وبلاگ

معرفی انواع روش های پرداخت قبوض

-انواع-روش-های-پرداخت-قبوض

پرداخت قبض یکی از امور اساسی در زندگی هر شخص است که بهای آن بر اساس میزان مصرف افراد از خدمات آب، برق، گاز و همچنین تلفن ثابت و گوشی موبایل تعیین می‌شود. این قبوض که معمولاً در دوره‌های یکماهه یا دو ماهه برای خدمات مذکور صادر می‌شوند، دارای مهلت تعیین شده برای پرداخت هستند و در صورت پرداخت نشدن بهای آن، فرد را مشمول جریمه دیرکرد و محرومیت استفاده از این خدمات می‌کند.

از آنجایی که روش های پرداخت قبوض بسیار متنوع‌اند، ما در این مقاله قصد داریم تا انواع این روش‌ها را بررسی و به شما معرفی کنیم.

روش های پرداخت قبض کدام‌اند؟

امروزه، پرداخت‌های قبوض از طریق مراجعه به بانک کاملاً منسوخ شده است و جای خود را به روش‌های پرداخت آنلاین و الکترونیکی داده است.

به طور کلی، دو شیوه پرداخت قبض پس‌پرداخت (postpaid) و پیش‌پرداخت (prepaid) وجود دارد. در روش پس‌پرداخت که موضوع مقاله ما است، افراد پس از استفاده از خدمات در مدت زمان معین، قبض مربوط به میزان مصرفشان را که از طرف سازمان ارائه دهنده آن خدمات برای آن‌ها صادر می‌شود، دریافت می‌کنند. در این صورت فرد موظف است تا نسبت به پرداخت هزینه قبض اقدام کند؛ در مقابل آن در شیوه پیش‌پرداخت که عموماً برای خرید شارژ یا اینترنت کاربرد دارد، افراد بایستی در همان ابتدا هزینه مربوط به خدمات مورد نظرشان را به نسبت اعتباری که تهیه می‌کنند، پرداخت کنند.

اما راه‌های زیادی برای پرداخت قبوض به شیوه postpaid وجود دارد. آشنایی با هر یک از این روش های پرداخت قبض می‌تواند به شما در انتخاب بهترین روش کمک کند؛ بنابراین، ادامه مقاله را برای آشنایی بیشتر با این روش‌ها دنبال کنید.

1. اپلیکیشن موبایل

اولین روش پرداخت قبوض که قصد داریم به آن بپردازیم، از طریق دانلود و نصب اپلیکیشن‌های موبایل است. در این روش، شما می‌توانید به صورت لحظه‌ای و آنی بدون نیاز به شناسه‌های قبض یا پرداخت، قبض مربوط به آب، برق، گاز یا سایر قبوض خود را تسویه‌حساب کنید. تنها موردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در استفاده از این روش باید شماره کارت خود را وارد و رمز پویا را برای تراکنش خود دریافت کنید تا عملیات پرداخت شما با موفقیت انجام شود.

این روش، بسیار راحت است و باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود و از اشتباهاتتان به هنگام وارد کردن دستی شناسه‌های قبض جلوگیری می‌کند.

2. پرداخت اینترنتی

از آنجایی که شیوه‌های پرداخت الکترونیکی روز به روز در حال گسترش است، ترجیح افراد برای تسویه صورتحساب‌های خود از روش‌های سنتی به روش های پرداخت قبوض اینترنتی تغییر کرده است. در این زمینه شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌های مربوط به هر سازمان، نسبت به پرداخت قبوض خود اقدام کنید و رسید اینترنتی آن را دریافت کنید.

برای این کار، کافی است تا وارد سایت اصلی سازمانی که قبوض شما را صادر کرده است، شوید. سپس با مراجعه به بخش پرداخت قبوض و گذراندن مراحل احراز هویت خود، به شکل غیر حضوری و آنلاین به درگاه بانک متصل به شبکه شتاب هدایت می‌شوید و پرداخت خود را تکمیل می‌کنید. در این روش، داشتن شماره کارت بانکی 16 رقمی، CVV2، تاریخ انقضای کارت و رمز پویا ضرورت دارد.

3. دستگاه ATM

پرداخت قبوض با عابر بانک یا دستگاه خودپرداز (ATM) از روش‌های رایج و محبوب به حساب می‌آید که عموم مردم از آن به دلیل افزایش تعداد دستگاه‌های عابربانک در سطح شهر و دسترسی آسان به آن‌ها برای تسویه صورتحساب قبض‌های خود استفاده می‌کند.

روش کار با این دستگاه‌ها بسیار ساده است؛ تنها کافی است تا با استفاده از یک کارت بانکی متصل به شبکه شتاب، به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز به محل خود مراجعه کنید. سپس کارت خود را در داخل کارتخوان ATM قرار دهید و با انتخاب زبان فارسی، رمز عبور کارت بانکی خود را از صفحه‌کلید دستگاه وارد کنید تا وارد بخش تراکنش‌ها شوید. در این قسمت، گزینه “پرداخت قبض” را انتخاب کنید و شروع به وارد کردن شناسه قبض و پرداخت قبض کنید. در نهایت با بررسی اطلاعات وارد شده و تأیید آن‌ها، مبلغ قبض خود را پرداخت و رسید آن را از ATM دریافت کنید.

همچنین در برخی از خودپردازها که مجهز به سیستم بارکدخوان (QR Code) هستند، شما می‌توانید عملیات پرداخت قبض را سریع‌تر انجام دهید و به جای وارد کردن دستی شناسه‌های قبض و پرداخت، آن‌ها را از طریق بارکدخوان دستگاه، اسکن کنید.

پرداخت قبوض با عابر بانک و خودپرداز

پرداخت قبوض با عابر بانک و خودپرداز

ضمناً اگر تمایل دارید تا از طریق نصب دستگاه ATM در محل کارتان از پرداخت قبوض خود و دیگران کسب درآمد داشته باشید، می‌توانید جزئیات بیشتر را در صفحه خرید دستگاه خودپرداز مشاهده کنید.

4. دفاتر پیشخوان

یکی دیگر از روش های پرداخت قبوض، مراجعه به دفاتر پیشخوان در سطح شهر است. این دفاتر با دریافت صورتحساب کاغذی یا پیامکی قبض و کارت بانکی شما، عملیات پرداخت قبض را برای شما انجام می‌دهند و کارمزد خود را از حساب شما کم می‌کنند. علاوه بر این، شما ممکن است با مراجعه به این دفاتر، مدتی را در انتظار رسیدن نوبت خود بگذرانید و در نتیجه، مقداری از زمان خود را از دست بدهید.

بنابراین، توصیه می‌شود تا حد امکان به جای استفاده از روش‌های حضوری از روش‌های غیر حضوری و آنلاین برای پرداخت قبوض خود استفاده کنید.

5. دستگاه کش لس

دستگاه‌های خودپرداز کش لس (Cashless ATM) که نمونه دیگری از دستگاه‌های ATM بدون محفظه نگهدارنده پول نقد هستند نیز از دیگر روش های پرداخت قبوض به شمار می‌آیند.

شما می‌توانید با استفاده از این دستگاه، پرداخت صورتحساب هر یک از قبض‌های خود را مانند شیوه‌ای که در دستگاه‌های خودپرداز به آن اشاره کردیم، انجام دهید.

در صورتی که تمایل به کسب درآمد از این دستگاه در محل کار خود دارید، می‌توانید به صفحه خرید دستگاه کش لس مراجعه کنید و با مراحل خرید و راه‌اندازی آن آشنا شوید.

6. دستگاه POS

دستگاه‌های پوز (POS) که به راحتی در هر مغازه یا دفتر کاری پیدا می‌شوند، می‌توانند طیف وسیعی از عملیات را ازجمله مشاهده موجودی کارت بانکی، پرداخت قبوض، خرید شارژ و … به شما ارائه دهند.

در این روش پرداخت قبض، شما می‌توانید با هر کارت اعتباری عضو شتاب و از هر دستگاه پوزی که در دسترس شما است، استفاده کنید. برای این منظور، ابتدا بایستی کارت بانکی خود را در قسمت کارتخوان دستگاه پوز بکشید و گزینه پرداخت قبض را انتخاب کنید. سپس با وارد کردن شناسه قبض، شناسه پرداخت و همچنین رمز کارت خود می‌توانید مبلغ قبض خود را تسویه و رسید آن را چاپ و دریافت کنید.

7. کد دستوری USSD

کدهای دستوری USSD از سریع‌ترین و آسان‌ترین روش های پرداخت قبوض با گوشی همراه به حساب می‌آیند و استفاده از آن‌ها در زمانی که دسترسی شما به اینترنت یا اپلیکیشن‌های پرداخت قبض وجود ندارد، بسیار مفید است. شما می‌توانید بدون نصب هیچ برنامه خاصی و تنها با شماره‌گیری این کدها که با فرمت #1*111* ارائه می‌شوند، علاوه بر پرداخت قبوض خود، از آن‌ها برای عملیات مختلفی مانند بررسی موجودی کارت بانکی خود یا حتی انتقال وجه استفاده کنید.

در این روش نیز مانند سایر روش های پرداخت قبوض، به شناسه قبض و پرداخت و همچنین شماره کارت بانکی خود و رمز پویای آن احتیاج پیدا خواهید کرد.

8. تلفن بانک

روش تلفن بانک یکی دیگر از روش های پرداخت قبوض با تلفن و به صورت غیر حضوری است. معمولاً، افرادی که از این روش استفاده می‌کنند با روش‌های پرداخت دیجیتالی و آنلاین آشنایی ندارند و ترجیح می‌دهند از طریق تلفن ثابت خود، قبض‌هایشان را تسویه‌حساب کنند.

در این روش، شما می‌توانید با در دست داشتن شماره قبض، شماره پرداخت، شماره کارت بانکی و رمز پویا و با شماره‌گیری تلفن بانک مربوط به هر سازمان، مراحل پرداخت قبوض خود را با راهنمایی اپراتور آنلاین آن انجام دهید.

این شماره‌های اختصاصی برای هر سازمان به شرح زیر است:

  • تلفن بانک قبوض آب: 1522
  • تلفن بانک قبوض برق: 1521
  • تلفن بانک قبوض تلفن ثابت: 2020
  • تلفن بانک سایر قبوض: 2000

8. بلاک‌چین

بلاک‌چین یکی دیگر از روش های پرداخت قبوض است که در کشورهای مختلف توانسته است توجه زیادی را به خود جلب کند. از مزایای اصلی بلاک چین برای پرداخت قبوض این است که می‌تواند زمان انجام تراکنش را کاهش دهد؛ چرا که سیستم‌های پرداخت سنتی اغلب شامل چندین واسطه و دریافت هزینه‌های کارمزد هستند؛ در حالی که بلاک چین می‌تواند این واسطه‌ها را حذف کند و تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر و همچنین با شفافیت بیشتری را امکان‌پذیر کند. این روش همچنین، می‌تواند امنیت بالاتری نسبت به سیستم‌های سنتی ارائه دهد، زیرا هر تراکنش را رمزگذاری می‌کند و از بروز تقلب و دستکاری در آن جلوگیری می‌کند.

در این روش می‌توان با داشتن حساب بلاک‌چین و روش پرداخت ارز دیجیتال بیت‌کوین، قبض‌های خود را تسویه‌حساب کرد.

جمع‌بندی

در گذشته تمامی تراکنش‌ها به صورت دستی و تمامی پرداخت‌ها به صورت نقدی انجام می‌شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور روش های پرداخت قبوض مختلف، هر فردی می‌تواند قبوض مربوط به آب، برق، گاز، تلفن یا حتی خلافی خودروی خود را به راحتی پرداخت کند.

ما در این مقاله سعی کردیم، انواع روش های پرداخت قبوض را برای شما بیان کنیم تا با استفاده از آن بتوانید صورتحساب قبض‌های خود را بدون مراجعه به بانک و در هر ساعت از شبانه‌روز تسویه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *