وبلاگ

آیا کارت عابر بانک شکسته همچنان قابل استفاده است؟

آیا کارت عابر بانک شکسته همچنان قابل استفاده است؟

با توجه به کاربرد گسترده کارت عابر بانک، می‌توان گفت که این کارت یکی از مهم‌ترین دارایی‌های هر فرد است. افراد معمولا کارت عابر بانک را داخل کیف و جیب خود می‌گذارند که در این صورت احتمال خم شدگی یا شکستگی کارت در اثر فشار زیاد وجود دارد. به همین دلیل یکی از رایج‌ترین سوالات در زمینه کارت بانکی و عابر بانک این است که آیا کارت عابر بانک شکسته همچنان قابل استفاده است؟ در این مقاله در خواهیم یافت که آیا کارت عابر بانک شکسته کار می‌کند یا خیر. همچنین بررسی می‌کنیم که چه کارت‌هایی را می‌توان تعمیر نمود.

چگونه کارت عابر بانک شکسته را درست کنیم؟

تعمیر کارت عابر بانک شکسته تنها در یک صورت امکان پذیر است؛ آن هم اینکه کارت از جایی غیر از بخش مغناطیسی آن شکسته باشد. بخش مغناطیسی به نوار سیاه رنگی گفته می‌شود که در پشت کارت قابل مشاهده است. اگر این بخش همچنان سالم باشد، می‌توان برای تعمیر کارت از چسب استفاده نمود. اما اگر بخش مغناطیسی کارت خراب شده باشد، دیگر نمی‌توان از آن کارت استفاده کرد؛ زیرا تمامی اطلاعات حساب شما در این بخش ثبت شده است.

اگر نوار مغناطیسی کارت شما دچار مشکل شده است، می‌توانید عملیات بانکی مورد نظر خود را از طریق موبایل بانک و یا اینترنت بانک‌ها انجام دهید و در اسرع وقت برای ثبت درخواست دریافت کارت جدید به شعبه بانک مورد نظر خود مراجعه نمایید.

نشان دادن پشت کارت عابر بانک توسط شخصی

با خراب شدن نوار سیاه پشت کارت عابر بانک، دیگر آن کارت قابل استفاده نمی باشد.

پاک شدن نوار سیاه کارت بانکی

اگر نوار سیاه کارت بانکی به هر دلیلی خراب شده و یا قسمتی از آن پاک شود، عملا کارت شما دیگر قابل استفاده نخواهد بود. به این دلیل که تمامی اطلاعات کارت شما در این قسمت ذخیره شده و دستگاه عابر بانک و یا دستگاه پوز با استفاده از این نوار اطلاعات حساب شما را بدست می‌آورند. همچنین برای از بین نرفتن اطلاعات کارت بانکی، باید از قرار دادن آن در کنار اجسامی که خاصیت مغناطیسی دارند و همچنین دستگاه‌هایی مانند تلویزیون، بلندگو و موبایل خودداری نمایید. زیرا این دستگاه‌ها قابلیت ایجاد مشکل برای نوار مغناطیسی و یا پاک شدن اطلاعات ضبط شده روی آن را دارند.

در صورتی که به نوار مغناطیسی و یا اطلاعات آن آسیبی وارد شود، دیگر کارت شما قابل استفاده نخواهد بود.

اقدامات احتیاطی برای کارت‌های شکسته

برای تعمیر کارت عابر بانک شکسته، می‌توان از چسب استفاده کرد. چسب‌های مختلفی برای این کار وجود دارند. شما می‌توانید از چسب نواری یا چسب قطره‌ای برای چسباندن کارت‌های بانکی شکسته خود استفاده کنید. برای تعمیر کارت بانکی با استفاده از چسب نواری باید مقداری چسب را جدانموده و روی قسمتی که کارت دچار شکستگی شده است بچسبانید. برای اثر بخشی بهتر هم در پشت و هم در جلو کارت از این چسب استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از چسب نواری شیشه‌ای و یا چسب برق استفاده کنید. مزیت چسب‌های شیشه‌ای به چسب برق این است که به زیبایی کارت شما آسیبی وارد نمی‌کنند.

گزینه دیگر برای چسباندن کارت بانکی، چسب قطره‌ای است. این چسب به صورت فوری عمل می‌کند و قدرت چسبندگی بالایی دارد. همچنین برای چسباندن کارت عابر بانک شکسته شده، چسب 123 نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این روش برای زمانی استفاده می‌شود که کارت دو قسمت شده باشد. برای استفاده از چسب قطره‌ای، باید ابتدا روی محل شکستگی کارت چند قطره چسب بریزید. سپس دو قطعه کارت را از محل شکستگی برروی یکدیگر قرار دهید. با فشردن دو قطعه روی یکدیگر و نگهداشتن آن برای چند ثانیه، چسب قطره‌ای این دو قطعه را به یکدیگر می‌چسباند و کارت به راحتی تعمیر می‌شود.

نحوه چسباندن کارت عابر بانک شکسته

اطلاعات حساب شما قسمت نوار مشکی رنگ پشت کارت ذخیره می شود.

تاثیر شکستگی بر کارت‌های مغناطیسی و تراشه‌دار

همانطور که گفته شد، اگر کارت‌های مغناطیسی از قسمت نوار مشکی رنگ پشت کارت دچار مشکل شوند، امکان تعمیر آن‌ها وجود نخواهد داشت. چرا که اطلاعات حساب شما در این قسمت ذخیره شده است. اگر کارت مغناطیسی از قسمتی غیر از نوار مشکی رنگ پشت کارت شکسته باشند، امکان تعمیر آن به راحتی و با استفاده از چسب وجود دارد. تنها کافیست قسمت شکسته شه را با استفاده از چسب نواری یا قطره‌ای به هم بچسبانید. همچنین می‌توانید برای چسباندن این کارت‌ها از چسب‌های دیگری مانند چسب برق استفاده کنید. اما نکته مهم این است که زیبایی کارت شما از بین می‌رود.

کارت‌های تراشه دار نیز دارای یک قسمت فلزی روی کارت هستند. این قسمت مهم‌ترین قسمت کارت‌های تراشه دار است که تمامی اطلاعات حساب شما روی آن ذخیره شده است. به همین دلیل اگر کارت از قسمت فلزی آن شکسته شده باشد، قابلیت تعمیر آن وجود ندارد. اما اگر شکستگی از هر جایی به غیر از قسمت فلزی کارت باشد، مانند کارت‌های مغناطیسی می‌توان با استفاده از مقداری چسب، آن‌ها را تعمیر کرد. به دلیل اینکه تراشه فلزی موجود در این نوع کارت‌ها بسیار کوچک است، احتمال از بین رفتن کامل اطلاعات و خرابی کارت کمتر از کارت‌های مغناطیسی است.

علت کار نکردن کارت بانکی

کارت بانکی می‌تواند به دلیل قدیمی شدن و ایجاد خط و خش، ترک یا شکستگی روی نوار مغناطیسی آن، ممکن است کار نکند. اگر به هر دلیلی قسمت مغناطیسی کارت شما دچار مشکل شود، دستگاه کارتخوان، دستگاه کش لس و دستگاه پوز نمی‌توانند کارت شما را بخوانند و به همین دلیل کارت شما کار نمی‌کند. همچنین تماس با مایعات مخرب یا مواد شیمیایی باعث از بین رفتن خاصیت کارت و خرابی آن خواهد شد.

از طرفی دیگر عواملی مانند تماس با میدان‌های الکترواستاتیکی و قرار گرفتن کارت در معرض دمای بسیار بالا، می‌توانند باعث خرابی کارت بانکی شما شوند. قرار گرفتن در معرض میدان‌های مغناطیسی باعث پاک شدن یا از بین رفتن اطلاعات ضبط شده برروی نوار مغناطیسی کارت می‌شود.

شخصی در حال کارت کشیدن در دستگاه کارتخوان

کارت عابر بانک شکسته شده دس هیچ دستگاهی قابل استفاده نمی باشد.

سخن پایانی

کارت عابر بانک یکی از مهم‌ترین وسایل هر فردی است که برای جا به جایی پول و یا خرید استفاده می‌شود. این کارت ممکن است در اثر زمان و تحت فشار قرار گرفتن، خم شده یا بشکند. کارت عابر بانک شکسته کار می‌کند اگر این شکستگی روی نوار مشکی رنگ که در پشت کارت قرار دارد نباشد، می‌توان کارت را تعمیر نمود. برای تعمیر کارت بانکی می‌توان از انواع چسب استفاده نمود. اگر کارت شما خمیده شده و یا ترک برداشته است، می‌توانید با استفاده از چسب نواری شیشه‌ای آن را محکم کنید؛ اما کارت شما به دو قطعه تقسیم شده است، باید از چسب قطره‌ای برای چسباندن آن استفاده کنید.

سوالات متداول

  • کارت عابر بانک شکسته کار می‌کند یا خیر؟

دو نوع کارت عابر بانک وجود دارد. کارت‌های مغناطیسی که در پشت آن‌ها نواری مشکی رنگ وجود دارد؛ و کارت‌های هوشمند یا تراشه دار که یک قطعه فلزی روی آن‌ها وجود دارد. این قسمت‌ها، جایی هستند که اطلاعات حساب شما در آن‌ها ذخیره می‌شود و در صورتی که به آن‌ها آسیبی وارد نشود، کارت همچنان قابل استفاده است. در واقع تا زمانی که به بخش مغناطیسی کارت آسیبی نرسد، آن کارت قابل استفاده است.

از طرفی تا زمانی که قسمت فلزی کارت سالم باشد، می‌توان از کارت تراشه دار استفاده کرد. برای چسباندن کارت عابر بانک شکسته می‌توان از انواع چسب استفاده نمود؛ بستگی دارد که شکستگی چگونه باشد. اگر این شکستگی در حد برداشتن ترک باشد، با چسب نواری نیز می‌توان کارت را تعمیر نمود. اما اگر کارت در اثر شکستگی به دو نیم تقسیم شده باشد، باید این دو نیم را از طریق چسب قطره‌ای به یکدیگر چسباند.

  • اگر کارتم بشکند، چه کاری باید انجام دهم؟

اولین قدم: با بانک خود تماس بگیرید و کارت خود را گزارش دهید که شکسته شده است. آنها کارت شما را غیرفعال می کنند تا از تراکنش های غیرمجاز جلوگیری شود. دومین قدم: به نزدیکترین شعبه بانک خود مراجعه کنید و کارت جدیدی درخواست کنید. سومین قدم: تراکنش های بانکی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ فعالیتی غیرمجاز در کارت شما انجام نشده است.

  • آیا می توانم از کارت شکسته خود استفاده کنم؟

خیر. استفاده از کارت عابر بانک شکسته خطرناک است زیرا ممکن است اطلاعات کارت شما در معرض خطر قرار گیرد. حتما کارت خود را به محض شکستن به بانک گزارش دهید و کارت جدیدی درخواست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *