یکی از دستگاه هایی که انجام کارهای روتین بانکی را بسیار آسان کرده است و از مراجعه به شعبه و قرارگیری در صف های طولانی و هر دادن و وقت خود در این شعبه ها کاسته است، استفاده از دستگاه atm یا دستگاه خودپرداز می باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر امکان خرید دستگاه خودپرداز توسط شرکت‌ها یا بانکها برای افراد حقیقی و شخصی نیز پایه گذاری شده است. به این صورت افرادی که صاحبان حرفه و مشاغل میباشند، طی شرایطی و با اثبات صلاحیت خود می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط مکانی قرار دادن خودپرداز به خرید دستگاه ها به صورت نقد و اقساط بپردازند.

به این ترتیب در سود تراکنش های بانکی که توسط افراد مختلف یا خود فرد با این دستگاه انجام میشود، با بانک مربوطه سهیم می گردند. با توجه به اینکه استفاده از دستگاه atm در طول روز توسط افراد زیادی انجام می‌شود و ممکن است بسیاری از افرادی که کاربرانی که با این دستگاه کار می‌کنند کار با آن را بلد نباشد؛ به عنوان مثال ممکن است با قرار دادن کارت اشتباه با دادن دستور های اشتباه به دستگاه، مشکلات و خطراتی را برای این دستگاه ایجاد کنند، نیاز به تعمیر این دستگاه ها به وجود خواهد آمد.

یا از طرف دیگر مشکلاتی؛ مانند خراب شدن دستگاه ها به علت فرسوده شدن یا استفاده بیش از حد خراب تعمیر برخی قطعات که در صورت به علت استهلاک روزانه پیش می‌آید، نیاز به تعمیر دستگاه خودپرداز خواهد بود. از آنجا که تعمیر دستگاه های atm از جمله کارهای تخصصی محسوب می گردد، لذا افراد عادی نمی توانند آن را انجام دهند.

قصد ما از نگارش این مقاله این خواهد بود که شما با تعمیر قسمتهای مختلف دستگاه و ولو اندک آشنا باشید تا در صورت مشاهده هرعلائمی از عدم کارکرد دستگاه، بتوانید سریع تر تیم پشتیبانی تعمیرات دستگاه خودپرداز تماس گرفته و بتوانید عیب دستگاه خود را به موقع برطرف کنید تا متحمل هزینه‌های بیشتر نشوید.

تعمیر دستگاه خودپرداز

 

تعمیر انواع برند های دستگاه خودپرداز

قبل از اینکه به معرفی انواع برند های دستگاه خودپرداز و تعمیر دستگاه های atm بپردازیم، خوب است این نکته را یادآور شویم که به طور کلی نحوه ساخت، برنامه نویسی و قرارگیری در مکان های تعیین شده دستگاه های خودپردازدارای قوانین ثابتی میباشد و تمامی دستگاه ها به یک شکل ساخته شده اند.

تفاوت این دستگاه ها در کیفیت قطعات به کار رفته در دستگاه و همچنین نوع پشتیبانی این قطعات و به روز بودن آنها می باشد که این موارد در برندهای مختلف متفاوت است. بنابراین آشنایی با قطعات برندهای پرکاربرد در ایران یا جهان می تواند کمک شایان توجهی به افراد عادی و صاحبان حرف و مشاغل که دارای دستگاه خودپرداز هستند، کند.

همچنین سایر تعمیرکاران آماتور یا حتی حرفه ای که نیاز به کسب برخی اطلاعات در مورد قطعات این دستگاه دارند، نیز نیار به کسب این اطلاعات خواهند داشت. به طور کلی نوع تعمیرات دستگاه های خودپرداز کاملاً یکسان می باشد و شما با آموزشی یکسان می توانید تمامی خدمات پس از فروش و تعمیرات دستگاه خودپرداز را به راحتی انجام دهید.

برای این کار می بایست با نحوه استفاده از دستگاه خودپرداز کاملا آشنا باشید و با قطعات اصلی و فرعی خودپرداز یا همان دستگاه atm نیز به خوبی شناخت پیدا کنیدتا بتوانید روش های تعمیر آنها را بیاموزید. از طرف دیگر ان گفت که هر یک از برند هایی که در حال حاضر در کشور ما به ارائه خدماتی برای دستگاه خودپرداز می پردازند، دارای دو نوع دستگاه خودپرداز هوشمند و معمولی می‌باشند.

معمولاً تعمیر و به روز رسانی دستگاه های خودپرداز هوشمند نسبت به دستگاه های معمولی کمی دشوارتر می باشد و علت آن هم کاملا مشخص است، زیرا بیشتر مشکلاتی که در آن اتفاق می‌افتد، از لحاظ نرم افزاری می باشد و از لحاظ سخت‌افزاری کمتر دچار ایراد می گردد. از طرف دیگر معمولاً اجزای دستگاه های پیشرفته و هوشمند نسبت به دستگاه های معمولی پیشرفته تر می باشد و به خصوص کامپیوتر به کار رفته در این دستگاه ها دارای علم و تکنولوژی کاملا پیشرفته می باشد.

بنابراین آشنایی با دستگاه های پیشرفته و برنامه نویسی آنها نیز می تواند تا حد زیادی به نوع تعمیرات این دستگاه ها به شما کمک کند. شرکت پشتیبانی و تعمیر قطعات دستگاه خود پرداز تهران خودپرداز که تمامی مراحل از یافتن عیوب دستگاه تا حل مشکل و رفع عیب را به صورت کاملا حرفه ای و جایگزین کردن قطعات اصلی و اورجینال انجام می دهد، دارای ارائه خدمات برای برندهای خودپرداز زیر می باشد:

  • تعمیر خودپرداز برند هیوسانگ |HYOSUNG
  • تعمیر خودپرداز برند ایستکام | EASTCOM
  • تعمیر خودپرداز برند EDGE
  • تعمیر خودپرداز برند SIGMA
  • تعمیر خودپرداز برند HATEF
  • تعمیر خودپرداز برند BANQIT
  • تعمیر خودپرداز برند Hyosung
  • تعمیر خودپرداز برند GRG
  • تعمیر خودپرداز برند وینکور | Wincoor
  • تعمیر خودپرداز برند FDK
  • تعمیر خودپرداز برند NCR
  • تعمیر خودپرداز برند TECHNO

تعمیر دستگاه خودپرداز

تعمیر ماژول های دستگاه خودپرداز

قبل از اینکه به معرفی تمامی ماژول های دستگاه خودپرداز و نحوه تعمیر دستگاه atm بپردازیم، خوب است توضیح مختصری در مورد ماژول ها داشته باشیم. ماژول به نوعی از قطعات الکترونیکی و نرم افزاری گفته میشود که در درون هر سیستم با هدف اجرای وظیفه ای خاص طراحی می گردد.

در واقع هر ماژول می تواند جزئی از یک سیستم بزرگتر محسوب گردد؛ به عنوان مثال در همین دستگاه‌های خودپرداز انواع کارت ریدر، پین پد، چاپگر رسید، دوربین، صفحه نمایش، سنسور پنل کاربر و … به عنوان یک ماژول محسوب می گردند. هر کدام از این ماژول ها جزیی از دستگاه بزرگتر یا همان دستگاه خودپرداز می باشد. می توان هر کدام از این ماژول ها را به صورت جداگانه تعمیر یا آن را از رادار خارج کرد و قطعه دیگر را جایگزین آن کرد. به طور کلی ماژول ها به دو دسته ماژول های سخت افزار و نرم افزاری طبقه بندی می شود.

ماژول های سخت افزاری همانطور که از نام آنها مشخص است، کاملاً قابل حس و قابل نصب می باشد و به عنوان قطعات سخت افزاری درون دستگاه به کار می‌روند و با استفاده بیش از حد از دستگاه خودپرداز ممکن است این ماژول های سخت افزاری دچار استهلاک و فرسودگی گردد. ماژول های نرم افزاری نیز به مجموعه کدهای برنامه نویسی شده در دستگاه گفته می‌شود که برای انجام روند پایش درخواست تا انجام فعل مورد نیاز متقاضی کاربر مورد نیاز می باشد. در ادامه به نحوه فیکس کردن و تعمیر دستگاه خودپرداز و انواع ماژول های آن خواهیم پرداخت.

1-تعمیر کارت ریدر

کارت ریدر همانطور که از نام آن بر می آید، برای خواندن اطلاعات کارت متقاضی یا کاربر مورد استفاده قرار می گیرد. در دستگاه های هوشمند و معمولی نوع خواندن اطلاعات کارت کاربر متفاوت است. در دستگاه‌های هوشمند معمولاً به صورت تاچ می باشد و کاربر با قرار دادن کارت بر روی قسمت مشخص شده بارکد موجودی کارت خوانده می شود و تمامی اطلاعات به دستگاه داده می شود. در دستگاه atm هوشمند کاربر با قرار دادن کارت در محفظه مشخص شده، دستگاه کارت را درون خود می کشد و تا پایان انجام و اتمام عملیات، کارت درون دستگاه قرار خواهد داشت.

در برخی مواقع به خصوص زمان هایی که کاربران کارت را به صورت اشتباهی به صورت برعکس یا درون دستگاه قرار می دهند یا کارت را با اعمال فشار و زور داخل دستگاه قرار می دهند، ممکن است موجب بروز آسیب‌هایی در قسمت سخت افزاری کارت ریدر شود. ممکن است با بروز برخی مشکلات نرم‌افزاری در ماژول کارت ریدر دستگاه‌های خودپرداز نیاز به تعمیر دستگاه atm پیدا کند.

تعمیر دستگاه خودپرداز

2-تعمیر پین پد

پین پد دستگاه یا همان EP در واقع صفحه دریافت رمز یا همان قابلیت رمزنگاری دستگاه های خودپرداز یا دستگاه های پوز می باشد. در واقع می‌توان گفت که کاربرد و وظیفه پین پد در دستگاه خودپرداز، دریافت رمز مشتری و وارد کردن آن به کامپیوتر دستگاه می باشد. معمولاً این رمز عدد چهار رقمی باشد که معمولاً در اختیار کاربران بانکی قرار می گیرد و متقاضی با وارد کردن رمز و کارت خود را به دستگاه خودپرداز، رمز کامپیوتر دستگاه atm پردازش می‌شود و پس از تایید فرد می‌تواند عملیات انجام کارهای بانکی خود را با دستگاه atm انجام دهد.

این فرایند ها با استفاده از الگوریتم های برنامه نویسی و رمزنگاری انجام خواهد شد. اگر این سخت‌افزار دچار مشکل شود یا در برنامه نویسی های خود دچار مشکلات یا دچار ایجاد هک گردد، نیاز به تعمیر دارد و فرد متخصص می‌بایست برای ترمیم آن اقدام کند. گاهی اوقات نیاز است که دستگاه به طور کامل ریست گردد، لذا پین پد دستگاه خودپرداز را می‌توان یکی از ماژول های بسیار مهم این دستگاه محسوب کرد.

3-تعمیر چاپگر رسید

یکی از ماژول هایی که در تعمیر دستگاه atm بسیار دچار نقصان میگردد، شامل چاپگر رسید می باشد. در واقع زمانی که کاربر عملیات بانکی خود را انجام میدهد، در پایان عملیات و پس از فشردن دکمه اتمام عملیات کاغذ رسیدی با درخواست کاربر به وی ارسال میشود که شامل موفق بودن یا غیر موفق بودن عملیات می باشد که با عنوان رسید پرینتر یا ریسیت پرینتر نیز مشهور می‌باشد.

این ماژول در مورد مانده حساب صورتحساب انتقال وجه و تمامی تراکنش‌های که مربوط به بانک و انجام کارهای بانکی افراد می باشد، قابلیت ایجاد چاپ رسید و خروج آن از دستگاه را دارد. بعد از چاپ کردن رسید دستگاه با کاتر کاغذ مربوطه را برش داده و آن را تحویل مشتری می دهد.

گاهی پیش می آید که بسیاری از مشتریان فراموش می کنند رسید خود را بردارند، در نتیجه درون محفظه دستگاه باقی می ماند. در دستگاه های ATM بسیار پیشرفته و هوشمند در صورتی که بعد از گذشت زمانی که توسط برنامه نویسان داده شده است، رسید دریافت نشود، مجددا رسید داخل دستگاه کشیده می‌شود و درون محفظه زباله ها انداخته میشود. برای اینکه افراد کاغذها را درون دستگاه قرار بدهند، می بایست کاغذهای دستگاه دارای مشخصات و شرایطی باشد که به بتواند این کاغذ ها درون دستگاه قرار دهد.

در واقع چاپگرهای رسید اگر به هر دلیلی از جمله اتمام کاغذ، خراب شدن سنسور بلک مارک، خراب شدن کاتر دستگاه، خراب شدن مرحله چاپ رسید بر روی کاغذ، تمام شدن جوهر دستگاه و موارد دیگر از اتمام کار خود باز بماند، نیاز به تعمیر و بازنگری در چاپگر رسید وجود خواهد داشت. بنابراین می بایست با دخالت افراد متخصص این کار انجام شود.

تعمیر دستگاه خودپرداز

4-تعمیر چاپگر ژورنال

‏از جمله مهمترین ماژول های دستگاه ATM دارد که با عنوان چاپگر ژورنال یا ژورنال پرینتر می باشد که در معرض دید کاربران نمی باشد و در واقع در درون محفظه دستگاه قرار دارد. این ماژول در قسمت جلویی و بالای خودپرداز قرار دارد که تمامی عملیاتی که توسط کاربر های مختلف در حین انجام تراکنش های بانکی انجام می شود را ثبت و در خود نگهداری میکند.

تمامی عملیات توسط کاربران یا مشتری ها انجام می شود؛ شامل باز و بسته شدن درب های صندوق، پول گذاری، قرار دادن کاغذ رسید، قطع و وصل شدن دستگاه با مرکز سرور و … همگی توسط این چاپگر چاپ و نگهداری می‌شود. کاغذهای این نوع ماژول دارای مشخصات خاص خود می باشد. اندازه، سایز و جنس آن نیز باید از انواع کاغذهای چاپگر ژورنال باشد و نمی توان از هر کاغذی برای آن استفاده کرد.

اگر هر گونه مغایرتی در تراکنش ها رخ دهد یا اگر دستگاه دچار هرگونه خرابی یا … شود، برای آگاهی از میزان و مقادیر پول گذاری درون دستگاه می‌توان به این چاپگرها مراجعه کرده و از آنها استفاده کنید. اگر چاپگرها نتوانند وقایع و تراکنش های ایجاد شده را ثبت کنند، ممکن است در نرم افزار یا سخت افزار آن دچار مشکلاتی شده باشد که تعمیرکاران و سرویس کاران حرفه ای دستگاه خودپرداز می توانند آن را تعمیر کنند.

5-تعمیر دیسپنسر

کش دیسپنسر که به اختصار دیسپنسر دستگاه خودپرداز نیز نامیده می‌شود را میتوان یک ماژول بسیار مهم در انواع دستگاه های خودپردازی دانست که عملیات انتقال کش به مشتریان را نیز انجام دهد. چرا که همانطور که در مقاله های قبلی هم آن اشاره شد، در برخی از دستگاه‌های خودپرداز قسمت کش غیرفعال است و تنها به انجام سایر عملیات بانکی می پردازد.

در واقع ماژول دیسپنسر این نوع دستگاه ها غیر فعال می باشد و می توان گفت دیسپنسر وظیفه پرداخت وجوه نقد مشتری را به عهده دارد. روند انجام کار دیسپنسر بدین شکل می باشد که هنگام ایجاد دستور از طرف کامپیوتر به دیسپنسر برای خروج اسکناس با تکنولوژی استخراج و مکش با چرخش غلطک های روی اسکناس های موجود در دستگاه، اسکناس ها را از درون کاست خارج می‌کند و با مکش پمپ های هوا اسکناس از کاست خارج می شود.

شاید برای شما نیز سوال باشد که دستگاه چگونه تشخیص می دهد که چه مقدار مبلغ را باید از درون دستگاه خارج کند؟ برای اینکار دو نوع پروتکل مختلف وجود دارد که گاهی توسط نرم افزار خود دستگاه دستور داده می‌شود که چه مقدار اسکناس از درون مخزن اسکناس خارج کند.

در روش دوم توسط مرکز بانکی به دستگاه دستور داده می‌شود که در هر دو روش امکان بروز خطای در دستگاه وجود دارد. البته خوب است بدانید که در تمامی دستگاه‌های خودپرداز در قسمت دیسپنسر، تراشه ای تعبیه شده است که اگر کاربر فراموش کند که وجه نقد خود را دریافت کندیا وجه نقد با ابعاد یا مواردی که برنامه نویسی دستگاه مغایرت داشته باشد یا پول پاره کهنه باشد، به اصطلاح آن را ریجکت کرده و درون صندوق مجزایی نگهداری میشوند.

https://atmpostehran.com/wp-content/uploads/2022/06/D982D8A7D984D8A8-D8B9DAA9D8B3-rge.webp

6-تعمیر دوربین

دوربین دستگاه خودپرداز که در واقع از ماژول های کوچک دستگاه خودپرداز محسوب می گردد که در پشت کاور اصلی دستگاه خودپرداز و بر روی شیار آن پنهان می شود. همزمان با قرار دادن دستگاه کارت در دستگاه خودپرداز، دوربین شروع به فعالیت می کند و تا پایان انجام عملیات دوربین به ضبط فیلم ادامه می‌دهد. در برخی از موارد دوربین‌های داخلی دستگاه خودپرداز به صورت ۲۴ ساعته و مداوم در حال فیلمبرداری می باشد.

این فیلم ها معمولاً به صورت قانونی باید به مدت شش ماه توسط بانک نگهداری شود، اما در برخی موارد نگهداری تا سه ماه نیز در دستور کار قرار می گیرد. به این ترتیب از مزایای نصب دوربین های بانک در این است که علاوه بر اینکه بانک‌ها می‌توانند رفتارهای مشکوک را در اطراف دستگاه خودپرداز شناسایی کنند و نسبت به رفع آن اقدام کنند. برای افرادی که احتمالاً قصد اقدام به دزدی یا تخریب atm دارند، می توانند به موقع صاحبان این دستگاه وارد عمل شود و از انجام آن خودداری می‌کنند.

از طرف دیگر در بسیاری از موارد کاربران شاکی شده و از انجام انجام خدمات درست توسط دستگاه خودپرداز رضایت ندارند، می توانند با نمایش دادن فیلم ها نسبت به اثبات صحیح بودن عملیات دستگاه خودپرداز اقدام کنند. اگر به هر دلیلی دوربین دستگاه خودپرداز از کار بیفتد یا چشمی آن از کار بیفتد و دچار عیب و ایراد و خرابی شود و نتواند فیلم های دستگاه را به خوبی ضبط کند، می‌توانند با مراجعه به تکنسین ها و متخصص های با تجربه نسبت به رفع عیوب دوربین اقدام کنند.

7-تعمیر پنل کاربر

پنل کاربر یا ماژول اپراتور پنل که به طور مختصر با نام SOP یا TTU شناخته می شود، وضعیت کلی دستگاه شامل فعال یا غیرفعال بودن آن را نمایش می دهد. علاوه بر آن تمامی عیب و ایرادات، فعال و غیرفعال بودن تمامی ماژول های دستگاه خودپرداز نیز در اپراتور پنل مشخص می‌شود. همچنین صاحب دستگاه می‌تواند با فشردن کلید سوپروایزر دستگاه را از حالت کاربری خارج کرده و به قرار دادن وجه نقد، دسترسی به تنظیمات دستگاه، پول گذاری و منوی های خاص دستگاه اهتمام ورزد.

اگر هر کدام از این موارد ایراد و یا خرابی مشخص شود، نیاز به تعمیر خواهد داشت. در واقع می توان گفت تعمیر اپراتور پنل را میتوان یکی از پرمصرف‌ترین انواع تعمیرات، تعمیر دستگاه خودپرداز دانست که معمولاً متخصصین با تجربه ای در سطح تعمیر آن وجود دارد.

8-تعمیر واحد سنسور

واحد دیسپنسر را در هر دستگاه خودپرداز می توان مرکز دستگاه دانست که درون دستگاه خودپرداز می باشد. در واقع کنترل تمامی سنسور ها اعم از چراغ ها، ورود و خروج کارت ها، ورود و خروج وجه نقد و انجام تمامی تراکنش‌ها را می تواند کنترل کند. حتی در برخی موارد این سنسورها در صورت مغایرت با انجام صحیح دستگاه، به کنترل دستگاه خودپرداز می پردازد و با اتصال به مانیتور، آن را به صاحب دستگاه گزارش خواهد داد.

تعمیر دستگاه خودپرداز

اجزای دستگاه های خودپرداز

برای اینکه عیب دستگاه خودپرداز خود را به درستی بشناسید و برای تعمیر دستگاه atm اقدام نمایید، می بایست اجزای دستگاه خودپرداز را بشناسید و بتوانید آن را به درستی تشخیص دهید. به طور کلی قسمت های یک دستگاه خودپرداز به دو دسته قطعات ورودی و قطعات خروجی تقسیم بندی می شود.

-قطعات ورودی دستگاه خودپرداز شامل کارتخوان و صفحه‌کلید می‌باشد که در واقع در دستگاه‌های خودپرداز به دو شکل کارتی و بارکدی می باشد. در مورد کارتی، افراد کارت خود را درون دستگاه قرار می‌دهند و در دستگاههای بارکد خوان کارت خود را روی قسمت تعبیه شده در دستگاه خودپرداز قرار می‌دهند. به این ترتیب دستگاه می تواند اطلاعات کاربر را دریافت و به مانیتور انتقال دهد. در ورودی لا صفحه کلید به متقاضی این اجازه را می‌دهد تا در خواست خود را از لحاظ مبلغ، میزان و برداشت وجه دریافت خدمات به دستگاه ارائه دهد.

– خروجی دستگاه خودپرداز نیز دارای چهار بخش بلندگو، صفحه نمایش، پرینتر رسید و دیسپنسر ارائه دهنده پول نقد می باشد که معمولاً بلندگو ها در دستگاه های خودپرداز به ویژه برای افرادی که نابینا هستند یا کم بینا می باشند، می‌تواند بسیار موثر باشد. به این ترتیب درخواست های لازم است متقاضی را به صورت موثر به کاربر انتقال می دهد. در مورد دیسپنسر ارائه دهنده پول نقد نیز در واقع قسمتی از دستگاه خودپرداز می باشد که پس از انجام روند لازم برای شمارش وجه نقد و میزان آن از دستگاه خودپرداز خارج می شود.

رفع عیب خودپرداز

در این مقاله به انواع اجزای مختلف دستگاه خودپرداز و عیوب متداول دستگاه خودپرداز پرداخت شد تا شما بتوانید به طور کلی علاوه بر آشنایی با اجزای مختلف خودپرداز، به موقع ایرادات را تشخیص دهید و از یک متخصص ماهر و با تجربه بخواهید که دستگاه شما را مورد تعمیر قرار دهد. خوب است بدانید تعمیر دستگاه خودپرداز به طور کلی کار تخصصی می باشد و افراد و تعمیرکاران خبره این امر با مراجعه به دستگاه خودپرداز و استفاده از کامپیوتر های تخصصی نسبت به عیب یابی دستگاه خودپرداز اقدام می‌کنند.

اگر در هر قسمت دستگاه که دچار عیب و نقص شده باشد، علاوه بر تعمیر سخت افزاری یا تعویض قطعات، نسبت به تعمیرات نرم افزاری نیز می تواند اقدام کند. برای آگاهی بیشتر از عیب یابی و تعمیر دستگاه خودپرداز و رفع عیب آن می توانید با کارشناسان تهران خودپرداز تماس گرفته و با ارائه مشاوره رایگان از طرف کارشناسان حرفه ای این مجموعه نسبت به تعمیر دستگاه خود اقدام نمایید.

تعمیر دستگاه خودپرداز

تعمیر دستگاه خودپرداز

خلاصه مطلب هر آنچه باید درباره تعمیر دستگاه خودپرداز بدانید!

در این مقاله سعی شد نسبت به مهمترین اقدامات دستگاه خودپرداز ارائه شود و افرادی که به صورت اشخاص حقیقی و یا ارگانها دارنده دستگاه خودپرداز هستند، بتوانند عیب دستگاه را به طور کلی تشخیص دهند و برای دریافت کارشناسان برای تعمیر آن اقدام نمایند.