وبلاگ

راهنمای استفاده کش لس برای حساب های پر تراکنش

24 اردیبهشت وبلاگ راهنمای استفاده کش لس برای حساب های پر تراکنش

پس از دستگاه‌های خودپرداز نقدی، دستگاه‌های کش لس به بازار آمدند که همه امکانات خودپردازهای نقدی را به غیر از پرداخت پول نقد ارائه می‌دادند. اولین مدل‌های کش لس که به ایران وارد شد، انواع دیواری آن بود. اگرچه در ابتدا با استقبال خوبی روبرو نشد، اما پس از چندوقت با سرعت زیادی توسعه پیدا‌کرد و در مراکز مختلف به‌کار گرفته شد. اکنون سایزهای مختلفی از دستگاه‌‌های کش لس قابل دسترس است.

اگر تا به حال از این دستگاه‌ها استفاده نکرده‌اید و یا در به‌کارگیری آنها مشکل دارید، ما در این‌جا  راهنمای استفاده کش لس را برای شما آماده کرده‌ایم تا بتوانید با استفاده از آن، عملیات بانکی خود را بدون نیاز به رفتن بانک انجام دهید.

دستگاه کش لس چیست؟

دستگاه کش لس، که به آن خودپرداز غیرنقدی هم می‌گویند، نوعی دستگاه ATM است که برخلاف انواع مرسوم، پول نقد پرداخت نمی‌کند. این ویژگی سبب می‌شود که این دستگاه‌ها به محفظه بزرگِ مورد نیاز برای اسکناس، احتیاجی نداشته باشند و قیمت خرید آنها کاهش پیدا کند. با توجه به حذف محفظه پول، می‌توان این دستگاه‌ها را در سایزهای مختلفی تولید کرد.

در حال حاضر انواع کیوسکی، دیواری، رومیزی و جیبی آنها موجود است. انواع جیبی یا سیار را می‌توان در نقاط مختلف جابجا کرد و به‌همین دلیل گزینه مناسبی برای کسب‌و‌کارهای در حال حرکت محسوب می‌شوند.

این دستگاه‌ها امکان کارت‌ به کارت را فراهم می‌کنند و برخلاف دستگا‌های پوز، بلافاصله مبلغ را به حساب فروشنده واریز می‌نمایند، زیرا استفاده از آنها شبیه این است که مشتری به یک شبعه بانک یا خودپرداز نقدی مراجعه کرده و پول کالا و خدمات مورد نظر را برای شما کارت به کارت کند.

دستگاه‌های کش لس خدمات دیگری مانند گرفتن مانده حساب، پرداخت قبوض، خرید شارژ، خرید بلیط‌های مترو و اتوبوس، خدمات ارزش افزوده، پرداخت تسهیلات، انتقال وجه و حتی افتتاح حساب را ارائه می‌دهند. به‌عبارت دیگر، می‌توان گفت دستگاه‌های کش لس یک شعبه بانک سیار محسوب می‌شوند.

نکته جالب در مورد این دستگاه‌ها این است که درصدی از تمام مبالغی که به وسیله این دستگاه منتقل می‌شود، به عنوان سود به حساب صاحب آن واریز می‌گردد. بنابراین، استفاده از این دستگاه‌ها علاوه‌بر این‌که به مدیریت حساب های پر تراکنش در ایران کمک می‌کند، سودآوری را نیز به همراه دارد.

راهنمای استفاده کش لس

راهنمای استفاده کش لس تا حد زیادی شبیه به راهنمای استفاده از خودپرداز نقدی یا همان ATM است، با این تفاوت که بخش نقدی را نداشته و ممکن است بر حسب نوع دستگاه، امکانات مختلف و یا اضافی را ارائه دهد. برای مثال، برخی از انواع دستگاه کش لس، امکان خرید بلیط اتوبوس، شارژ کارت شهری و یا افتتاح حساب در برخی از بانک‌ها را فراهم می‌کند. این درحالی است که انواع دیگر چنین امکاناتی را ندارند. همچنین ممکن است طرز استفاده از دستگاه‌های کش لسِ صفحه لمسی قدری با انواع مکانیکی آن متفاوت باشد.

با همه این‌ها ما می‌توانیم یک راهنمای استفاده کش لس را برای امکاناتی که معمولا بین انواع مختلف دستگاه‌ها مشترک هستند ارائه دهیم. امیدواریم این راهنمای استفاده کش لس بتواند تا حد زیادی مشکل شما را برای کارکردن با این دستگاه‌ها حل کند.

راهنمای استفاده کش لس برای دریافت موجودی

برای دریافت موجودی کارت خود، باید از بین امکانات مختلفی که به صورت آیکون‌های کنار هم روی صفحه دستگاه‌ کش لس نمایش داده شده است، گزینه دریافت موجودی را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی باید کارت خود را داخل شیاری که در کنار دستگاه قرار دارد بکشید تا کش لس کارت شما را شناسایی کند.

سپس دستگاه از شما درخواست رمز می‌کند. اگر مانیتور کش لس تاچ باشد، در زیر قسمتی که باید رمز را وارد کنید، یک کیبورد به نمایش درمی‌آید و در صورتی که دستگاه دارای دکمه‌های مکانیکی باشد، باید رمز را با استفاده از آنها وارد کنید و سپس بر اساس نوع دستگاه، کلید ثبت، تایید و … را فشار دهید تا موجودی کارت شما به نمایش در بیاید.

راهنمای استفاده کش لس برای واریز به کارت

برای کارت به کارت کردن، از بین گزینه‌های موجود بر روی صفحه نمایش دستگاه، گزینه «کارت به کارت» را انتخاب کنید. در انواع لمسی، این انتخاب با لمس آیکون بر روی صفحه نمایش و در انواع مکانیکی با استفاده دکمه‌ها صورت می‌پذیرد.

در مرحله بعد لازم است شماره کارتی را که می‌خواهید به آن پول بریزید، وارد کنید. بسیاری از دستگا‌ه‌های کش لس این امکان را دارند که مالک دستگاه تعدادی شماره کارت را در آن ذخیره کند تا مشتری برای پرداخت مجبور به وارد‌کردن کارت مقصد نباشد. در هر حال، اگر قصد واریز به کارت دیگری را دارید، می‌توانید شماره آن را در بخش مربوطه وارد کنید.

سپس مبلغی که می‌خواهید به کارت مقصد بریزید، در کادر ارائه شده، به ریال وارد نمایید.

دستگاه در این مرحله از شما درخواست شماره تلفن گیرنده را می‌کند. برای توضیح بیشتر باید بگوییم بسیاری از دستگا‌های کش لس، برای ارسال پیامِ واریز به گیرنده، از شما تقاضای شماره تلفن می‌کنند. با وارد‌کردن شماره تلفن، پیامک پرداخت برای صاحب حساب مقصد فرستاده می‌شود. مجددا بسیاری از انواع این دستگاه‌ها امکان ذخیره شماره صاحب دستگاه و چند شماره دیگر را فراهم می‌کنند تا مشتری مجبور به واردکردن آن نباشد.

پس از این مرحله، باید گزینه تایید یا انتقال پول را انتخاب کرده و کارت را در شیار کنار دستگاه بکشید. دستگاه کش لس برای انتقال مبلغ مورد نظر، از شما درخواست رمز می‌کند. با وارد‌کردن رمز کارت، مبلغ مورد نظر به شکل آنی منتفل می‌شود.

راهنمای استفاده کش لس برای دریافت صورتحساب

برای دریافت صورتحساب کارت خود می‌توانید از دستگاه کش لس استفاده کنید. برای این منظور مراحل زیر را در پیش بگیرید:

  • وارد آیکون صورت حساب شوید.
  • کارت خود را در شیار کنار دستگاه بکشید و سپس رمز را وارد کنید.
  • در این مرحله صورت حساب 10 گردش آخر کارت شما بر روی صفحه کش لس ظاهر می‌شد. برخی از دستگا‌های کش لس امکان پرینت و یا حتی ایمیل آنی صورت حساب را برای شما فراهم می‌کنند.

راهنمای استفاده کش لس برای افتتاح حساب

همان‌طور که می‌دانید، افتتاح حساب در بانک، نیاز به احراز هویت دارد. در حال حاضر، تنها تعداد معدودی از بانک‌ها، از جمله بانک دی، امکان باز‌کردن حساب به این شکل را فراهم کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، امکانات مربوط به افتتاح حساب توسط دستگاه کش لس، بسیار جدید است و همه این دستگاه‌ها به آن مجهز نیستند. با این حال، اگر از دستگاهی استفاده می‌کنید که این امکان را دارد و می‌خواهید در بانک‌هایی که بازکردن حساب بدین شکل را فراهم کرده‌اند، حساب باز کنید، باید مراحل زیر را در پیش گیرید.

  • آیکون افتتاح حساب را از بین خدمات مختلف دستگاه کش لس انتخاب کنید.
  • نام بانکی را که می‌خواهید در آن حساب باز کنید انتخاب نمایید.
  • اطلاعات لازم برای افتتاح حساب را به‌طور کامل پر کنید.
  • در یکی از مراحل، دوربین دستگاه روشن می‌شود و برای تایید هویت از شما عکس و فیلم می‌گیرد.

راهنمای استفاده کش لس برای  انتقال وجه با احراز هویت

راهنمای استفاده کش لس برای برخی از انواع پیشرفته این دستگاه‌ها، شامل انتقال وجه با احراز هویت است. این نوع انتقال وجه برای جابجایی مبالغ بالا که بدون احراز هویت امکان‌پذیر نیست استفاده می‌شود.

در گذشته افراد برای انتقال مبالغ زیاد باید در ساعات اداری به بانک مراجعه می‌کردند. اما دستگاه‌های پیشرفته کش لس با فراهم‌کردن امکان تایید هویت، انتقال وجه را ساده‌تر کرده‌اند.

با این حال، دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی که این امکان را فراهم می‌کنند، معمولا متعلق به بانک‌ها هستند. برای مثال، بانک سامان دارای کش لس اختصاصی است که انتقال وجه با احراز هویت را امکان‌پذیر می‌کند. برای استفاده از این امکان لازم است مراحل زیر را در پیش بگیرید. لازم به ذکر است مراحل یاد‌شده در این بخش از راهنمای استفاده کش لس به‌طور اختصاصی برای دستگاه‌های بانک سامان نوشته شده است. اما سایر دستگاه‌ها نیز معمولا عملکرد مشابهی دارند.

  • کارت بانکی خود را در شیار دستگاه بکشید.
  • انتقال موجودی را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید.
  • در این مرحله گزینه انتقال وجه با احراز هویت را از بین آیکون‌های نمایش داده شده انتخاب نمایید.
  • برای احراز هویت، کارت ملی خود را در شکافی که برای این منظور تعبیه شده قرار دهید.
  • پس از شناسایی، دستگاه از شما درخواست ثبت اثر انگشت می‌کند تا مطمئن شود شما همان کسی هستید که کارت ملی را وارد کرده‌اید. انگشت خود را در محلی که در پایین دستگاه برای ثبت اثر انگشت تعبیه شده قرار دهید تا اثر آن ثبت شود.
  • پس از این مرحله باید رمز کارت خود را ثبت کرده و در انتها شما حساب یا کارتی را که می‌خواهید پول را به آن منتقل نمایید وارد نمایید.
  • پس از تایید نهایی پول منتفل می‌گردد.

سخن آخر

راهنمای استفاده کش لس به شما کمک می‌کند تا بتوانید از دستگاه‌های پرداخت غیرنقدی به‌خوبی استفاده نمایید. با این حال با توجه به نوع دستگاه، امکانات ارائه شده و همچنین لمسی‌بودن صفحه نمایش، ممکن است راهنمای استفاده کش لس اندکی متفاوت باشد. این راهنما برای امکاناتی که به‌شکل رایج در این دستگاه‌ها وجود دارد نگارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *