وبلاگ

نحوه تمیز کردن و نگهداری دستگاه کش لس

10 اردیبهشت وبلاگ نحوه تمیز کردن و نگهداری دستگاه کش لس

دستگاه‌‌های کش لس دستگاه‌هایی هستند که کار ATM یا خود‌پرداز را انجام می‌دهند، با این تفاوت که نمی‌توان از آنها پول نقد دریافت کرد. با توجه به این‌که در سال‌های اخیر بسیاری از مبادلات پولی و خرید و فروش‌ها با استفاده از کارت بانکی انجام می‌شود، نیاز به پول نقد تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. همین مسئله سبب شده که دستگاه‌های کش لس تا حدود زیادی جای خودپردازها را بگیرند و روز‌به‌روز محبوب‌تر شوند. کش لس‌ها ارزان‌تر از خودپرداز هستند و کمتر هم خراب می‌شوند؛ اما باز هم نیاز به تمیز کردن و نگهداری دارند. نگهداری دستگاه کش لس نقش مهمی در طول عمر آن دارد.

اگر در کسب و کار خودتان از کش لس استفاده می‌کنید، ما در اینجا شیوه نگهداری دستگاه کش لس و تمیز کردن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

دستگاه کش لس چیست و چه کاربردی دارد؟

کش لس (Cash less) به معنای «فاقد پول نقد» است و به این نکته اشاره می‌کند که دستگاه، پول نقد ارائه نمی‌دهد. این مسئله سبب می‌شود که این دستگاه‌ها خیلی ساده‌تر از خودپردازها ساخته شوند و جای کمتری را هم بگیرند، چون دیگر نیاز به محفظه‌ای برای ذخیره پول نقد و مشکلات امنیتی مربوط به آن را ندارند.

دستگاه‌های کش لس، تمام خدمات دیگر خودپرداز‌ها را ارائه می‌دهند. با استفاده از آنها می‌توان پول را کارت‌به‌کارت کرد و یا از یک حساب به حساب دیگر انتقال داد. همچنین می‌توان خرید بلیط و پرداخت قبوض و به‌طور کلی، همه کارهای بانکی را به شکل مجازی انجام داد.

از آنجا که دستگاه‌های کش لس امکانات زیادی را در اختیار کسب‌و‌کارها قرار می‌دهند، در سال‌های اخیر خرید آنها بسیار رایج‌شده است. آنها به‌شکل دیواری، رومیزی و حتی جیبی تولید می‌شوند تا فرآیندهای مالی را آسان کنند.

این دستگاه‌ها کاملا امن هستند و به وسیله سرور‌های قوی و امن بانکی محافظت می‌شوند. به همین دلیل برای خرید و یا استفاده از آنها هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد.

لزوم تمیز کردن و نگهداری دستگاه کش لس

مانند هر دستگاه دیگری، تمیز کردن و نگهداری دستگاه کش لس هم اهمیت زیادی دارد. اهمیت نگهداری دستگاه کش لس از دو جهت مطرح است:

جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار

کش لس یک دستگاه عمومی محسوب می‌شود که تماس زیادی با انگشتان افراد مختلف دارد. دست‌ها نقش مهمی در انتقال آلودگی از یک مکان به مکان دیگر را دارند. در هر بار استفاده، این آلودگی به‌راحتی به دکمه‌های دستگاه کش لس منتقل شده و دیگران را آلوده می‌کند. انواع ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا می‌توانند از این طریق در سطح جامعه یا حتی شرکت و موسسه‌ای که دستگاه در آن نصب است منتشر شوند.

در سال‌های اخیر، به دلیل شیوع کرونا ویروس 19 و سایر انواع ویروس‌های بیماری‌زا، تمیز کردن وسایل عمومی از جمله دستگاه‌های کش لس اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در صورت استفاده از این دستگاه‌ها در مراکز درمانی، مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، لازم است تمیز کردن صحیح دستگاه با فواصل زمانی کمتری صورت بگیرد، تا یک منبع بالقوه و شدید انتشار آلودگی از سطح بیمارستان حذف گردد.

سالم نگه‌داشتن دستگاه

تمیز کردن دستگاه کش لس، نقش مهمی در سالم نگه‌داشتن آن دارد. گرد و غبار و مواد آلاینده، به مرور می‌توانند از سطح به عمق دستگاه نفوذ کنند و سبب از بین رفتن و یا خرابی شوند.

البته نگهداری دستگاه کش لس فقط به تمیز کردن آن محدود نمی‌شود. سرویس‌های دوره‌ای و حل مشکلات رایج این دستگا‌ه‌ها نیز از جمله اقدامات لازم برای نگهداری دستگاه کش لس محسوب می‌شود.  ما پس از آموزش روش صحیح تمیز کردن دستگاه، به این موارد نیز می‌پردازیم.

تمیز کردن دستگاه کش لس

دستگاه‌های کش لس، ماشین‌های الکترونیکی پیچیده‌ای هستند که از حدود یک میلیون قطعه ریز تشکیل شده‌اند. این قطعات به عملکرد روان کل دستگاه کمک می‌کند و اگر هر کدام از آنها وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، عملکرد کل ماشین با اختلال روبرو می‌شود. برای جلوگیری از خرابی دستگاه کش لس لازم است بخش‌های مختلف آن به خوبی و بر‌اساس یک برنامه زمان‌بندی شده تمیز شوند.

صفحه نمایش

صفحه نمایش اولین بخش حیاتی دستگاه کش لس است که باید به‌طور مرتب تمیز شود. افراد به‌طور مداوم انگشتان خود را بر روی صفحه نمایش می‌گذارند و این موضوع سبب می‌شود لکه‌های زیادی بر روی آن ایجاد شود و باکتری‌های بیماری‌زا بر روی صفحه تجمع پیدا کنند. این موضوع در مواردی که دستگاه دارای صفحه لمسی است شدیدتر می‌شود.

برای تمیز کردن صفحه نمایش می‌توانید از یک پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید. اگر صفحه نمایش لمسی باشد، بهتر است از دستمال مرطوب ضد عفونی کننده استفاده کنید تا علاوه بر پاک کردن لکه‌ها، میکروب‌ها را نیز از بین ببرید.

برای جلوگیری از خرابی و خراش روی صفحه از به‌کار بردن دستمال‌های زبر، الکل و مواد ساینده خودداری نمایید و تنها از پارچه‌های نرم و مواد ضد عفونی‌کننده غیرالکلی استفاده کنید.

کارتخوان

 این قسمت دارای انبوهی از ذرات مغناطیسی ریز (ناشی از ورود کارت)، گرد و غبار و همچنین روغن‌ها و کثیفی‌های پوست دست کاربران است که به دلیل استفاده مداوم و مکرر از دستگاه بر روی آن تجمع پیدا می‌کند. برای خلاص‌شدن از شر این کثیفی‌ها، کافی است از یک سواب تمیز‌کننده مرطوب استفاده کنید و قسمت کارتخوان را کاملا تمیز نمایید.

همچنین می‌توانید از مواد ضد‌عفونی‌کننده مناسب برای خیس‌کردن سواب استفاده نمایید. برای انتخاب نوع ماده ضد‌عفونی‌کننده باید از شرکت سازنده سوال نمایید، چون برخی از برند‌های کارتخوان ممکن است به مواد ضد‌عفونی‌کننده خاصی مانند الکل واکنش نشان داده و خراب شوند. در این شرایط رنگ دستگاه از بین می‌رود و ممکن است به مرور خرابی در عملکرد آن نیز ایجاد گردد.

دکمه‌ها

دکمه‌های دستگاه کش لس، بیش از همه بخش‌های دیگر آن با انگشتان افراد تماس می‌گیرند. آنها مملو از کثیفی و باکتری هستند و از آنجا که دارای درزهایی در اطراف خود می‌باشند، محل مناسبی برای ورود گرد‌ و ‌خاک، مایعات، چربی و مواد آلاینده به داخل دستگاه محسوب می‌شوند. در دستگاه‌هایی که از دکمه‌های لمسی بهره می‌برند، ورود مواد آلاینده به داخل دستگاه کمتر است. اما در مواردی که دکمه‌ها به شکل مکانیکی هستند، احتمال زیادی برای ورود گرد و خاک و مواد آلاینده به داخل دستگاه وجود دارد.

از طرف دیگر، استفاده از مواد پاک‌کننده بر روی دکمه‌ها، برای نگهداری دستگاه کش لس، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این مواد نیز می‌توانند از طریق درزهای اطراف دکمه‌ها به داخل دستگاه نفوذ کنند. در سال‌های اخیر که به علت شیوع ویروس کرونا ویروس 19 مردم از الکل برای پاک‌کردن دکمه‌های خودپردازها استفاده می‌کردند، تعداد زیادی از این دستگاه‌ها خراب شد و هزینه سنگینی را بر دوش دولت قرار‌داد.

تمیز کردن دکمه‌های دستگاه کش لس باید با احتیاط زیاد و با استفاده از مواد پاک‌کننده مورد تایید شرکت سازنده انجام شود. استفاده از مواد ضد‌عفونی‌کننده مایع، می‌تواند با ورود به داخل دکمه‌ها سبب خرابی دستگاه گردد. با این حال، استفاده از یک دستمال مرطوب عادی معمولا مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

سایر روش‌های نگهداری دستگاه کش لس

همان‌طور که ذکر‌شد، نگهداری دستگاه کش لس به تمیز کردن آن محدود نمی‌گردد. همانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری، این دستگاه‌ها نیز به سرویس دوره‌ای و رسیدگی‌های خاصی نیاز دارند که ما در این‌جا آنها را بررسی می‌کنیم.

خالی‌کردن حافظه

درست مانند حافظه رایانه، حافظه دستگاه کش لس شما هم مغز آن محسوب می‌گردد. همان‌طور که یک حافظه پر در کامپیوتر به اختلال در عملکرد و کندی دستگاه منجر می‌شود، پر بودن حافظه دستگاه کش لس نیز سبب اختلال در عملکرد آن می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید حافظه آن را تا حد ممکن خالی نگه دارید. برای پاک‌کردن حافظه لازم است به بروشوری که توسط شرکت سازنده ارائه شده مراجعه کنید تا روش خالی‌کردن حافظه را یاد بگیرید.

راه اندازی مجدد

بسیاری از مشکلات دستگاه‌های الکترونیکی با راه‌اندازی مجدد آنها حل می‌شوند. اگر دستگاه شما دچار مشکلات عجیبی شد و یا به درستی کار نکرد، اولین کاری که باید برای نگهداری دستگاه کش لس انجام دهید، راه‌اندازی مجدد آن است. این کار سبب می‌شود دستگاه مجددا شروع به کار کرده و هر اختلالی را که در عملکرد خود دارد را برطرف کند. در صورتی که راه‌اندازی مجدد دستگاه برای حل مشکلات کافی نبود، لازم است از تکنسین‌های ماهر در زمینه تعمیر دستگاه‌های کش لس کمک بگیرید.

سرویس دوره‌ای

یکی از نکات مهم نگهداری از دستگاه کش لس، استفاده از سرویس دوره‌ای است. شرکت‌هایی که این دستگاه‌ها را می‌سازند و یا می‌فروشند، معمولا قراردادهایی هم برای انجام سرویس‌های دوره‌ای ارائه می‌دهند. با امضای این قراردادها و پرداخت مبلغی پول، آنها مکلف می‌شوند تا برای نگهداری دستگاه کش لس، سرویس‌های دوره‌ای را بر اساس یک زمان‌بندی خاص انجام دهند تا دستگاه شما سالم باقی بماند.

جمع‌بندی

دستگاه‌های کش لس دستگا‌های الکترونیکی هستند که به‌جز پرداخت پول نقد، تمام خدمات دیگر خودپردازها را انجام می‌دهند. نگهداری دستگاه کش لس برای استفاده از آنها در طولانی‌مدت حیاتی است. این نگهداری شامل تمیز کردن و همچنین رسیدگی سخت‌افزاری به دستگاه است. نگهداری از دستگاه کش لس سبب می‌شود تا بتوانید برای مدت طولانی از این دستگاه‌ها استفاده نمایید و ظاهر آنها نیز برای مدت‌ها تمیز و نو باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *