وبلاگ

تفاوت کارتخوان و کش لس چیست؟

تفاوت کارتخوان و کش لس چیست؟

راهنمای جامع تفاوت کارتخوان و کش لس

امروزه ابزارهای پرداخت الکترونیکی مدرن و هوشمند به سرعت در حال تغییر و بهبود هستند. دستگاه‌های کارتخوان و کش لس به عنوان دو ابزار کلیدی در دنیای تجارت و معاملات مالی، نقش مهمی در تسریع فرآیند پرداخت‌های الکترونیکی و مدیریت فروش ایفا می‌کنند. تفاوت کارتخوان و کش لس در نوع اجزا، کارکرد و امکاناتی است که ارائه می‌دهند. اکنون در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت کارتخوان و کش لس و ویژگی‌های ‌آن نسبت به کارتخوان بپردازیم تا بتوانید توانمندی‌ها و محدودیت‌های هرکدام را بهتر درک کنید.

دستگاه کش لس چیست؟

خرید کش لس، به عنوان سامانه‌ای نوین در تبادلات و امور بانکی می‌باشد که به منظور فرهنگ‌سازی عدم حمل پول نقد و سهولت در فرآیندهای بانکی بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، طراحی شده است. Cashless ATM یا کیوسک بانکی غیرنقدی، به عنوان یک ماشین پیشرفته، تمامی امکانات خودپردازهای بانکی را ارائه می‌دهد، با این تفاوت که قابلیت دریافت وجه نقد را ندارد. هدف اصلی این دستگاه، جلوگیری از رسوب پول و ارائه سرویس‌های بانکی بدون نیاز به پول نقد است. این راهکار نوین، مشتریان را به سمت یک تجربه بانکی مدرن و آسان هدایت می‌کند.

تفاوت کارتخوان و کش لس

تفاوت کارتخوان و کش لس چیست؟

 کارتخوان و کش لس دو ابزار متفاوت هستند که برای امور مالی و تبادلات غیرنقدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه، به تفاوت کارتخوان و کش لس اشاره می‌شود.

دستگاه کارتخوان

  • دستگاهی است که از طریق اتصال به شبکه یا ارتباط تلفنی، مشتریان را قادر می‌سازد با استفاده از کارت‌های بانکی یا اعتباری، تراکنش‌های الکترونیکی را انجام دهند
  • مشتریان می‌توانند خریدهای خود را با استفاده از کارت بانکی انجام دهند
  • برخی از این دستگاه‌ها قابلیت پرداخت قبوض نیز دارند
  • امکاناتی چون گرفتن موجودی و انتقال وجه به مشتریان جز‌ء خدمات بانکی است که ارائه می‌دهند.

دستگاه کش لس

  • دستگاهی است که بدون دریافت نقدینگی، تراکنش‌های بانکی و الکترونیکی را انجام می‌دهد.
  • انجام تمامی پرداخت‌ها و تراکنش‌های مختلف بدون نیاز به پول نقد.
  • هدف اصلی این دستگاه، جلوگیری از حمل اسکناس و رسوب پول است

در مجموع، کارتخوان معمولاً در ارتباط مستقیم با حساب بانکی شما برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌شود، در حالی که کش لس به صورت گسترده‌تر تمامی انواع ارائه خدمات تراکنش‌های غیر‌نقدی را شامل می‌شود.

دستگاه کش لس چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

تفاوت کارتخوان و کش لس در بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته، خدمات بی‌نظیری است که به کاربران ارائه می‌دهد. برخی از خدمات این دستگاه عبارتند از:

ارائه انواع خدمات بانکی ۲۴ ساعته

  •  با دستگاه کش لس، انتقال وجه با استفاده از شبکه شتاب به سرعت امکان‌پذیر است. خدمات متنوعی چون خدمات کارتی و بدون کارت، پرداخت غیرنقدی و دریافت صورت‌حساب‌ها، همگی در دسترس و امکان‌پذیر هستند.

پرداخت‌های غیرنقدی

  •  با این دستگاه می‌توانید به راحتی قبوض خود را پرداخت کرده و از خدماتی همچون خرید شارژ، دریافت موجودی، انتقال وجه به حساب‌های خاص و خیریه و خدماتی دیگر بهره‌مند شوید.

ارائه خدمات ارزش افزوده

  • می‌توانید از خدماتی چون بارکدخوانی و خدمات خرید بلیط قطار، مترو، سینما و… استفاده کنید.

پرداخت عوارض و خروج از کشور

  • می‌توانید به راحتی عوارض شهرداری یا حتی هزینه‌های مربوط به خروج از کشور را پرداخت کنید.

تغییر رمز و گزارش‌گیری گردش مالی

  • این دستگاه امکان تغییر رمز اول و دوم کارت شما را فراهم می‌کند و گزارش جزئی از تمامی عملیات‌های انجام‌شده را نیز به شما ارائه می‌دهد.

پرداخت تسهیلات با کارت

  •  با استفاده از این دستگاه، می‌توانید به سادگی تسهیلات مالی خود را از طریق کارت‌های مختلف داخلی و شتاب پرداخت کنید.

از جمله تفاوت کارتخوان و کش لس در ارائه خدمات این است که دستگاه کارتخوان، معمولاً به عنوان یک وسیله انتقال پول نقد از حساب بانکی به حساب فروشنده عمل می‌کند. این در حالی است که کش لس، به عنوان یک مرکز خدمات چندگانه، انواع خدمات غیربانکی را ارائه می‌دهد. بنابراین دستگاه کش لس، به عنوان یک ابزار کارآمد در جهت ایجاد اقتصادی، بدون وابستگی به پول نقد، بر تسریع و سهولت در امور مالی تأکید دارد و نشان‌دهنده راهی نوین برای انجام معاملات مالی می‌باشد.

کش لس یا کارتخوان

مزایای استفاده از دستگاه کش لس

از جمله تفاوت کارتخوان و کش لس این است که دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی با ارائه خدمات متنوع در حوزه امور بانکی و غیربانکی به کاربران، دارای مزایای فراوان زیر هستند.

عدم نیاز به کد مالیاتی

 یکی از مزایای اساسی دستگاه کش لس، معافیت از مالیات برای مشاغل مختلف است. این امکان به افراد و مشاغلی که از این دستگاه استفاده می‌کنند، ارائه می‌شود.

انعطاف در نصب و استفاده

 دستگاه‌های کش لس از ابعاد کوچکی برخوردار هستند و به راحتی در هر مکان قابل نصب می‌باشند. این ویژگی آنها را برای استفاده در مکان‌های مختلف ایده‌آل می‌سازد.

عدم نیاز به امنیت قوی

 با توجه به عدم انجام تراکنش‌های نقدی، دستگاه‌های کش لس به اندازه خودپردازها به امنیت قوی نیاز ندارند.

سرعت بالا

 دستگاه‌های کش لس قابلیت انجام عملیات بانکی را با سرعت بالا ارائه می‌دهند.

اقتصادی و ارزان

خرید و نصب دستگاه‌های کش لس نسبت به خودپردازها اقتصادی‌تر بوده و هزینه کمتری دارند.

قابلیت نصب برنامه و سفارشی‌سازی

 این دستگاه‌ها امکان نصب برنامه‌های مختلف را دارا بوده و با توجه به نیازهای کسب‌وکار، قابلیت سفارشی‌سازی و برنامه‌نویسی را نیز دارند.

عدم هک و امنیت بالا

امنیت بسیار بالای دستگاه‌های کش لس، جلوی هکرها و دسترسی به اطلاعات را می‌گیرد.

خواندن بارکد

 قابلیت خواندن بارکد در دستگاه کش لس، تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

احراز هویت با اثر انگشت

دستگاه‌های کش لس از تکنولوژی اثر انگشت برای احراز هویت استفاده می‌کنند، که افزایش امنیت را فراهم می‌سازد.

نصب و عملکرد سریع

نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های کش لس به سرعت و به سادگی امکان‌پذیر است.

این مزایا باعث تفاوت کارتخوان و کش لس به منظور توسعه و پیشرفت در تبادلات مالی و ارائه خدمات بهتر به کاربران می‌شود.

انواع مدل‌های دستگاه کش لس

کش لس یا کیوسک غیرنقدی در انواع مدل‌های دیواری، رومیزی، سیار و جیبی عرضه می‌شود. این دستگاه‌ها با طراحی‌های مختلف، امکان ارائه خدمات بانکی غیرنقدی را با انعطاف بالا فراهم می‌کنند. از نصب آسان بر روی دیوار گرفته تا قابلیت حمل در جیب، این مدل‌ها تنوع و کاربرد گسترده‌ای را به کاربران خود ارائه می‌دهند.

کش لس دیواری

کش لس دیواری نخستین نسل از دستگاه‌های کش لس است. این دستگاه با هزینه کمتر و ابعاد کوچکتر نسبت به دستگاه‌های خودپرداز نقدی، قابلیت نصب آسان بر روی دیوار را دارد. با کاهش صفوف در دستگاه‌های خودپرداز نقدی، تراکنش‌های بانکی غیرنقدی برای کاربران سریع‌تر و ساده‌تر انجام می‌شود. این دستگاه دارای قیمت کمتری نسبت به دستگاه‌های خودپرداز نقدی است، هم در خرید و هم در نصب و جابجایی.

کش لس رومیزی

دستگاه کش لس رومیزی به دلیل حجم و ابعاد کوچک‌تر نسبت به دستگاه‌های کش لس دیواری، بر روی میزها یا حتی دیوارها نصب می‌شود. این دستگاه‌ها درون محفظه‌ای جا داده شده و به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند. همچنین با دارا بودن صفحه‌نمایش تاچ، این دستگاه‌ها علاوه بر ارائه خدمات غیرنقدی بانکی، تجربه‌ای آسان و راحت در استفاده و به کارگیری را به کاربران ارائه می‌دهند.

کش لس سیار

کش لس سیار یک نسل پیشرفته از دستگاه‌های کش لس است که به صورت قابل حمل و سیار طراحی شده است. این دستگاه، ایده‌آل برای افراد و مشاغلی است که نیاز سریع و مداوم به انتقال مبالغ غیرنقدی دارند. در مقایسه با استفاده از موبایل بانک و مشکلات مربوط به آن، این دستگاه سهولت در دسترس بودن و تسریع در انجام تراکنش‌ها را ارائه می‌دهد.

کش لس جیبی

کش لس جیبی یکی دیگر از انواع دستگاه‌های کش لس است که به تلفن‌همراه بسیار شباهت دارد. این دستگاه، با در نظر گرفتن نیازهای کاربران، می‌تواند درون یک محفظه قرار گیرد یا بدون محفظه به صورت جیبی استفاده شود. این دستگاه کارایی بالایی در ارائه تراکنش‌های غیرنقدی از جمله انتقال وجه و افتتاح حساب دارد.

طراحی لمسی کش لس جیبی به کاربران امکان می‌دهد تراکنش‌های بانکی خود را به راحتی و تنها با لمس صفحه‌نمایش آن انجام دهند. این دستگاه با استفاده از اینترنت تلفن همراه یا اتصال به وای‌فای به سرعت فعال می‌شود. قابلیت افتتاح حساب از راه دور با استفاده از دوربین دستگاه، به عنوان یکی از برجسته‌ترین امکانات این دستگاه محسوب می‌شود.

کش لس یا کارتخوان

تفاوت کارتخوان و کش لس در مراحل درخواست آن‌ها

درخواست کش لس

برای درخواست دستگاه کش لس از سوی بانک، کارگزارهای انتخاب شده مراحل زیر را برای درخواست کننده یا پذیرنده انجام می‌دهند:

  • پذیرنده برای درخواست دستگاه کش لس از کارگزارهای انتخاب شده توسط بانک استفاده می‌کند
  • پس از انتخاب کارگزار، پذیرنده اطلاعات مورد نیاز خود را ثبت کرده و پیش‌فاکتور درخواست خود را دریافت می‌کند
  • پذیرنده مبلغ مشخص شده در پیش‌فاکتور را به حساب بانک که توسط کارگزار اعلام شده است، واریز می‌کند
  • پس از دریافت وجه، بانک دستگاه کش لس را برای پذیرنده آماده می‌کند
  • دستگاه آماده شده توسط پست پیشتاز در حدود 7 روز کاری به آدرس پذیرنده ارسال می‌شود
  • پذیرنده با استفاده از فیلم‌های آموزشی که به همراه دستگاه ارسال شده، به سرعت و به‌سادگی دستگاه را راه‌اندازی می‌کند.
  • کارگزار و بانک در هر مرحله از فرآیند، اطلاعات لازم را به پذیرنده اطلاع‌رسانی کرده و پشتیبانی لازم را فراهم می‌کنند.

درخواست کارتخوان

صاحبان کسب‌وکارها، می‌توانند دستگاه کارتخوان مطابق با نیازهای خود را از یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده این دستگاه تهیه کنند.

  • این شرکت‌ها در سراسر کشور شعبه‌های مختلفی دارند. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه به محل زندگی یا کسب‌وکار خود، درخواست دریافت یک دستگاه کارتخوان را ثبت کنند.
  • شرکت‌هایی چون فن آوا کارت، به‌پرداخت ملت، آسان پرداخت، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، ایران کیش، پرداخت الکترونیک سامان کیش و پرداخت الکترونیک سداد از جمله شرکت‌های معتبر در ارائه دستگاه‌های کارتخوان هستند.
  • با مراجعه به شعبه مورد نظر، می‌توانند به راحتی درخواست خود را ثبت کرده و دستگاه مدنظر خود را دریافت کنند.
  • انتخاب شرکت ارائه‌دهنده با پشتیبانی قوی بسیار اهمیت دارد. زیرا در صورت نیاز به راهنمایی و کار با دستگاه، میزان و کیفیت پشتیبانی تاثیرگذار خواهد بود.

قیمت دستگاه کش لس

قیمت یک دستگاه کش لس به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اینجا چند عامل کلیدی ذکر شده‌اند که بر قیمت نهایی دستگاه کش لس تأثیر می‌گذارند:

جنس بدنه دستگاه

 استفاده از مواد با کیفیت و نوع جنس بدنه می‌تواند قیمت را تحت تأثیر قرار دهد. مثلاً استفاده از جنس‌های مقاوم و با کیفیت بالا ممکن است هزینه را افزایش دهد.

ویژگی‌های اضافی مانند پرینتر

 اگر دستگاه دارای ویژگی‌های اضافی مانند پرینتر باشد، این ممکن است به عنوان یک افزونه اضافه، هزینه را افزایش دهد.

تجهیزات جانبی

 اگر دستگاه همراه با تجهیزات جانبی مانند اسپیکر، موس و کیبورد عرضه شود، این موارد نیز می‌تواند در قیمت نهایی تاثیرگذار باشد.

نوع مانیتور

 نوع و کیفیت مانیتور نیز بر قیمت دستگاه تأثیر می‌گذارد.

برند دستگاه

برند محصول و کشور تولیدکننده دستگاه کش لس می‌تواند بر قیمت تأثیرگذار باشد. برخی از برندها به عنوان برندهای معتبر و با کیفیت در بازار شناخته می‌شوند که ممکن است به عنوان یک فاکتور افزایش قیمت محسوب شوند.

با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانید تصمیم بهتری برای خرید دستگاه کش لس بگیرید.

جمع‌بندی

دستگاه کش لس، به عنوان یک پایانه غیرنقدی بانکی، از سال 1397 در بانک‌ها و مراکز عمومی مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه با نام‌های مختلف شناخته می‌شود مانند پایانه بانکی غیرنقدی، خودپرداز شخصی غیر نقدی، وب کیوسک دیجیتال و غیره. تفاوت کارتخوان و کش لس این است که کش لس برخلاف درگاه‌های دیگر، خود به تنهایی درگاه پرداخت و دریافت است و نیازی به واسطه مانند کارتخوان ندارد. این دستگاه تمام خدمات اینترنت بانک، از کارت به کارت تا پرداخت قبض و شارژ ارائه می‌دهد.

همچنین سلف‌سرویس دستگاه کش لس مانند خودپردازهای دیگر بسیار امن بوده و با سرورهای بانکی قوی محافظت می‌شود. در صورتی در انتخاب بین کارتخوان و کش لس مردد هستید، همچنین جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره تفاوت کارتخوان و کش لس و مشاوره برای اطلاع از قیمت به روز و خرید خودپردازهای غیرنقدی می‌توانید از طریق شماره تماس‌های درج شده بر روی سایت با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *