وبلاگ

چگونه چک خود را از طریق دستگاه عابر بانک واریز کنیم؟

چگونه چک خود را از طریق دستگاه عابر بانک واریز کنیم؟

چگونه چک خود را از طریق دستگاه عابر بانک واریز کنیم؟

عملیات ثبت، صدور و واریز چک ها از طریق خودپردازها (عابر بان4ک‌ها) نیز قابل انجام است. برای ثبت چک با دستگاه خودپرداز باید به خودپرداز بانک صادر کننده مراجعه نمایید و پس از انجام مراحل احراز هویت، می‌توانید چک خود را ثبت نمایید. همچنین متقاضیان دریافت و یا انتقال چک نیز می‌توانند با در دست داشتن کارت بانکی، به دستگاه عابر بانک مربوط به آن کارت بانکی مراجعه نموده و سپس پس از انجام مراحل احراز هویت، گزینه تایید دریافت و یا انتقال چک را انتخاب نمایند. نکته مهم و اصلی در هنگام انجام این عملیات، یکسان بودن کارت بانکی با خودپرداز است. در ادامه مراحل نحوه ثبت چک با دستگاه خودپرداز را توضیح خواهیم داد.

ثبت چک با دستگاه خودپرداز

چک صیادی دز سال‌های اخیر جایگزین نوع قدیمی چک‌ها شدند. برای صدور و یا دریافت این نوع چک، باید این کار را از طریق سامانه‌ای به نام صیاد انجام دهید. این کار از طریق اینترنت، تلفن هوشمند و دستگاه‌های خودپرداز قابل انجام است. تنها لازم است که شما کارت عابر بانک خود را در دست داشته باشید و به دستگاه عابر بانک مراجعه نمایید. برای ثبت چک با استفاده از دستگاه خودپرداز باید مراحل زیر را طی نمایید:

  1. ابتدا با کارت بانکی مربوط به بانک دسته چک صادر شده، به خودپرداز همان بانک مراجعه نمایید.
  2. کارت خود را وارد عابر بانک نموده و سپس رمز خود را وارد نمایید.
  3. سپس از میان گزینه‌های موجود گزینه صدور چک را انتخاب نمایید.
  4. در صفحه باز شده، شناسه 16 رقمی مربوطه به چک مورد نظر خود را وارد نموده و در نهایت دکمه تایید را فشار دهید.
  5. سپس صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در آن اطلاعاتی مانند شماره شبا، شماره چک و… را نشان می‌دهد.
  6. با فشار دادن گزینه تایید، صفحه دیگری برای شما باز می‌شود که در آن اطلاعاتی مانند کدملی، تاریخ موعد و مبلغ چک از شما خواسته می‌شود.
  7. با تایید اطلاعات چک مورد نظر شما ثبت خواهد شد.
نحوه ثبت چک با دستگاه خودپرداز

نحوه ثبت چک با دستگاه خودپرداز بانک ملت

ثبت چک با عابر بانک ملت

بانک ملت یکی از اولین بانک‌هایی است که خدمات ثبت چک با استفاده از دستگاه عابر بانک را ارائه نموده است. ثبت چک با دستگاه خودپرداز ملت نیز مانند مراحلی است که در بالا توضیح دادیم. تنها باید توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید چکی را با استفاده از دستگاه عابر بانک ملت ثبت کنید، حتما باید کارت و دسته چک شما نیز مربوط به بانک ملت باشند.

ثبت چک با عابر بانک تجارت

نحوه ثبت چک با دستگاه خودپرداز تجارت به این صورت است که شما ابتدا باید با کارت بانکی خود به یکی از عابر بانک‌های تجارت مراجعه نموده و پس از وارد نمودن رمز عبور خود گزینه صدور چک را انتخاب نمایید. سپس شناسه 16 رقمی چک را وارد نموده و سپس اطلاعاتی همچون کد ملی، تارخی موعد و مبلغ چک را وارد نمایید تا اطلاعات چک شما در سامانه ثبت شود. برای این کار باید دسته چک، کارت عابر بانک و دستگاه خودپرداز هر سه متعلق به بانک تجارت باشند.

نحوه تایید چک با خودپرداز

دقت کنید برای تایید چک از طریق عابر بانک باید صارد کننده دسته چک، کارت عابر بانک یکی باشد و همچنین خود دستگاه خود پرداز نیز متعلق به همان بانک باشد. جهت تایید چک ابتدا کارت خود را وارد کرده و رمز عبور خود را وارد نمایید. سپس گزینه تایید دریافت برگه چک را بزنید. در صفحه جدید کد شناسه 16 رقمی چک را وارد کنید. در نهایت اطلاعات نمایش داده شده از چک را بررسی کنید و گزینه تایید را بفشارید.

شخصی در حال استفاده از دستگاه خودپرداز

نحوه تایید و ثبت چک با دستگاه خودپرداز مسکن

ثبت چک با عابر بانک مسکن

نحوه ثبت چک با دستگاه خودپرداز مسکن نیز مانند سایر عابر بانک‌هاست. تنها کافی است دسته چک، کارت عابر بانک و دستگاه خودپرداز هر سه برای بانک مسکن باشند. ابتدا کارت خود را وارد عابر بانک نموده و رمز عبور خود را وارد کنید. سپس دکمه صدور چک را قشار دهید. در مرحله بعد شناسه 16 رقمی چک مورد نظر را وارد کنید. در نهایت اطلاعات خواسته شده را وارد کنید تا چک شما ثبت شود.

ثبت چک با عابر بانک کشاورزی، صادرات و سپه

بانک‌هایی مانند بانک کشاورزی، صادرات و سپه نیز بنابر دستور بانک مرکزی امکان ثبت چک را با استفاده از عابر بانک برای مشتریان خود فراهم نموده‌اند. برای این کار باید توجه داشته باشید که دسته چک، کارت و دستگاه عابر بانک هر سه متعلق به یک بانک باشند. در این صورت شما می‌توانید از خدمات ثبت چک با دستگاه خودپرداز استفاده نمایید. مراحل ثبت چک صیادی با دستگاه عابر بانک کشاورزی، بانک صادرات و بانک سپه کاملا مشابه با سایر بانک‌ها بوده و شما  باید مراحل مشابهی را برای ثبت چک صیادی خود طی نمایید. مراحل ثبت چک با دستگاه خودپرداز در ابتدای مقاله به صورت کامل شرح داده شده است.

نکات مهم هنگام ثبت چک با دستگاه خودپرداز

مهم‌ترین نکته این است که صادر کننده دسته چک، صادر کننده کارت عابر بانک و همچنین دستگاه خودپرداز برای یک بانک باشند. چنانچه یکی از موارد گفته شده متعلق به بانک دیگری باشند، انجام مراح ثبت چک امکان پذیر نخواهد بود. همچنین باید دقت داشته باشید که برای ثبت چک با دستگاه عابر بانک حتما باید کارت عابر بانک داشته باشید. برای ثبت چک حتما باید شماره ملی شخصی که می‌خواهید چک را در وجه وی صادر کنید را داشته باشید؛ در غیر این صورت امکان ثبت چک به نام فرد مذکور وجود ندارد.

رایج‌ترین مشکلات و راه حل‌ها

رایج‌ترین مشکلی که در زمان ثبت چک با دستگاه خود پرداز ممکن است به وجود بیاید، عدم یافتن خود پرداز یکسان با کارت بانکی و دسته چک می‌باشد. در این صورت راه‌های دیگری برای این کار وجود دارد. برای مثال می‌توانید از اینترنت بانک و یا موبایل بانک برای ثبت چک صیادی استفاده کنید. برای این کار باید یک بار به شعبه بانک مورد نظر خود مراجعه نموده و رمز موبایل بانک خود را دریافت نمایید و سپس برای ثبت چک صیادی خود اقدام نمایید.

سخن پایانی

چک یکی از رایج‌ترین روش‌های جا به جایی وجه میان مردم و فروشندگان است. برای جلوگیری از ایجاد مشکل در ارائه چک‌های مختلف، از چک صیادی رو نمایی شد. برای استفاده از این نوع چک، باید ابتدا آن را در سامانه صیاد ثبت کنید.

برای ثبت چک صیاد می‌توانید از طریق اینترنت بانک، موبایل بانک و دستگاه‌های عابر بانک اقدام نمایید. تنها باید کارت عابر بانک خود را در دست داشته باشید و مراحل اهراز هویت را کامل کرده و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید تا چک شما در سامانه صیاد ثبت شود. این روش همچنین برای دریافت و یا انتقال چک نیز کاربرد دارد. در این مقاله به صورت کامل مراحل ثبت چک با دستگاه خودپرداز را شرح دادیم.

ای تی ام پوز تهران

سوالات متداول

  • مراحل ثبت چک با دستگاه خودپرداز چیست؟

1-مراجعه به دستگاه خودپرداز بانک مورد نظر 2-انتخاب گزینه “خدمات چک صیادی” 3-انتخاب گزینه “ثبت چک” 4-ورود اطلاعات شناسه صیادی 16 رقمی 5-ورود اطلاعات مربوط به چک (تاریخ، مبلغ، نام و نام خانوادگی صاحب حساب) 6-تایید اطلاعات 7-دریافت رسید ثبت چک

  • چه نوع چک‌هایی را می‌توان با دستگاه خودپرداز ثبت کرد؟

در حال حاضر امکان ثبت چک‌های صیادی با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز وجود دارد. چک‌های صیادی چک‌هایی هستند که از اسفند 1400 به بعد توسط بانک‌ها صادر شده‌اند و دارای 16 رقمه شناسه صیادی هستند.

  • آیا برای ثبت چک با دستگاه خودپرداز نیاز به رمز دوم کارت است؟

بله، برای ثبت چک با دستگاه خودپرداز به رمز دوم کارت بانکی خود نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *