت هزینه های زیادی که هنگام کندن دیوار و قرار دادن محفظه درون دیوار و همچنین هزینه‌های پشتیبانی هنگام خراب شدن دستگاه دارد، به صرفه نمی باشد.

  • دستگاه خودپرداز سالنی

دستگاه خودپرداز سالنی را نیز می‌توان یکی از انواع مدل های دستگاه خودپرداز atm دانست که بسیار پرطرفدار می باشد و عالبا داخل ساختمان و فضاهای مسقف قرار می‌گیرد.

معمولاً از این دستگاه ها در فروشگاه های بزرگ، هتل ها، مراکز تفریحی و … مورد استفاده قرار می گیرد. به علت سبک بودن، حمل و نقل ساده تر و همچنین عدم نیاز به مکانی برای قرار دادن دستگاه همانند خودپرداز های دیواری بسیار پرطرفدار هستند.

دستگاه های سالنی را میتوان از جمله دستگاه های atm مناسبی دانست که در مکان های پر رفت و آمد   شلوغ نصب می‌شود و به صورت ۲۴ ساعته مورد بازدید خواهد بود‌.

این دستگاه ها دارای هزینه گارانتی و پشتیبانی کمتری می باشد و به علت مقاوم بودن و همچنینبه صرفه بودن قیمت این دستگاه ها، سالن های بسیاری در صدد خرید دستگاه‌خودپرداز برای انجام امور و تراکنش های مالی خود می باشند.

  • دستگاه کش لس

انواع دستگاه خودپرداز که ممکن است آشنایی کمتری با آن داشته باشید، خودپرداز های غیر نقدی یا کش لس می باشد. کش لس که با نام rtm نیز معرف حضور افراد و به ویژه سیستم بانکی میباشد، پردازش تمامی عملیات بانکی را به غیر از دریافت وجه انجام می دهد.

در واقع برای کارت به کارت کردن، چک کردن مانده موجودی، پرداخت قبوض، شارژ تلفن و… همگی می توانید از خودپردازها استفاده کنید. مزیت استفاده از خودپرداز ها نسبت به خودپرداز هایی که به پرداخت پول نقد می پردازند، استهلاک دستگاه کمتر خواهد بود.

از طرف دیگر به علت اینکه بسیاری از افراد از دستگاه های atm تنها وجه نقد را دریافت نمی کند، نیاز به قرار گرفتن در صف های طولانی این دستگاه ها نخواهد بود و می توانید بدون دردسر از خدمات غیر نقدی این دستگاه ها استفاده کنید.

این دستگاه ها دارای خدماتی همچون انتقال وجه داخلی و شتابی، پرداخت قبوض، عملیات حساب، تغییر رمز، دریافت رمز دوم، انتقال وجه به انواع حسابها، دریافت شارژ های سیم کارت ها، پرداخت و بازپرداخت تسهیلات و مسدود نمودن کار دریافت شماره شبا و سایر خدمات پرکاربرد بانکی می باشد. از این دستگاه در حال حاضر تنها در سه بانک کشور مورد استفاده قرار می گیرند.

  •  دستگاه خودبانک VTM

دستگاه خودبانک VTM چند سالی می‌شود که وارد بازارهای مالی و پولی جهانی شده است و حدود ۵ الی ۶ سال میشود که وارد سیستم بانکی ایران نیز گشته است.

علاوه بر اینکه تمام مزایا و خدمات را شامل می‌شود، امکان گفتگوی آنلاین و زنده توسط مشتری یا افرادی که از دستگاه استفاده می کنند را با کارمند بانک دارا هستند. از این دستگاه‌ها هم اکنون بانک هایی همچون بانک شهر، بانک ملی، بانک صادرات یا پاسارگاد نیز استفاده می کنند.

بسیاری از متخصصین، دستگاه‌های vtm را جایگزین شعبه بانکی می دانند، زیرا برخلاف دستگاه های atm در صورتی که دستگاه به درستی کار نکند یا در قسمتی مشتری نتواند به راحتی خدمت مورد نظر خود را دریافت کند، می بایست به صورت حضوری به شعبه مراجعه کند و در صف طولانی بانک قرار بگیرد.

در صورتیکه در این خودپرداز ها به علت اینکه به صورت مستقیم و آنلاین و زنده با کارمند بانک در ارتباط خواهید بود، می توانید سطح وسیعی از خدمات را توسط این دستگاه دریافت کنید و علاوه بر آن نسبت به شعب بانک ها هزینه های عملیاتی کمتر و مقرون به صرفه تری خواهد داشت.

این دستگاه علاوه بر صفحه کلید، صفحه نمایش که در تمام دستگاه های atm نیز وجود دارد، یک اسکنر برای اسکن فرم های شناسایی و گوشی تلفن برای ارتباط احتمالی را از کارمندان خود نیز داراست.

  • دستگاه خودبانک ITM 

دستگاه خودبانک ITM را می‌توان از جمله دستگاه‌های خودپرداز جدید تر و پیشرفته تری دانست که در سال ۲۰۱۸ وارد دنیای مالی و بانکی جهان قرار گرفت. این دستگاه همانند یک شعبه بانک نسبت به ارائه خدمات به مشتریان اقدام می‌کند.

این دستگاه ها به معنای واقعی کلمه به شعب بانک متصل هستند و قابل قرار گرفتن در تمامی مکان ها می باشد. Rtm شامل تمامی خدماتی می باشد که دستگاه های atm نیز انجام می دهند و علاوه بر آن میتوان به باجه های ویدیویی راه دور نیز اتصال پیدا کند.

به عبارت دیگر شعبه مرکزی بانک از طرف دیگر مشتری و شعب می توانند به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط داشته باشند و برای انجام خدمات توسط مشتری به وی کمک کنند‌.

البته این گونه ارتباط از طریق فضای مجازی می باشد و مشتری می تواند برای انجام کارهای بانکی از این دستگاه استفاده کند، بدون آنکه مسیری طولانی را در شهرهای دیگر بپیماید تا بتواند کار بانکی خود را انجام دهد.

این دستگاه ها ساعت مفید کارمندان اداری را بالا می‌برد و حتی در یک جزیره های بدون دسترسی و دور  نیز قابل استفاده میباشد. rtm توانسته است با سوئیچ بین فعالیتهای بانکی و شعب هر نوع فعالیتی را انجام دهد و نوع برنامه نویسی آن به گونه ای می باشد که تمامی مشتریان می توانند با آن هماهنگ شده و از آن استفاده کنند.

در واقع پیچیدگی خاصی را ندارند و علاوه بر اینکه توانسته است هزینه های موجود در شعب را کاهش دهد، باعث کاهش فضای اشغال شده توسط شعب می شود و  نیاز به کارمندان کمتری است. در حال حاضر این دستگاه توسط اینترنت بانک و بانک شهر مورد استفاده قرار گرفته است و موجب رضایت بالای شهروندان گشته است.

انواع دستگاه خودپرداز

انواع دستگاه خودپرداز

  • دستگاه rtm نسل دوم خودبانک ها

از دیگر انواع دستگاه خودپرداز که در سال‌های اخیر به خصوص در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است، دستگاه خودپرداز rtm می باشد. این دستگاه ها تمامی خدمات دستگاه‌های خودپرداز را شامل می‌شود و تنها عملیات دریافت وجه را به صورت نقدی انجام نمی‌دهد.

دستگاه ها که با نام cashless نیز شهرت دارند، چند سالی است که وارد بازار مالی ایران شده است و با توجه به بانکداری نوین اینترنتی استفاده از این دستگاه ها پرکاربرد خواهد بود.  چرا که بسیاری از افراد تنها برداشت وجه را از خدمات دستگاه‌های خودپرداز در نظر ندارند.

بلکه از سایر خدمات بانکی همچون انتقال وجه، کارت به کارت کردن، واریز قبوض و سایر خدمات از این دست را انجام می دهند و به علت این که افراد زیادی در صف دستگاه‌های خودپرداز برای دریافت وجه نقد قرار می گیرند، معمولاً افراد معطل خواهند شد و وقت زیادی از آنها به هدر خواهد رفت. پس با وجود این دستگاه ها در سراسر شهر و در شعب مختلف می‌توان چنین مزیتی پر کاربردی را برای آن در نظر گرفت.

  • دستگاه خودپرداز atm

استفاده از انواع دستگاه عابربانک، به جای مراجعه حضوری به شعب بانک توانسته است علاوه بر این که موجب صرفه جویی در وقت افراد گردد، از انجام خدمات راحت و پرکاربرد توسط شعب بانک جلوگیری عمل می اورد. به این ترتیب علاوه بر اینکه تعداد کارمندان بانک رو به کاهش رفته است، نیاز به قرار داشتن شعب بانک های مختلف در سراسر کشور نخواهد بود.

دستگاه خودپرداز atm با نام عابر بانک، خودپرداز و حتی آنی بانک نیز نامیده می‌شود که توانسته از تمامی امکانات از جمله برداشت وجه نقد مشاهده موجودی پرداخت قبض در ضمن ارائه خدمات ۲۴ ساعته دارای امنیت بالا استفاده راحت توسط مشتریان ارائه خدمات بدون خطای انسانی و قابل استفاده در تمامی شهرها می باشد که استخر کاربردهای زیادی را به سمت خود جلب کرده است

  • دستگاه های خودپرداز آنلاین و آفلاین

از انواع دستگاه خودپرداز میتوان به دستگاه‌های خودپرداز آنلاین و آفلاین اشاره کرد. در ابتدا دستگاه‌های خودپرداز آفلاین روی کار آمدند، در واقع این دستگاه ها به شبکه بانکی متصل نیستند و در هر زمان کاربر می تواند از آن استفاده کند. البته هم اکنون نیز استفاده از این دستگاه ها در شعب بانک‌ها و سایر مکان ها کاربرد دارد.

دستگاه های خودپرداز آنلاین نیز از انواع دستگاه های atm می باشد که به شبکه بانکی متصل می باشند و در واقع تمامی عملیاتی که توسط این دستگاه انجام می‌شود، کاملاً مورد پیگیری و کنترل می باشد‌. دستگاه خود پرداز آنلاین در تمام مراحل انجام عملیات بانکی و داده‌های به پایگاه داده و شبکه بانکی در حال اتصال می باشد.

خلاصه مطلب انواع دستگاه های عابربانک 

امروزه استفاده از دستگاه های خودپرداز توانسته است علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه مشتریان، از احداث و رشد بی‌رویه شعب بانکی در سراسر شهرها و همچنین افزایش کارمندان جلوگیری به عمل بیاورد.

علاوه بر آن انواع دستگاه خودپرداز atm وجود دارد که هرکدام با توجه به مکانی که در آن قرار می گیرد، دارای خدمات مختلفی می باشد و افراد می‌توانند از این خدمات به راحتی استفاده کنند که در این مقاله به آن ها اشاره گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *