وبلاگ

نحوه انتخاب دستگاه کش لس برای فضای کار

نحوه انتخاب دستگاه کش لس برای فضای کار

دستگاه‌های کش لس، چند سالی است که وارد بازار شده‌اند و استفاده از آنها روز به روز در حال گسترش است. این ابزارها بسیار شبیه دستگا‌های خودپرداز هستند، با این تفاوت که وجه نقد ارائه نمی‌دهند. با توجه به این که استفاده از پول نقد در سال‌های اخیر بسیار کاهش‌یافته، کش لس می‌تواند یک جایگزین مناسب، ارزان‌قیمت و بهتر برای خودپردازها محسوب شود. در حال حاضر حتی بسیاری از بانک‌ها برای ارائه خدمات به مشتری از دستگاه کش لس استفاده می‌کنند.

برای آگاهی از نحوه انتخاب دستگاه کش لس، اول لازم است انواع آن را بشناسید. برخلاف دستگاه‌های خودپرداز که تنها یک نوع هستند و نیاز به جای ثابتی دارند، کش لس‌ها شامل انواع مختلفی از دیواری تا جیبی هستند و هر کدام از آنها می‌توانند جوابگوی نیازهای مشاغل خاصی باشند. با شناخت انواع کش لس، اندازه آنها و امکاناتی که ارائه می‌دهند، شما می‌توانید دستگاه مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنید.

اما در قدم اول انتخاب دستگاه کش لس، بیایید با دستگاه کش لس و امکاناتی که ارائه می‌دهد بیشتر آشنا شویم.

دستگاه‌ کش لس چیست؟

دستگاه کش لس، که به آن خودپرداز غیر‌نقدی هم می‌گویند، نوعی دستگاه خودپرداز یا ATM (Automated Teller Machine ) است که پرداخت نقدی ارائه نمی‌دهد. کش لش (cashless) به معنای «فاقد پول نقد» است و به این مفهوم اشاره دارد که این دستگاه‌ها محلی برای ذخیره و ارائه پول نقد ندارند. به عبارت دیگر، مهمترین تفاوت این دستگاه‌ها با خودپردازهای عادی «کش لس»‌بودن آنها است.

از آنجا که لازمه پرداخت پول نقد، وجود یک محل ثابت برای دستگاه، محفظه بزرگ و ویژگی‌های امنیتی خاصی است، دستگاه‌های خودپرداز قیمت خیلی بیشتری دارند. علاوه بر این، نگهداری از آنها نیز مستلزم صرف هزینه بیشتری است. این درحالی است که دستگاه‌های کش لس، به دلیل نداشتن محفظه برای پول نقد، می‌توانند تا انداره‌های بسیار کوچک (در حد جیبی) تغییر سایز دهند و هزینه خرید و نگهداری از آنها هم خیلی کمتر است.

با این حال، انتخاب دستگاه کش لس مستلزم آگاهی از انواع مختلف این دستگاه‌ها و خدماتی است که هر کدام از آنها ارائه می‌دهند.

توجه به این نکته ضروری است که خودپردازهای غیرنقدی تمام خدمات بانکی را که ATM های عادی دارند، ارائه می‌دهند. حتی برخی از آنها خدمات بیشتری مانند شارژ کارت شهری و سایر امکانات را نیز در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند. انتخاب دستگاه کش لس شما را از همه این امکانات بهره‌ند می‌کند.

چرا باید برای کسب‌وکار خود دستگاه کش لس بخریم؟

شاید با خود فکر کنید که دستگاه‌های کارتخوان برای کسب‌و‌کار شما کافی هستند و نیازی به انتخاب دستگاه کش لس ندارید.

ممکن است دستگاه‌های کارتخوان جوابگوی مغازه‌های کوچک مانند سوپر‌مارکت باشند، اما با پیشرفت و توسعه کسب‌و‌کار، خرید یک دستگاه کش لس می‌تواند مشکلات زیادی را از کسب‌و‌کار شما حل کند.

اول از همه، با انتخاب دستگاه کش لس و جایگزین‌کردن آن با کارتخوان، مبلغی که مشتری پرداخت می‌کند بلافاصله به حساب شما واریز می‌شود. این درحالی است که 24 ساعت تا 48 ساعت طول می‌کشد تا مبلغی که با استفاده از دستگاه کارتخوان پرداخت شده است به حساب مقصد واریز گردد.

دستگاه کش لس، امکانات خیلی بیشتری را در مقایسه با کارتخوان در اختیار می‌گذارد. امکان کارت به کارت مبلغ، استعلام موجودی، انتقال وجه، پرداخت قبوض، خرید شارژ و حتی افتتاح حساب، برخی از این امکانات هستند. از همه مهم‌تر این‌که درصدی از مبلغ خرید به حساب صاحب دستگاه واریز می‌گردد. به عبارت دیگر، اگر مشتری شما با استفاده از دستگاه کش لس کیوسکی و یا دیواری نصب شده در محل کار شما، اقدام به خرید اینترنتی و واریز پول به شماره حساب دیگری کند، درصدی از این پول به عنوان سود به حساب شما واریز خواهد است. به همین دلیل نیز کسب و کارهای بسیاری مشتاق انتخاب دستگاه کش لس و نصب آن در محل کار خود هستند.

این دستگاه‌ها به راحتی قابل خرید بوده و نیاز به گردش مالی بالایی ندارند. هر کسی می‌تواند پس از انتخاب دستگاه کش لس، با ارائه کارت ملی و پرداخت هزینه، این دستگاه‌ها را خریداری نماید.

اگر با این توضیحات، موافق خرید دستگاه کش لس برای کسب و کار خود هستید، حالا وقت آن است که با انواع این دستگا‌ه‌ها آشنا شوید تا بتوانید انتخاب دستگاه کش لس را به درستی انجام دهید.

انواع دستگاه کش لس

به‌طور کلی، انواع مختلف خودپردازهای غیر نقدی، می‌توانند امکانات یکسانی را ارائه ‌کنند. به همین دلیل، انتخاب دستگاه کش لس معمولا بر اساس امکانات نیست، بلکه بر اساس سایز است. با این حال، کش لس‌های شرکت‌های مختلف می‌توانند امکانات خاصی را ارائه دهند.

دستگاه‌های کش لس کیوسکی، دیواری، رومیزی، سیار و جیبی، چهار نوع رایج از دستگاه‌های پرداخت غیرنقدی محسوب می‌شوند که هر کدام از آنها برای کسب و کارهای خاصی مناسب هستند.

دستگاه‌های کش لس کیوسکی

این دستگاه‌ها مانند یک کیوسک بر روی زمین نصب می‌شوند. به‌عبارت دیگر، اتصال آنها به دیوار نیست؛ بلکه به زمین است. برخی از انواع دستگاه‌های کش لس کیوسکی مانند خودپرداز کاملا بزرگ هستند و صفحه تاچ ندارند. اما برخی دیگر از انواع پیشرفته‌تر آنها، دارای صفحه لمسی هستند که همه اقدامات با استفاده از آن انجام می‌شود. عدم نیاز این دستگاه‌ها به دکمه‌های فیزیکی، باعث کاهش زیادی در سایز مورد نیاز برای نصب آنها می‌شود. به عبارت دیگر، یک صفحه لمسی کوچک که بر روی پایه قرار گرفته و بر زمین نصب شده است، می‌تواند نمونه‌ای از یک دستگاه‌ کش لس کیوسکی محسوب گردد.

انتخاب دستگاه کش لس کیوسکی معمولا برای مراکز بزرگ مانند بیمارستان‌ها، بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، درمانگاه‌ها و پاساژهای تجاری بزرگ مناسب است.

این دستگاه‌ها به مراجعان کمک می‌کنند که بدون مراجعه به بانک، به بسیاری از خدمات بانکی به شکل ایمن دسترسی داشته باشند. نصب دستگاه کش لس در مراکز بزرگ، یکی از امکاناتی محسوب می‌شود که می‌تواند نقش زیادی در رفاه مراجعان داشته باشد و در عین حال برای صاحب مراکز سود به همراه بیاورد.

دستگاه کش لس دیواری

فرق دستگاه کش لس دیواری با کیوسکی این است که این دستگاه‌‌ها به‌جای زمین، بر روی دیوار نصب می‌شوند. آنها شبیه خودپردازهای نقدی هستند. با این تفاوت که کوچک‌تر بوده و جای کمتری را اشغال می‌کنند. دستگاه‌های کش لس دیواری نیز تمام اقدامات بانکی را به غیر از پرداخت وجه نقد انجام می‌دهند.

این دستگاه‌ها معمولا دارای دکمه‌های فیزیکی هستند و ظاهری شبیه به خودپردازهای نقدی دارند. با این حال، انواعی از آنها نیز وجود دارند که به‌طور کامل از صفحه تاچ بهره می‌برند. به‌طور معمول، کارت در شکافی که در کنار دستگاه وجود دارد، کشیده می‌شود و برخلاف خودپردازهای نقدی، جایی برای ورود و خروج کارت وجود ندارد.

انتخاب دستگاه کش لس دیواری برای انواع وسیع‌تری از مشاغل مناسب است. علاوه بر مراکز بزرگ مانند بیمارستان‌ها، بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، درمانگاه‌ها و پاساژهای تجاری بزرگ، کسب و کارهای کوچک‌تری مانند آرایشگاه‌ها، انبارها و فروشگاه‌های مواد غذایی هم می‌توانند از آنها بهره ببرند.

دستگاه کش لس رومیزی

دستگاه کش لس رومیزی، اندازه کوچک‌تری نسبت به انواع دیواری و کیوسکی دارد و می‌توان آن را بر روی میز قرار داد و یا بر روی دیوار نصب کرد.

انتخاب دستگاه کش لس از این نوع، برای مشاغلی که در آنها مشتری قصد پرداخت در محل را دارد مناسب است. برای مثال سوپرمارکت‌ها، آرایشگاه‌ها، مراکز خدماتی و هر مرکز دیگری که محل ثابتی دارد و قصد دارد از این دستگا‌ه‌ها به‌طور عمده برای دریافت وجه از مشتری استفاده کند، می‌تواند انواع رومیزی این خودپرداز را خریداری نماید. با این حال، دستگاه کش لس رومیزی سایر امکانات بانکی را نیز ارائه می‌دهد و در صورتی که مشتریان بخواهند از آن برای مقاصد بانکی دیگری غیر از پرداخت وجه استفاده کنند، می‌توانند به راحتی از این دستگاه بهره ببرند.

دستگاه کش لس جیبی

این دستگاه آن‌قدر کوچک است که به راحتی در جیب قرار می‌گیرد. با وجود اندازه کوچک، دستگاه کش لس جیبی همه امکاناتی را که سایر دستگا‌های پرداخت غیرنقدی ارائه می‌دهند را دارد. حتی برخی از مدل‌های این دستگا‌ه‌ها دارای امکاناتی هستند که به وسیله آنها مشتری می‌تواند به افتتاح حساب در بانک‌های خاصی (درحال‌حاضر بانک سینا و دی) بپردازد. برای این منظور، دوربین کوچکی بر روی دستگاه نصب شده است که برای تایید هویت کاربر استفاده می‌شود.

دستگاه کش لس جیبی بسیار شبیه به گوشی تلفن همراه است و معمولا بیشتر امکاناتی که ارائه می‌دهد، با استفاده از صفحه لمسی آن است. بسیاری از انواع این نوع دستگا‌ه‌ها سیار هستند و با استفاده از سیم کارت و وای‌فای کار می‌کنند. بنابراین، علاوه بر مشاغلی که جای ثابتی دارند، کسب و کارهایی که مرتبا تغییر محل می‌دهند هم می‌توانند از آن استفاده کنند. این دستگاه‌ها شبیه به کارتخوان‌ها یا دستگاه‌‌های پوز سیار هستند؛ با این تفاوت که امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند.

سخن آخر

دستگاه کش لس و یا خودپرداز غیر نقدی، نوعی دستگاه است که تمام امکانات خودپردازهای نقدی را به غیر از پرداخت پول نقد انجام می‌دهد. انواع مختلفی از این دستگاه‌ها وجود دارند. انتخاب دستگاه کش لس برای کسب و کار باید با توجه به سایز آن باشد. کسب و کارهای بزرگ معمولا نیاز به انواع ثابت (کیوسکی و دیواری) خودپرداز غیر نقدی دارند. درحالی‌که انواع سیار کسب و کار به کش لس های جیبی سیار نیازمند هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *