وبلاگ

تفاوت دستگاه خودپرداز و کیوسک بانک چیست؟

تفاوت دستگاه خودپرداز و کیوسک بانک

در دنیای امروزه تکنولوژی پیشرفت چشمگیری در تمامی مسائل زندگی انسان ها داشته است. افراد نیز سعی دارند کارهای روزمره خود را به کمک این پیشرفت ها جلو ببرند. هریک از نیاز های ما در روز به وسیله ی ابزار مرتبط با آن نیاز برطرف می‌‎شود. مسائل بانکی و مالی نیز ازقدیم جزئی از کارهای روزمره بوده که روز به روز انجام دادن انها به وسیله ی ابزار هایی که به کمک پیشرفت تکنولوژی ساخته شده اند، آسان تر شده است. در این مقاله به ذکر تفاوت دستگاه خودپرداز و کیوسک بانک پرداخته ایم تا شما با آگاهی بیشتر کارکرد هرکدام و اینکه کدام یک از این دو دستگاه بهتر است،آشنا کنیم.

دستگاه خودپرداز

آشنایی جامع با دستگاه خودپرداز

دستگاه خودپرداز چیست؟

قبل از اینکه به تفاوت دستگاه خودپرداز و کیوسک بانک بپردازیم، نیاز است تا با این دستگاه ها به صورت جداگانه آشنا شویم.

دستگاه عابربانک یا به عبارتی Automated Teller Machine دستگاهی پیشرفته و الکترونیکی میباشد که به متقاضیان خود ،خدمات بانکی را ارائه میکند به طوری که نیاز به حضور در شعب نیست و محدودیت زمانی در هر ساعتی از روز و شب ندارد. این دستگاه با  نام دیگری نیز بین مشتریان خود شناخته شده است مانند عابربانک،زودپردازو آنی بانک. شما به راحتی با استفاده از این دستگاه قادر به انجام امور بانکی خود بدون صرف زمان طولانی هستید.

کیوسک بانکی به رنگ مشکی و سفید

معرفی کیوسک بانکی

دستگاه کیوسک بانکی چیست؟

این دستگاه نیز دستگاهی الکترونیست که در شعب بانک ها هستند و کار مشتریان را به گونه ای راحت کرده که دیگر نیاز به صرف زمان برای ایستادن در صف های طولانی و زمان‎بر و درخواست انجام کارها به وسیله ی کارمندان بانک نیست. ساختار این دستگاه بطوری بوده است که با ارائه خدمات فراوان، مشتریان به راحتی ازخدمات مورد نظرشان بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که این دستگاه را با نام های دستگاه کیوسک بانکی Web Kiosk یا کیوسک اطلاعاتی بانک نیز می‎‎‎‎‎‎نامند.

تفاوت دستگاه خودپرداز و کیوسک بانک در عملکرد

حال که با این دو دستگاه آشنا شده ایم به مضوع اصلی این مقاله یعنی تفاوت دستگاه خودپرداز و کیوسک بانک می پردازیم. دستگاه خودپرداز و کیوسک بانکی، هردو برای انجام امور بانکی و مالی مشتریان خود هستند. اما تفاوت‎‎‎‎‎‎‎های چشمگیری نیز بین آنها وجود دارد؛ مثلا دستگاه خودپرداز خدماتی ازقبیل دریافت وجه نقد، انتقال وجه، پرداخت قبوض، شارژ تلفن همراه، مشاهده موجودی حساب، دریافت صورتحساب و تغییر رمز اول و دوم می‌باشد.

همچنین تعامل با دستگاه های خودپرداز از طریق دکمه هایی روی دستگاه است و صفحه نمایش آن صورت می‌گیرد. دستگاه خودپرداز بسیاری از خدمات را بطور خودکار انجام می‌دهد مانند  دریافت وجه.این دستگاه از لحاظ هزینه، به بودجه کمتری درمقایسه با دستگاه کیوسک بانک را دارد و لزوما نباید در شعب بانک ها نصب شود بلکه به راحتی در اماکنی مانند مراکز خرید، خیابان ها و پایانه های مسافربری می‌توان نصب شود.

اما دستگاه  کیوسک بانک علاوه بر انجام خدمات دستگاه خودپرداز، خدمات دیگری مانند چاپ لیست تراکنش‌ها، دریافت صورتحساب تفصیلی، بروزرسانی اطلاعات حساب، درخواست صدور کارت بانک، و نوبت‌دهی برای ملاقات با کارمند بانک را نیز دارند. این دستگاه دارای صفحه نمایشی لمسی بوده و در مقایسه با دستگاه خودپرداز صفحه نمایش بزرگتری دارد که مسلما تعامل و کارکردن با آنها راحت تر است و اینکه در انجام برخی امور مانند صدور کارت بانک  باید حتما از کارمند بانک کمک بخواهید. دستگاه کیوسک بانکی دلیل امکانات پیشرفته تر و صفحه نمایش لمسی از هزینه ی بیشتری در مقایسه با دستگاه خودپرداز برخوردار بوده و در نهایت این دستگاه ها صرفا در مقابل شعب بانک نصب می‌شوند.

عملکرد دستگاه خودپرداز

درابتدا باید کارت بانکی خود را وارد کنید  و زبان موردنظر و رمز عبور را درج نمایید. سپس با باز شدن صفحه ای جدید که شامل لیستی از خدمات قابل ارائه دستگاه است، می‌توانید خدمات یا تراکنش موردنظرتان را انتخاب کنید. هر خدمات به طور واضح شما را برای اتمام تراکنش کمک می‌کند ولی باید در وارد کردن اطلاعاتی مانند رمز یا شماره حساب دقت لازم را داشته باشید. درصورتی که به دریافت رسید نیاز داشتد میتوانید دکمه چاپ رسید را بزنید. درآخر پس از اعلان (تراکنش شما با موفقیت انجام شد) قادر به دریافت کارت بانکی از دستگاه هستید.

شخصی در حال دریاف پول نقدر از دستگاه خودپرداز

قابلیت برداشت پول نقد از خودپرداز

عملکرد کیوسک بانک

عملکرد کیوسک بانک نیز تا حد زیادی شبیه به دستگاه خود پرداز بوده اما تفاوتی مانند انجام برخی خدمات منحصر بفر برای دستگاه کیوسک بانک وجود دارد مانند چاپ لیست تراکنش‌ها، دریافت صورتحساب تفصیلی، به روزرسانی اطلاعات حساب، درخواست صدور کارت بانک و نوبت‌دهی برای ملاقات با کارمند بانک. همچنین وجه تفاوت دیگر آن با دستگاه خودپرداز درنوع ساختار فیزیکیشان است که دستگاه کیوسک بانک از صفحه نمایش لمسی برخوردار است.

کاربرد های دستگاه خودپرداز و کیوسک بانکی

یکی دیگر از انواع تفاوت دستگاه خودپرداز و کیوسک بانک عملکرد این دو دستگاه می باشد؛ که هرکدام برای انجام امور بانکی به وجود آمده است که با تکنولوژی روز دنیا روبه‌رو است. کاربردهای زیاد این دستگاه ها باعث شده که افراد بدون ورود به شعب بانک، امور بانکی خود را انجام بدهند. دستگاه خودپرداز و کیوسک بانکی کاربرد های مشترکی مانند دریافت وجه نقد، انتقال وجه، پرداخت قبوض، شارژسیمکارت تلفن همراه، مشاهده موجودی و تغییر رمز را ارائه می‌کنند.

لازم به ذکر است که این دو دستگاه هرکدام کاربردهای منحصربه فردی دارند مانند:چاپ لیست تراکنش ها ، دریافت صورتحساب تفضیلی، بروزرسانی اطلاعات حساب، درخواست صدور بانک و نوبت دهی برای ملاقات با کارمند بانک را ارائه می‌کند که همه این ها خدمات متمایز دستگاه کیوسک بانک است.

 

 

مزایا و معایب دستگاه خودپرداز

دستگاه‌های خودپرداز (ATM) به عنوان ابزارهای بانکی خودکار، امکانات متنوعی را برای دسترسی سریع و آسان به خدمات بانکی فراهم می‌کنند. این دستگاه‌ها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

مزایا

  • دسترسی آسان: می‌توان گفت که دستگاه های خودپردازدر اکثر نقاط شهر قرار گرفته اند تا دسترسی مردم به آنها کار دشواری نباشد. این دستگا ها اغلب در مراکز خرید،پایانه های مسافربری، شعب بانک و خیابان ها قرار گرفته اند.
  • نداشتن محدودیت زمانی در هرساعت از روز و شب: از دستگاه‌های خودپرداز می‌توان در هرساعت از روز و شب استفاده کرد و هیچ یک از ارائه خدمات دارای محدودیت نیست.
  • کاهش شلوغی در شعب بانک ها: دستگاه خودپرداز تا حد زیادی از امورات بانکی مشتریان را انجام میدهد به گونه ای که به جز مواقع خاص نیاز به حضور در شعب بانک نباشد.
  • سرعت بالا: تراکنش ها به‌وسیله دستگاه خودپرداز به سرعت انجام می‌شود و نیاز به صرف زمان طولانی و حضور در شعب نیست.

معایب

  • عدم امکان دریافت مشاوره: مشریان قادر به دریافت مشاوره از دستگاه خودپرداز نیستند و باید به تنهایی به انجام امور خود بپردازند.
  • مشکلات فنی: این دستگاه‌ها گاها با مشکلات فنی مانند خرابی ها ممکن است اتصالشان قطع شود و نتوان با آنها کار کرد.
  • محدودیت در نوع تراکنش: دستگاه خودپرداز به تنهایی قادر به انجام تمامی امور بانکی نمی‌باشد و دراین صورت باید به شعب بانک مراجعه نمود.
  • خطر سرقت و کلاهبرداری: دربرخی موارد امکان دارد استفاده از دستگاه خودپرداز با خطر سرقت یا کلاهبرداری روبه‌رو باشد.
تفاوت دستگاه خودپرداز و کیوسک بانک

تفاوت دستگاه خودپرداز و کیوسک بانک

کلام پایانی

در این مقاله پی بردیم که تفاوت دستگاه خودپرداز و کیوسک بانک چیست. همچنین به این نتیجه رسیدیم که دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک بانکی ازجمله ابزارهایی هستند که در انجام امور بانکی برای  کمک به مشتری ساخته شده است. این دستگاه‌های نوین و کارآمد طیف گسترده‎ای از خدمات بانکی را رائه داده است تا مشتریان برای انجام امورات اولیه ی بانکی خود به شعب مراجعه ننمایند و بدون ایستادن در صف های طولانی کارهای خودرا انجام بدهند. این دوستگاه مشابه یکدیگر هستند و جز به ارائه چند خدمات،خدمات مشابهی را انجام می‌دهند. خدمات مشابهی که دستگاه خودپرداز با دستگاه کیوسک بانکی دارد شامل:  دریافت وجه نقد، انتقال وجه، پرداخت قبوض، شارژسیمکارت تلفن همراه و… است.

اما خدمات متمایزی که ویژه ی دستگاه کیوسک بانکی است، خدمات چاپ لیست تراکنش‌ها، دریافت صورتحساب تفصیلی، بروزرسانی اطلاعات حساب، درخواست صدور کارت بانک و نوبت‌دهی برای ملاقات با کارمند بانک می‌باشد. استفاده از این دو دستگاه مزایا و معایبی دارد که قابل توجه است مثل دسترسی آسان، سرعت بالا، ارائه خدمات در تمام ساعات شبانه‌روز و کاهش ترافیک شعب بانک‌ها. معایب استفاده از این دستگاه شامل: محدودیت در نوع تراکنش‌ها، خطر سرقت و کلاهبرداری، مشکلات فنی و عدم امکان دریافت مشاوره از جمله معایب استفاده از این دستگاه‌ها هستند.

ای تی ام پوز تهران

سوال متداول

  1. تفاوت دستگاه خودپرداز و کیوسک بانک چیست؟

دستگاه‌های خودپرداز برای انجام تراکنش‌های بانکی پایه مانند دریافت وجه نقد، انتقال وجه و پرداخت قبوض طراحی شده‌اند. در حالی که کیوسک‌های بانکی علاوه بر این خدمات، امکاناتی مانند چاپ لیست تراکنش‌ها، دریافت صورتحساب تفصیلی، بروزرسانی اطلاعات حساب، درخواست صدور کارت بانک و نوبت‌دهی برای ملاقات با کارمند بانک را نیز ارائه می‌دهند.

  1. مزایای استفاده از دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک‌های بانکی چیست؟

دسترسی آسان، سرعت بالا، ارائه خدمات در تمام ساعات شبانه‌روز، کاهش ترافیک شعب بانک‌ها و صرفه‌جویی در وقت از جمله مزایای استفاده از این دستگاه‌ها هستند.

  1. معایب استفاده از دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک‌های بانکی چیست؟

محدودیت در نوع تراکنش‌ها، خطر سرقت و کلاهبرداری، مشکلات فنی و عدم امکان دریافت مشاوره از جمله معایب استفاده از این دستگاه‌ها هستند.

  1. در چه مواقعی باید از دستگاه خودپرداز و در چه مواقعی باید از کیوسک بانک استفاده کرد؟

برای انجام تراکنش‌های سریع و پایه مانند دریافت وجه نقد و پرداخت قبوض، دستگاه خودپرداز کافی است. در حالی که برای وظایف پیچیده‌تر مانند باز کردن حساب یا درخواست وام، خدمات گسترده‌تر کیوسک بانکی ارزشمند هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *