وبلاگ

شرایط خرید اقساطی دستگاه خودپرداز نو و دست دوم ۱۴۰۱

در گذشته نه چندان دور، تنها در ورودی بانک ها و موسسات اعتباری شاهد وجود دستگاه‌های خودپرداز بودید. با گذشت زمان شرکت های مختلف نسبت به فروش این دستگاه ها اقدام کردند. امروزه همین موضوع موجب شده است که در جای جای خیابان ها و معابر عمومی، شرکت های بزرگ، فروشگاه ها، سوپرمارکت ها، سالن های بدنسازی، سالن های ورزشی، سالن های مترو و … شاهد حضور این دستگاه ها باشیم.

در مورد فواید و مزایای خرید دستگاه خودپرداز برای افرادی که تمایل دارند نسبت به خرید این دستگاه ها اقدام کنند، خوب است بدانید این دستگاه ها شامل طی کردن فرایند و مراحلی میباشد. بانک‌ها و موسسات فروشنده این دستگاه ها، با در نظر گرفتن شرایط و مدارکی نسبت به فروش نقدی و اقساطی این دستگاه ها اقدام می کنند. برای اینکه شرایط خرید اقساطی دستگاه خودپرداز را بهتر بدانید و با آگاهی کامل بتوانید نسبت به دریافت این دستگاه ها اقدام نمایید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

فرایند خرید دستگاه خودپرداز

شاید در بسیاری از وبسایت ها در مورد نحوه خرید و فروش دستگاههای خودپرداز مقالات مختلف و متفاوتی را مطالعه کرده باشید، اما در اینجا قصد داریم نسبت به فرایند خرید دستگاه خودپرداز به صورت مرحله به مرحله و جز به جز برای شما بپردازیم تا بتوانید در مورد آن آگاهی کاملی را کسب کنید.

شرایط خرید دستگاه خودپرداز

مرحله اول: تحقیق در مورد دستگاه مورد نظر

قبل از اینکه شروع به خرید دستگاه خودپرداز با مراجعه به شعبات بانک ها یا شرکت هایی که فروش این دستگاه ها را انجام می دهد، نمایید. بهتر است در مورد برند، کیفیت، قطعات، پشتیبانی و از همه مهمتر قیمت دستگاه خودپرداز این دستگاه ها اطلاعاتی را به دست بیاورید تا علاوه بر این که بتوانید آن را به قیمت مناسب خریداری کنید، برندهای فیک را به شما نفروشند و بنابراین با آگاهی کامل برای خرید آن اقدام نمایید.

در ایران برند NCR، هیوسانگ، وینکور و بانکیت از جمله معروف ترین برندهای خود پرداز می باشند که می توانید با در نظر گرفتن قیمت و میزان خدمات و مزایایی که در اختیار شما قرار می‌دهد و مقایسه بین آنها هر یک را انتخاب نمایید. البته دقت داشته باشید که در ایران برند NCR تنها به صورت بازسازی شده و ریفر به فروش میرسد، اما سایر برند ها به صورت نو و کار نکرده نیز در اختیار افراد قرار میگیرد.

مرحله دوم: تحقیق در مورد شرکت ارائه دهنده دستگاه خودپرداز

شاید در وهله اول تحقیق در مورد شرکتی که امکانات و خدمات یا حتی فروش دستگاه خودپرداز برای شما انجام می دهد، کار نامفهومی باشد. خوب است بدانید معمولاً برخی شرکت ها و شرکت های سودجو با به راه انداختن جریان فروش دستگاه های خودپرداز و گرفتن مبالغ سنگینی از افراد در جهت وارد کردن دستگاه های خودپرداز، پس از مدتی ناپدید می شوند و شما دسترسی به این شرکت ها ندارید.

همچنین ممکن است حتی دستگاه خودپرداز را به شما ارائه دهند، ولی از آنجا که این دستگاه ها هیچگونه پشتیبانی و خدمات پس از فروش قطعات برای تعویض در کشور ما وجود نداشته باشد، پس از مدتی استفاده از آن به تعمیر قطعات یا برنامه نویسی تنظیم برنامه نویسی های آن دچار مشکلات فراوان شوید. حتی ممکن است مجبور به تغییر برند دستگاه خودپرداز خود گردید. بنابراین حتما سعی کنید قبل از مراجعه به یک شرکت و خرید دستگاه از آن در مورد کارمندان در مورد شرکت در پیشینه آن و میزان صحت و سقم مکالمات آنها بتوانید از اعتبار آنها اطمینان حاصل کنید.

مرحله سوم: تحقیق در مورد انتخاب بانک

برای اینکه دستگاه خودپرداز خود را به سرور های بانکی متصل کنید، می بایست یک بانک را به عنوان سرور و منبع اصلی در نظر بگیرید. بانک های مختلفی اتصال خودپرداز شما وجود دارد و شما می بایست در وهله اول مکانی را که برای این دستگاه خودپرداز خود در نظر گرفته اید چک کنید. سعی کنید که شعبه بانکی را انتخاب کنید که شعبه بانکی همنام با دستگاه خودپرداز نورد نظر شما در اطراف و نزدیک خودپرداز نباشد.

در وهله بعدی سایر دستگاه‌های خودپرداز شخصی که در که در اقصا نقاط معابر وجود دارند، تا جای ممکن از بانک مورد نظر شما به عنوان سوئیچ استفاده نکرده باشند. از طرف دیگر می بایست در انتخاب بانک خود تحقیق زیادی کنید، زیرا برخی بانک‌ها کارمزد و سود بیشتری نسبت به سایر بانکها پرداخت می‌کنند. بنابراین شرایط سهل تری را برای ارائه خدمات به دستگاه خودپرداز شخصی در نظر دارد.

شرایط خرید دستگاه خودپرداز

مرحله چهارم: برآورد هزینه

در مرحله بعدی می بایست قبل از مراجعه به شرکت ها از چندین شرکت مختلف و حتی شعبات بانکی مختلف قیمت دستگاه با برند های مختلف را جویا شوید‌ سپس با در نظر گرفتن امکانات و خدماتی که در اختیار افراد صاحب دستگاه قرار می دهند، همچنین هزینه های جانبی که برای قرار دادن دستگاه در محل مورد نظر شما مورد نیاز است، بتواند هزینه نهایی را برای خود برآورد کنید.

به این ترتیب هنگام پرداخت این هزینه ها دچار مشکل نمی گردید. از جمله هزینه جانبی که برای نصب دستگاه خودپرداز در محل مورد نظر شما، می توان به موارد زیر اشاره کرد که با در نظر گرفتن این موارد می توانید شرایط دریافت دستگاه عابر بانک را بهتر بدانید:

  • دارا بودن برق مناسب برای دستگاه خودپرداز و امکان انتقال کابل های مختلف برای راه اندازی دستگاه
  • دسترسی به اینترنت پرسرعت برای اتصال دستگاه به منبع بانکی
  • خرید سایه بان
  • خرید پایه
  • خرید دوربین های مدار بسته
  • خرید روتر
  • در صورت نیاز کندن دیوار برای قرار دادن دستگاه های خودپرداز دیواری
  • کندن چاه، که به چاه ارت نیز مشهور می باشد.مرحله پنجم: تهیه مدارک لازم جهت عقد قرارداد با بانک

پس از تحقیقات لازم در مورد دستگاه خودپرداز و میزان هزینه‌های آن، می بایست مدارک لازم را برای عقد قرارداد با بانک شعبه مورد نظر خود تهیه نمایید. ممکن است این مدارک برای اشخاص حقیقی یا حقوقی که اندکی متفاوت باشد. به طور کلی این مدارک شامل موارد زیر می باشد:

  • تکمیل کردن فرم درخواست دستگاه خودپرداز
  • تهیه کپی مدارک متقاضی
  • اجاره نامه یا سند مالکیت
  • افتتاح حساب در شعبه مربوطه
  • چک یا سفته ضمانتی

شرایط خرید دستگاه خودپرداز

پس از عقد قرارداد بین فرد و بانک، معمولاً هزینه‌های مربوط به سوئیچ و روتر و اتصال به بانک رفاه شعبه بانک دریافت می‌شود و از لحاظ بانکی شما کارهای اداری و دفتری خود را انجام داده ایم.

مرحله ششم: عقد قرارداد باشرکت

در مرحله بعدی می بایست به تنظیم قرارداد با شرکت مورد نظر که قصد خرید دستگاه خودپرداز خود را از آن دارید، بپردازید. در بیشتر مواقع بانک‌ها با شرکت های مربوطه تعهدات و قراردادهایی را دارد که شما می توانید طبق درخواست خود از آن شرکت ها استفاده کنید. همچنین می توانید به طور مستقیم به شرکت های مربوطه مراجعه کرده و دستگاه خودپرداز خود را شخصا خریداری کنید.

در این قرارداد نیز مدارک متقاضی کاملاً دریافت می شود و با دریافت هزینه دستگاه توسط شرکت قرارداد تکمیل می گردد. از طرف دیگر ممکن است متقاضی پرداخت تمامی هزینه های جانبی دستگاه خودپرداز را نیز به عهده ی شرکت مربوطه قرار دهد.

همچنین ممکن است در قرارداد ذکر شود که هزینه های نصب و جانبی دستگاه خودپرداز به عهده شخص متقاضی می باشد که در این صورت نیاز به پرداخت هزینه در این زمینه نخواهد بود. معمولاً شرکت های فروشنده دستگاه خودپرداز بعد از گذشت حداکثر یک ماه از تنظیم قرارداد دستگاه خودپرداز را در محل مربوطه نصب نخواهند کرد. پس از آن، با آموزش نحوه قرار دادن رسید و رسید های چاپگر و نحوه پول گذاری، خرید دستگاه خودپرداز شما اتمام می یابد.

شرایط خرید دستگاه خودپرداز

شرایط خرید دستگاه خودپرداز

مرحله هفتم: بیمه و پشتیبانی

افراد متقاضی دستگاه خودپرداز بعد از انجام دادن تمامی شرایط خرید دستگاه خودپرداز می توانند نسبت به پشتیبانی بپردازند. به این ترتیب می‌توان حتی هنگام حمل پول از بانک ها و شعبه بانک مرکزی تا دستگاه خودپرداز، آم را بیمه کنند تا مشکلی از این جهت برای خودپرداز و فرد پیش نیاید.

شرایط محل نصب خودپرداز

از جمله مهمترین شرایط محل نصب خودپرداز که جزء شرایط دریافت دستگاه عابر بانک می باشد، شامل مراحل زیر میباشد:
۱-سعی کنید محلی را برای قرار دادن دستگاه خودپرداز خود قرار دهید که پر رفت و آمد باشد و از نظر تعداد تراکنش در طول روز در طول ماه بیشتر باشد. به این ترتیب سود دریافتی ماهیانه شما به مراتب بیشتر خواهد بود.
۲-محل قرار دادن دستگاه خودپرداز از نظر شبکه اینترنت و دسترسی به شبکه پرسرعت برای اتصال دستگاه به منبع بانکی وجود داشته باشد.
۳-برق پریز های برق و برای قرار دادن کابلهای برق دستگاه کاملا بررسی شود.
۴-محل قرار دادن دستگاه از لحاظ ایمنی کاملا بررسی شود. بهتر است در محلی قرار داده شود که کاملاً در معرض دید صاحب دستگاه باشد.
۵-تا جای ممکن برای دستگاه از سایبان استفاده کنید، اما به شرط آنکه اگر در محل رفت و آمد مردم میباشد، مانع عبور و مرور عابرین پیاده نگردد.
۶-برای افزایش ایمنی بیشتر حتماً از دوربین های مداربسته برای کنترل دستگاه خودپرداز خود استفاده کنید.
۷- اگر مانع استفاده افراد ویلچرنشین نمی شود، سعی کنید از پایه برای دستگاه استفاده کنید.
۸- به خصوص افرادی که به دنبال خرید دستگاه خودپرداز دیواری هستند، سعی کنند در پایان نمای مناسبی را برای دستگاه ایجاد کنند. به این ترتیب خود می تواند نوعی تبلیغ برای استفاده از این دستگاه محسوب گردد.

شرایط خرید دستگاه خودپرداز

مدارک مورد نیاز جهت گرفتن خودپرداز

شرایط خرید اقساطی دستگاه خودپرداز منوط به ارائه مدارک مورد نیاز جهت گرفتن دستگاه خودپرداز می باشد که معمولاً مدارک برای افراد و اشخاص حقیقی نسبت به اشخاص حقوقی کمی متفاوت می باشد که در ادامه به صورت موردی به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

● مدارک موردنیاز اشخاص حقیقی:

  • تکمیل فرم درخواست دستگاه خودپرداز
  • ارائه مدارک هویتی و کپی آنها
  • ارائه اصل سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی و کپی آن
  • افتتاح حساب در شعبه بانک مربوطه
  • ارائه چک یا سفته ضمانت

● مدارک شناسایی اشخاص حقوقی:

  • سند مالکیت یا اجاره نامه ای که برای قرار دادن دستگاه خودپرداز در محل مربوطه مورد نیاز است.
  • کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضای هیئت مدیره شرکت
  • کپی برابر اصل اساسنامه
  • کپی برابر اصل اظهارنامه
  • کپی برابر اصل آگهی تاسیس
  • کد اقتصادی
  • ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
  • اظهارنامه مالیاتی

شرایط خرید دستگاه خودپرداز

شرایط و نحوه سودهی دستگاه خودپرداز

اگر پس از آگاهی در مورد شرایط دریافت و خرید دستگاه عابر بانک و خودپرداز در مورد نحوه سود دهی دستگاه، نیاز به کسب اطلاعاتی می باشید، باید بدانید که سود دهی دستگاه خودپرداز از کارمزد تراکنش های انجام شده شکل می گیرد. به این ترتیب بانک مرکزی به طور کلی مبلغ ۱.۱٪ از هر تراکنش را به صاحب دستگاه و بانک اختصاص می دهد.

که معمولاً ۶۰ درصد از این سود به صاحب دستگاه و ۴۰ درصد برای بانک می باشد. در برخی بانک ها نیز این سود بیشتر از ۶۵ درصد برای صاحب دستگاه و ۳۵ درصد به بانک مرجوع میگردد. افرادی که به خرید دستگاه خودپرداز اقدام می‌کنند، بهتر است آن را در محلی پر رفت و آمد و پر نصب کنند.

به این ترتیب معمولاً کارمزد به‌ دست‌آمده، بیشتر می‌شود. در واقع بیشترین سود ناشی از کاربردهای تراکنش مربوط به برداشت وجه نقد می باشد که به صورت یک دهم درصد از هر تراکنش می باشد و برای سایر تراکنش ها؛ مانند کارت به کارت، پرداخت قبض، اعلام ده گردش آخر کارت و… نیز دارای سود تراکنش های متفاوتی می باشد.

معمولاً هر ساله یا هر چند سال یکبار با توجه به تورم و میزان هزینه هایی که برای دستگاه خودپرداز وجود دارد، بانک مرکزی مبلغ این کارمزد ها را تغییر میدهد. شایان توجه است که سود حاصل از این تراکنش ها توسط بانک مرکزی به صورت ماهیانه به حساب صاحب دستگاه و همچنین شعبه بانک واریز می شود.

شرایط خرید دستگاه خودپرداز

شرایط خرید دستگاه خودپرداز دست دوم

خرید و فروش دستگاههای ریفر یا دستگاه‌های خودپرداز دست دوم در واقع انواع دستگاه خودپرداز بازسازی شده می باشد که در کشور ما نیز مرسوم می باشد. علت مهم آن را هم میتوان در عدم واردات به موقع این دستگاه ها و تمایل متقاضیان به استفاده از دستگاه های های برند و مناسب است که ناچارا می بایست از دستگاه های دست دوم بهره گیرد.

این دستگاه ها دست کمی از دستگاه های نو ندارد و به عللی از جمله مشکلات مالی صاحب دستگاه، مشکلات در مورد بهترین مکان برای نصب خودپرداز ، مشکل سوء استفاده ها و دستبرد به دستگاه، عدم دسترسی به شبکه اینترنت مناسب یا پرداخت نکردن مابقی هزینه دستگاه معمولاً این دستگاه ها به سمت فروشنده ارجاع داده میشود.

فروشنده این دستگاه را به عنوان دستگاه های ریفر یا دست دوم به فروش می رساند. دستگاه‌های خودپرداز دست دوم دارای مزایا و معایب متعددی می باشد؛ از جمله مزایای این دستگاه می‌توان به این مورد اشاره کرد که به علت وجود تحریم‌ها در کشور ما افراد می‌توانند با استفاده از دستگاه های خودپرداز دست دوم از برندهایی استفاده کنند که در حال حاضر به کشور وارد نمی‌شود. از طرف دیگر این نوع دستگاه خودپرداز توسط شرکت ها کاملا مورد بررسی قرار گرفته باشد و هیچگونه مشکلی از لحاظ فنی نخواهد داشت.

از ایرادات خرید این نوع دستگاه می‌توان به این مورد اشاره کرد که اگر از شرکت‌های نامعتبری خریداری شود، ممکن است دستگاهی به شما تحویل داده شود که در ظاهر مناسب است، اما در باطن و قطعات یدکی آن و قطعات فنی آن کاملاً نامناسب به نظر می رسد. از طرف دیگر معمولاً هیچ گونه خدمات و تسهیلاتی در اختیار دستگاه های دست دوم قرار نخواهد داده شد و معمولا دستگاه دست دوم به صورت نقدی خرید و فروش می‌شود.

همچنین معمولاً برای دستگاه های دست دوم گارانتی وجود ندارد، اما در مورد دستگاه های نو گارانتی تا چند سال وجود دارد و در صورت خرابی هر قطعه می توان به رایگان قطعات را تعویض کرد. اگر قصد خرید دستگاه دست دوم خودپرداز را برای بهره گیری از سود ناشی از تراکنش ها دارید، بهتر است آنها را از شرکت های معتبر خریداری کنید که نسبت به کیفیت و قطعات دستگاه مورد نظر اطمینان داشته باشید.

شرایط خرید دستگاه خودپرداز

شرایط خرید اقساطی دستگاه خودپرداز

شرکت های فروسنده خودپردازها که طرف قرارداد با بانک ها هستند یا شرکت هایی که به صورت کاملاً مجزا و خارج از بانکی به خرید و فروش دستگاه خودپرداز می پردازند، دارای تسهیلاتی همچون فروش اقساطی خودپرداز هستند. با توجه به قوانین شرکت و تبلیغاتی که برای خرید این دستگاه ها دارند، ممکن است ویژگی های مختلفی را شامل شود.

در برخی از شرکت‌ها فروش اقساطی بدون کارمزد میباشد و در برخی فروش اقساطی بدون پول پیش می باشد. ممکن است برخی دیگر از شرکت ها فروش اقساطی خودپرداز با اقساط بلند مدت باشند که خرید دستگاه، فشار مالی زیادی را به خریدار تحمیل نکند. در اکثر شرکت های فروش دستگاه خودپرداز یکی از شرایط دریافت دستگاه عابر بانک این است که برای استفاده از تسهیلات اعتباری و اقساطی دستگاه خودپرداز، حتما می بایست از دستگاه های نو خریداری کنید. به این معنی که دستگاه های دست دوم یا ریفر شامل خرید اقساطی نخواهد بود.

خلاصه مطلب شرایط خرید دستگاه خودپرداز

افرادی که تمایل به آگاهی از شرایط خرید اقساطی دستگاه خودپرداز می باشند، خوب است بدانند که در بسیاری از شرکت های فروشنده خودپرداز نیاز به دارا بودن نقدینگی کامل نمی باشد و می توانید دستگاه مربوطه را به صورت اقساط دریافت کنید. افرادی که دارای موجودی کمی می باشند، نیز می توانند به جای خرید دستگاه نو از دستگاه ریفر یا بازسازی شده بهره بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *